Plus igen efter mf/ma
Angående GBS:Jag har haft det vid mina senaste 2 fullgågna graviditeter och vad jag fick lära mig är att har man haft GBS en gång så är man bärare av det och kommer att ha det igen.
Min GBS upptäcktes när jag var gravid i USA för där scannas ALLA gravida för det. Har du en gång testat positivt för det, oavsett om det är i början eller i slutet av graviditeten, så SKA du få antibiotika i förebyggande syfte vid förlossningen. Har du haft GBS förra graviditeten så SKA du kollas nästa graviditet också OCH få antibiotika vid förlossningen (tyvärr håller inte alla landsting med om detta dock och man kan behöva få tjata...dem resonerar som så att det rent krasst inte dör tillräkligt många barn för att åtgärderna ska löna sig...)
Testet ska INTE enbart vara en urinodling utan SKA vara en odlig innifrån slidan (med tops) för att vara riktigt säker för man kan ha GBS där utan att det syns i kisset.
Den här graviditeten har överläkaren på specMVC sagt att vi inte ens testar mig för det utan hon skrev direkt att jag SKA ha antibiotika vid förlossningen (fick tjata förra graviditeten att dem ens skulle testa mig och när testet kom tillbaks positivt så sa jag bara "vad var det jag sa" och så fick jag som jag ville)
GBS annars brukar inte ge symptom eller besvär, men har man haft det en gång är det bra att vara lite extra uppmärksam. Har man GBS får man inte heller tidig hemgång från förlossningen utan måste stanna i minst 12 timmar för att säkerställa att bebisen inte smittats (men om antibiotika har gets i minst 4 timmar innan bebisen föds är risken väldigt liten).
Så....det var allt jag kan komma på om GBS just nu. Har precis kommit hem från närakuten med min man för han skar sig i tummen och dem fick sy...stackarn. nu ska vi gosa och titta på film och tycka synd om honom
KRAAAAAAAM!!!
*hörs mera sen*
Men allt såg bra ut, bebis mådde fint och livmodertappen var opåverkad, allt tämligen normalt. De hade ingen förklaring alls till de massiva sammandragningarna och smärtan, sa bara att det är så för en del, men att det här var ovanligt tidigt...