• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • SmåBustroll

Vet att tavegylen är gammal och välprövad. Men nu börjar de senare varit med på marknaden så länge att hyfsat uppdaterade läkare brukar okeja några av dem. Cetirizin tex. Men lite beroende på läkaren, vad de tycker. Själv tar jag/har tatt cetirizin. 

Be läkaren kolla janusinfo.se och läkemedel under graviditet för att bedömma om de tycker den är ok för dig 

10 hela veckor i morgon! Tiden går fort. Skall till barnmorskan om två veckor. Hoppas få lyssna lite på hjärtljuden då. Sen får jag nog snart berätta för min omgivning. Börjar se lite rund ut... (fast det är nog mest bara mina trööööööga tarmar, men ändå )

• LisaVäntar

Tack :) så lättad och glad, en perfekt midsommarpresent! Drömt om ultraljud och flickor i mängder inatt, mys :)

• plutten02

Allt var bra hos bm igår. Blodtryck 110/65 och hjärtslag 144. Ska dit på tisdag igen då ska hon göra en hinnsvepning . Så bebis kommer kanske åå onsdagen då blir det på bf dagen.

• KMW

Här snoras det vidare. Firar dessutom midsommar hos vänner som har katter och det hjälper ju knappast.
    Frågade på Apoteket idag om det fanns några "godkända" allergitabletter för gravida, men det fanns det inte enligt dom. Nässpray och ögondroppar är tydligen ok, men inte tabletter. Dom borde ju veta, men vill nog ringa bm och dubbelkolla trots allt...
    Trevlig midsommar på er!

• KMW

Nu börjar snart den roliga men ack så svåra uppgiften att hitta ett namn till bebisen i magen.
    Hur har ni tänkt när ni valt namn till era barn? Släktnamn? Internationella? Svenska?

Har det varit självklart för er vad barnen ska heta eller har ni haft svårt att hitta namn eller komma överens?

Vi hade jättesvårt att komma på pojknamn förra gången men hade en hel radda med flicknamn vi gillade och hade klart för oss från början vad en ev flicka skulle heta.
    För oss måste ju dessutom namnen funka på både svenska å engelska då maken är från Australien...

• Dag och natt

KMW:  Vi vill ha svenska, "klassiska" namn och gärna släktnamn om det låter fint. Tyvärr är hela min släkt finsk Skrattande och jag vågar vägra finskt.

Men Henrik frågade sin pappa vad de har för namn på sin sida varpå han rabblade upp några namn - och tro på tusan att det fanns ett fint pojk/mansnamn där! Det bästa är att varken jag eller sambon känner någon som heter det, varken vänner eller deras egna barn. Så det är en höjdare som förmodligen kan bli tilltalsnamn, men sen har vi ingen aning om andranamn ännu.
    Eftersom vi tagit reda på könet så har vi tänkt att åtminstone namnet får förbli hemligt tills han är född. Fast bestämt är det inte än.  

♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 28+ BF 11 sept
  • Odetta

Åh namn...påminn mig inte!

Vi vill ha gamla nordiska namn som tilltalsnamn och så släktnamn som andranamn.

Innan vi ens hoppades på E så hade vi bestämt att får vi en pojke ska han heta Vidar. Några veckor innan hittade vi dock namnet Eivin och när han kom var han en Eivin och ingen Vidar. Andranamnet blev gammelfarmorsfars namn så Es fulla namn är Eivin Vitalis

Med V hade vi massor med namn vi gick igenom bara för att till slut välja vårt gamla favoritnamn Vidar. Andranamnet är efter mannens gudfar så Vs fullständiga namn är Vidar Tord

Namn som är återkommande på våra namnlistor är Nore, Hilding, Odd och Olle till en pojke och Siri och Liv till en flicka. Sedan har vi flera som alltid dyker upp, men dem kommer jag inte ihåg på rak arm. Jag har lite förkärlek till norska namn

Suck...tycker det är jätte svårt med namn. Det ska kännas rätt och låta rätt och passa och.... Ångest!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Pandoras box78

Hej hej!

Nu kommer äntligen uppdateringen på hur det gick Har haft fullt upp både med att ta hand om familjen och att försöka smälta vad som hände.

Jag låg inlagd från den 8:e m havandeskapsförgiftning så jag var ju iaf redan på plats när han tyckte det var dax... Jag vaknade på natten/morgonen den 13:e av att vattnet gick och när de kollade så var det mekonium färgat. Dessutom så låg han fortfarande i säte så efter ett misslyckat vändnings försök så blev det ett akut snitt.

Snittet gick inte så smidigt pga sätet, det tog ganska lång tid att få ut honom med mycket bökande (vilket gjorde att jag sprack längre än snittet de gjorde) samt att min livmoder brast i bakvägg. Så det tog två timmar att sy ihop mig invändigt och utvändigt!

Eftersom han föddes i 35+2 så blev han inlagd på avd 10 (neo) i 1,5 vecka och jag låg på avd 11 (eftervårds avd), där jag blev kvar i 2,5 vecka till pga att jag åkte på en infektion (som dom inte kunde lokalisera) med antibiotika tre ggr/ dygn.
    Det jobbigaste var att jag inte fick träffa Leon på 3 veckor, mådde så psykiskt dåligt över det!!
    Men det gick ju bra å nu är vi hemma å myser. Lillebror sover gott på nätterna med 1-2 matningar vilket är så skönt, hans bror hade kolik så vår del av vakna nätter har vi redan gjort

Kram Jenny

♥♥♥ Leon 090314 ♥♥♥ Emil 20120513 ♥♥♥
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma