• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Smålands jänta i storstaden

Pancakes: GRATTIS till det fina plusset! alltid lika riligt när det trillar in fler från gammla tråden!

Muffe: Vi berättade för bådas föräldrar dirrekt, känns skönt för jag skulle behövt deras stöd ifall det skulle hända något. Sambons syskon fick veta ganska tidigt men vi träffar dom så ofta så de märktes när jag gick och spydde så det blev naturlig att de fick veta då. Mina egna syskon som bor 50 mil från oss fick veta i v14. Men förtfarande har vi inte velat berätta för övrig släkt och vänner, RUL på onsdag och går det bra får ALLA veta Skrattande

• färnik
    Muffe80 skrev 2010-09-23 18:10:21 följande:

Sen gjorde hon VUL och såg direkt hjärtat ticka på snabbt som attan... mätte bebisen till de lilla 14 mm och vecka 7+5 
    Stort Grattis muffe, jag visste väl att det skulle gå bra!

Ang storleken... När jag gjorde VUL i 8+2 enl. senaste mens, var min lilla 15,6mm och daterades till 8+0. MEN om man ska gå efter senaste ultraljudet i (som torde vara en bättre datering, det blir ju lättare att mäta ju större den blir. Mättes i början av v 14), så borde den varit 8+5 då vi det tidigare ultraljudet... Och ändå inte större... Och än lever den ju iaf och har vuxit på sig!
  • färnik
    Pancakes skrev 2010-09-24 10:06:00 följande:
    Oj, ska jag vänta med sex i 11 veckor?? Hjälp... :) Helt ärligt, är det en risk att ha sex alltså? Säger BM det?
    Det verkar finns olika åsikter om det där... Efter ett eller två missfall har jag förstått att de inte brukar anse sex mm som en risk, men när jag hade haft 4 tidiga mf (v7-11) sa överläkaren på gyn att det var sexförbud som gällde ("Ni är vuxna människor, ni kan visa kärlek på annat sätt! " ), och inte springa eller liknande skumpande aktiviteter... Jag skulle ta det mkt lugnt fysiskt, och bar varken matkassar eller vattenkannor före 12 fulla veckor.

Kanske ÄR det en tillfällighet bara, eller beror det på förhållningsreglerna eller ngt annat, men min lilla bebis lever för fullt inne i magen nu i v 15, jag trodde knappt att det skulle kunna hända efter mina tidigare erfarenheter! Hjärta

Vi har inte haft sex sedan... början av juli!!! (Och har överlevt, faktiskt. Tro det eller ej. Flört ) Läkaren ville vi skulle avstå sex minst till 12 fulla veckor, och helst ytterligare en månad.
  • färnik

Föresten, Softy. Mindes en fråga till jag jag tänk på tidigare, men glömt fråga. Förvånad

Visst skulle du ta progesteron ganska länge, typ till v 14 om jag inte minns tokigt? Varför?  *nyfiken och vill lära mig mer*

Överläkaren på gyn sa att det vanligaste var att man tog dem till 10 fulla, men i enstaka fall upp till 12 fulla (vilket jag gjorde)

Och så har jag ett par forumfrågor, kanske ni mer erfarna användare har koll...

Jag ser aldrig bilderna som läggs upp i trådarna, varför? detta oavsett hur länge jag väntar på sidan, så det beror inte på att datorn/uppkopplingen är slö. (inte kan jag lägga in egna bilder heller?)

På många andra forum finns en funktion där man kan se alla sina egna, eller ngn annans, skrivna inlägg. Har FL ngt sådant?

• 3 barns mamma84

Lite orolig bara ingen fara utan jag tar det som det kommer men vill veta om någon i min vecka 28 går igenom samma sak.

Det e så att trosskydden e slut och jag tänkte göra utan har kraftiga flytningar från dagen 1 då jag fick + alltså har fortfarande och dem är geggiga och ja verkligen geggiga somflytningar ska vara men nu när jag bara gickomkring och städade lite känner jag att det RINNER till i byxan oj jag gick in till toan och kollade och såg att hela trosan var blöt hade alltså gått igenom ej geggit alls utan som vatten.

Nu undrar jag är detta vattningar flytningar eller fostervatten ???
    Igår hade jag kraftiga värkar 2 omgångar på 2 min och sen en sista innan jag skulle sova ..
    och imorse en svagis bara.

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • färnik

När jag väntade dottern fick jag så i v 28-29, vi åkte in till förlossningen och var där några timmar med ctg-övervakning och så,men det visade sig bara vara flytningar, trots att det faktiskt RANN...

• Pancakes
    kajsalisa skrev 2010-09-24 10:16:44 följande:
    Vet verkligen inte Pancakes. Om jag vore du hade jag nog ringt nån barnmorska och frågat. Vad jag förstår så ska det inte vara några problem, men jag förstår ditt dilemma...
    Jag har varit och tränat på lunchen nu ändå. Mår ju inte illa utan mår precis som vanligt och jag hade ju lika gärna kunnat plussa imorn och då hade jag ju inte vetat idag utan tränat som vanligt. Tog bara ett test imorse för att jag ska ut ikväll och ville inte riskera att dricka vin.

Ska ta och ringa en läkare eller barnmorska och fråga lite om träning och sex.
  • 3 barns mamma84
    färnik skrev 2010-09-24 13:02:26 följande:
    När jag väntade dottern fick jag så i v 28-29, vi åkte in till förlossningen och var där några timmar med ctg-övervakning och så,men det visade sig bara vara flytningar, trots att det faktiskt RANN...
    Okej då borde man känna sig lugn
    Men när han håller på kännsdet att det kommer mer o mer :-/
    Men nu sitter jag ner påsoffan och bara tar det lugnt.
    Tills barnen vaknar igen.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Pancakes
    rontgensyrran skrev 2010-09-24 10:41:25 följande:
    Nope inga problem man ska dock inte dricka mer än 3 koppar kaffe, te eller cola om dagen tror jag att jag har läst nånstans ( 2 dl koppar).  Faan min smärta går inte över. Jag vill helst inte behöva åka in, sitta på akuten i  timmar är jag inte alls sugen på. Men så tänker jag ändå tänk om det är blindtarmen, då är det ju bättre att åka in tidigt innan det går för långt...suck. Vad ska jag göra?
    Men fy vad jobbigt det låter. Har du haft ont i flera dagar? Sitta på akuten är ju inget kul en fredag direkt. Har du ringt sjukvårdsupplysningen?
  • Pancakes

Oj, huvudet bubblar av frågor nu efter plusset. Hur många test har ni tagit och hur länge höll ni på? Man kan ju bli tokig om man ska hålla på och tolka starka och svaga streck i all evighet. När jag plussade sist tog jag ett test. Punkt. Men hade jag tagit ett till i vecka 7 hade jag nog fått redan på MA:t redan då istället för att gå till vecka 11.

Den andra frågan är: Bokade ni alla tid för tidigt VUL? Jag har tänkt att jag ska göra det om det blir som förra gången att jag inte har symtom men nu känner jag att jag vill göra det oavsett så jag slipper gå så långt som förra gången om nåt är galet.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma