• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness

denna sidan ska det ju vara...är trött efter veckan..en kille som bråkar med min son och snack med oförstårnde lärare. De säger rakt ut att de är underbemannande och att det fattas personal i skolorna. Och då blir det slagsmål osv....det får man räkna med enligt dem. Vilken regering är det som suttit i 4 år och haft möjlighteten att ändra på detta? Men uppenbarligen inte gjort det. Man blir ju förbaskad alltså....

Mannen och barnen ska iväg till badhuset idag men jag orkar inte med värmen känner jag även om simmning är kanon när man är gravid. Ska försöka hitta en bra baddräkt nu och komma igång med det.

Grattis rontgen till din lilla vikuppgång....skönt! Har ditt magonda gett med sig? Ska du in igen?

På tal om sparkar undra om det inte var en riktig kick jaj kände igår kväll. Bonk sa det bara i sidan! Härligt!
    Ska fråga BM nästa vecka om det är möjlig att lyssna med tratt istället för doppler det skulle kännas skönare. Rädd för att störa den lille.

ODD: Jag tycker att bäckenet börjar bli rikigt skrangligt just nu. Livrädd för att göra några häftiga röröelser då min höftkula har en tendens att lätt hoppa hur läge. Så nu sover jag och ligger på soffan med kudde mellan benen.

• Happiness

Det har varit lite glest med sexet när jag mått illa men nu har det nästan blivit varje dag ett tag ....

• färnik

Har surfat runt lite på nätet och nojjat upp mig. Det här med tillgången på information är inte alltid så bra tror jag. Obestämd Inte för mig iaf, som tenderar att oroa mig för det mesta.

Vid senaste missfallet konstaterades GBS. De sa att det inte var ngt att bekymmra sig om, jag får antibiotika vid ev förlossning och så är det inte mer med det.  Så jag nöjde väl mig med det och har inte tänkt mer på det, förän nu när jag börjat läsa om allsköns hemskheter som GBS kan resultera i; missfall, för tidig födsel, otäcka infektioner.hos den nyfödda och tom spädbarnsdöd.

De tog urinprov på mg för 10 dar sedan, och jag har inget hört från dem, då borde det väl inte vara ngn aktiv infektion iaf? Är GBS ens aktiv/passiv föresten? (har visst inte läst tillräckligt ändå) Sammandragningar har jag också, redan... (v14+2) De är väldigt korta och inte smärtsamma, men ganska många. Shit vad orolig jag blev nu...

• Happiness

Vid min förra förlossning hade jag också antibiotika för jag hade haft en UVI med konstaterat GBS.
    Denna gången vill jag att de ska göra en odling oavsett för att konstatera att det inte finns några bakterier i urinen. Det skadar ju inte att vara lite extra försiktig nu när man har haft det en gång. Vet inte om man lättar eblir mottaglig då...men jag skulle tro det.

Det värsta var att jag inte direkt kände av bakterierna....inga symtom direkt Lömskt!
    Ja det är mycket farligt om det övergår till barnet...vet en mamma i 40 tråden som förlorat sitt barn pga av att läkarna inte var på tårna med det.

Så absolut att jag vill ha det kollat innan förlossning.

• Happiness
    färnevik: Om du har lämnat urin till odling så får du ju svar på det. har du bakterier så får du antibiotika för det nu sen får du det per automatik vid förlossning...men det är ju alltid bra att få det kollat.

Mig veterligen så är det så man gör....alltså vanlig förlossning med antibiotika. Ska googla på om kejsarsnitt kan bli aktuellt...en sek.
  • Happiness

Ok här är svaret på den frågan:

"Kejsarsnitt rekommenderas inte som ett sätt att försöka förebygga mot GBS-infektion hos barnet, efter det inte tar bort risken (GBSS 2007a)."

• Happiness

Obehandlade UVI med eller utan GBS kan ge sammandragningar. Men det är lätt kollat genom urinodling. Skulle det visa sig UVI med eller utan GBS så behandlas det med vanligt penecellin. Sen gör de en odling till för att se att det är borta.

ODD: Har du gjort en odling nyss? Har inte läst så mycket av det du skrivit bara det att du känner sammandragningar. Även om man har gjort en relativt nyligen tycker jag du ska göra en till. KRAM och ha en skön lördag!

• Happiness

Haha....värsta spamming-time idag ...men nu är det promenix i skogen med mannen som gäller ha en trevlig lördag alla goa tjejer.

• Odetta
    Angående GBS:

Jag har haft det vid mina senaste 2 fullgågna graviditeter och vad jag fick lära mig är att har man haft GBS en gång så är man bärare av det och kommer att ha det igen.

Min GBS upptäcktes när jag var gravid i USA för där scannas ALLA gravida för det. Har du en gång testat positivt för det, oavsett om det är i början eller i slutet av graviditeten, så SKA du få antibiotika i förebyggande syfte vid förlossningen. Har du haft GBS förra graviditeten så SKA du kollas nästa graviditet också OCH få antibiotika vid förlossningen (tyvärr håller inte alla landsting med om detta dock och man kan behöva få tjata...dem resonerar som så att det rent krasst inte dör tillräkligt många barn för att åtgärderna ska löna sig...)

Testet ska INTE enbart vara en urinodling utan SKA vara en odlig innifrån slidan (med tops) för att vara riktigt säker för man kan ha GBS där utan att det syns i kisset.

Den här graviditeten har överläkaren på specMVC sagt att vi inte ens testar mig för det utan hon skrev direkt att jag SKA ha antibiotika vid förlossningen (fick tjata förra graviditeten att dem ens skulle testa mig och när testet kom tillbaks positivt så sa jag bara "vad var det jag sa" och så fick jag som jag ville)

GBS annars brukar inte ge symptom eller besvär, men har man haft det en gång är det bra att vara lite extra uppmärksam. Har man GBS får man inte heller tidig hemgång från förlossningen utan måste stanna i minst 12 timmar för att säkerställa att bebisen inte smittats (men om antibiotika har gets i minst 4 timmar innan bebisen föds är risken väldigt liten).

Så....det var allt jag kan komma på om GBS just nu. Har precis kommit hem från närakuten med min man för han skar sig i tummen och dem fick sy...stackarn. nu ska vi gosa och titta på film och tycka synd om honom

KRAAAAAAAM!!!
    *hörs mera sen*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma