• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Längtan efter liten
    sofy skrev 2010-10-07 22:46:29 följande:
    Understimulerad? Kanske är något tillfälligt också. Jag tycker inte man ska "jaga" diagnoser i första hand men HJÄLP absolut!

Klart ingen är en perfekt mamma, man gör sitt bästa! Skickar masssa kramar!!
    klart hon är understimulerad, hur ska man kunna timulera henne när hon kräver stimuland 20 h /dygn?
    tog ett danspass här hemma med henne och det tyckte hon om.. men eftersom jag inte har all ork i världen just nu blev jag trött och hon GALL skrek på mig att vi skulle fort.s.
    Längtan efter liten är stor
  • gemigsinnesro
    Bjornis skrev 2010-10-07 22:12:20 följande:
    Jag har också varit väldigt trött. 29+0 idag. Fast maken har varit lika trött så kanske är nåt i vårt liv just nu men jag försöker gå och lägga mig tidigt (typ denna tiden) och sen är jag ändå supertrött när jag vaknar 9 timmar senare. Inte så mkt energi på jobbet heller även om jag har energi nånstans så är det där för sen ligger jag bara i soffan... Nä, hoppas inte heller på första trimester-tröttheten. Den var inte så skoj... Hehe.
    Jag går in i v 29 imorgon och är trött för jämnan trots bra hb-värde. För mig funkar det inte att lägga mig tidigt utan jag försöker istället att vila/sova någon timme efter jobbet.  Fast det har hänt att jag varit så trött så jag faktiskt somnat på lunchrasten på jobbet :). Ändå tycker jag inte tröttheten är det värsta utan mitt humör. Jag kan vända från normalglad till rasande furie på två röda. Jag ska vara tacksam känns det som om sambon fortfarande finns kvar när barnet är ute för jag har redan frågat honom hur han ska ha det med förhållandet egentligen minst 2 ggr nu. Det värsta är att jag älskar den här mannen över allt annat och har verkligen ingen aning om varför jag beter mig på det här sättet, jag skulle sörja halvt ihjäl mig om han lämnade mig.  Är det någon mer med VÄLDIGT varierande humör?
  • sofy
    Längtan efter liten skrev 2010-10-07 22:49:12 följande:
    klart hon är understimulerad, hur ska man kunna timulera henne när hon kräver stimuland 20 h /dygn?
    tog ett danspass här hemma med henne och det tyckte hon om.. men eftersom jag inte har all ork i världen just nu blev jag trött och hon GALL skrek på mig att vi skulle fort.s.
    Klart du inte har all ork i världen, och hon kanske känner av de också och slår lite bakut pga vad som komma skall. Jag vet inte, bara en teori då min vän hade ungefär likadant hos sig med sitt barn då hon väntade sin andra.

Äsch ja vet inte. Dumt o säga ngt kanske, sorry.

Hoppas de blir bättre iallafall, kram!
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-07 22:35:17 följande:
    Happiness;

Jag undrar fortfarande om du hade ngn länk om vårt samtalsämne? ;) TSH, moderkaka osv! :)

Hittade också de här förut, vet inte om du redan läst men kan va värt de, en.wikipedia.org/wiki/Pruritic_urticarial_pap...
    Har precis kollat på Oceans eleven. Älskar den filmen . En sån stöt ska vi göra någon dag. Haaha! Ska kolla sidor imorgon. Så vi lär oss lite mer i detta ämne. Ska ju bli spännande och se sen om jag råkar ut för samma sak. Nu ligger jag ju på 0,9 och jag tar varje kväll 75. Bra att du på eget bevåg bromsat upp Levaxinet. Ska bli jätte spännande att se vad som hänt med dina värden nästa gång de tar TSH. Skönt att du fick tid till spec.MVC. Godnatt och godkram!
  • Happiness
    sofy: Tack för länken. Vad du är gullig som hjälper mig! Hjärta Ska läsa igenom det noggrant imorgon. Skummade nu och visst har vi lite rätt ang.behadlin det står både kortison salva och oralt. KRAM!
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-07 23:20:46 följande:
    Har precis kollat på Oceans eleven. Älskar den filmen . En sån stöt ska vi göra någon dag. Haaha! Ska kolla sidor imorgon. Så vi lär oss lite mer i detta ämne. Ska ju bli spännande och se sen om jag råkar ut för samma sak. Nu ligger jag ju på 0,9 och jag tar varje kväll 75. Bra att du på eget bevåg bromsat upp Levaxinet. Ska bli jätte spännande att se vad som hänt med dina värden nästa gång de tar TSH. Skönt att du fick tid till spec.MVC. Godnatt och godkram!
    Hahaha jaaa why not ;) Jaa, eller hur! Jag tycker ju de borde bli så men ja, de återstår o se. När har du provtagning igen? Haha ja envis som satan men ibland dumdristigt sådan också. Får se om jag har "rätt" ang detta me levaxinet. Jag tänkte kanske köra 50 varannan eller 100 var tredje, men vi får se.
    Happiness skrev 2010-10-07 23:24:38 följande:
    sofy: Tack för länken. Vad du är gullig som hjälper mig! Hjärta Ska läsa igenom det noggrant imorgon. Skummade nu och visst har vi lite rätt ang.behadlin det står både kortison salva och oralt. KRAM!
    Ingen som helst fara :) De har ngt samband me nässel men kallades PEP tydligen, ja som du läste ;) Men de va intressant, antihistaminer gör dig bara tröttare o har inte så bra verkan stod de, däremot andra grejer. Läsvärt iallafall!

Natti, kramar!!
  • Muffe80

Sofy - härligt att du kunde äta, hoppas det blir samma för mig i helgen när vi ska ut och äta med släkten! Där vet ju inte alla om det så det blir itnressant att smyga med att antagligen gömma mat haha!

Boken ni fick låter bra, den kanske man ska köpa?!

Har ni annat bra tips att ge en blivande mormor i present som fyller år snart?? En bok (inte en sån man fyller i själv för det är inte hennes grej...) men ngn annan barnbarnsbok eller dyl?

Ser att ni äter mycket godsaker. Jag har nog varit en godisgris hela livet och kan bli sugen på det numera men så fort jag äter säger magen i från och jag spyr upp allt, och det är väl bra för du vågar jag inte äta godis något mer!
    däremot borde jag kanske äta nyttigare MAT och grönsaker, men får fortfarande inte i mig något vettigt att äta förutom mina mackor och yoghurt typ.

• Pancakes
    Happiness skrev 2010-10-07 15:41:13 följande:
    Jag frågade om det var OK att äta rost biff då sa dom att den skulle vara brun i mitten och inte röd. Tror det är något med att det ska ha hettats upp till 65 grader. Så genomstekt hade jag satsat på...annars har det nog inte kommit upp i temeratur och då finns det risk för baketerier och skit
    Min barnmorska sa att det inte var några som helst problem med rosa/rött kött så länge det är nötkött. Varför skulle det vara det? Om jag tvingas äta genomstekt segt tråkigt kött så avstår jag hellre från kött. Får väl bli mycket fisk under graviditeten eller så väljer jag att lyssna på henne. Vet inte riktigt...
  • Pancakes
    Happiness skrev 2010-10-07 23:20:46 följande:
    Har precis kollat på Oceans eleven. Älskar den filmen . En sån stöt ska vi göra någon dag. Haaha!
    Åh, jag kollade också på den igår. Slukar film just nu...det är det bästa sättet att få tiden att gå och att få tänka på annat fram tills VUL.
  • Pancakes
    rontgensyrran skrev 2010-10-07 17:44:01 följande:
    Jag har käkat medium under min gravidtet. Få slv.se står det. Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. toxoplasma kan får, gris och vilt  smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten.

Så därför har jag ätit medium nötkött, men inget annat :)
    Precis! Köttfärs står det, inte nötkött. Rå kyckling eller fläsk skulle man väl aldrig äta annars heller, gravid eller inte. Min BM har en son som är kock och hon var väldigt matintresserad och hon sa att det är en "hädelse" att äta en bit genomstekt oxfilé och totalt onödigt dessutom. Jag måste faktiskt hålla med om det. Då är jag hellre utan. Var på Texas longhorn en gång och då var det en tjej i sällskapet som bad om "well done" och då skakade kyparen bara på huvudet och sa "nej, det får du inte". Haha :)

Odd, stort grattis till körkortet! Det är en fantastiskt känsla verkligen!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma