• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 21:02:05 följande:
    Inga problem?! Snälla låt mig döööö!!!! Nä men skämt åtsido, jag skulle aldrig fixa det, jag hade blivit jäkligt förlossningsrädd om jag hade fått veta att det var en så stor bebis! Jag hade lipat i veckor och haft vrålångest!
    Jag me!! Haha.. Jag vägde 4160g o va 53 lång o då va jag stor ändå för min mamma e så liten! Smal och kort.. Jag tänker mig också 3500 max.. gah! Och så är jag rädd för hur de ska gå me min trombocytfunktionsdefekt. Dom måste ju medicinera me cyklokapron dropp + octostim, men av de blir man ju sååå jäkla seg o off liksom, lätt o krysta då.. Om inte så kommer ja förlora för mkt blod o då blir de ju en fara.. Får se längre fram va dom säger men ja vill prova vaginalt först..
  • LittleJunia

Jag är också lite rädd för stor bebis.. min lillkille vägde 4190 g och var 55 cm lång.. o det blev sugklocka..
    Hoppas denne bebben kommer i tid, då kanske den åtminstone håller sig ungefär där, annars är jag rädd det blir större..

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och liten i magen BF 110330(¯`°?.¸ ღ♥ ♥+
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-12 16:36:30 följande:
    Sofy igen: har spånat omkring på nätet för att hitta sambandet mellan moderkaka och TSH. Det står så fruktansvärt lite så man blir tokig. Sen är det ohyggligt komplicerat . Ja du vet...

Moderkakan producerar fyra hormon.

www.fertility.se/pregnancy/Hormonal_Support/H...
    Här står det: "
    Humant placentalaktogen (HPL) (som är ett av de fyra)

HPL är ett hormon som har till funktion att stimulera tillväxten och utvecklingen av bröstvävnad inför amningen. Hormonet spelar också en roll för ämnesomsättningen under graviditeten.

Har försökt kolla sambanden mellan TSH och samtliga. Ernst Nystörm som är en känd endokronolog (gått i pension nu) skriver att 10 procent får ett sjunkande TSH pågrund av stigande HCG. TSH normaliseras dock efter hand. Men sen går det inte djupare. Här är sidan:

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

Så det jag fått fram är attt minst 2 hormon har en direkt koppling till ämnesomsättningen. Alltså HCG och HPL.  Progesteron och Östrogen har jag inte hittat något klart samband. Detta är ju så fruktansväer komplicerat alltså. Kolla du om du hittar samband på nätet och om det finns en solklar förklaring. Hojta till om du hittar något.
    TAAACK för länkar! Ska genast kolla in dom :) Har varit iväg halva dagen, norrköping fram o tillbaka - kom hem för en stund sen så ska käka lite nu bara! :) Ska kolla runt lite sen också så länkar ja isåfall.

Ang biopsin, ingen fara alls! Som röntgen sa, nålen är såååå tunn så de känns bara som ett stick, inte ont men du kommer va lite röd o öm efteråt bara :) No worries! Håller tummarna o tänker på dig!
  • sofy
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 21:04:50 följande:
    jag är oxå en normal tjej inga höften inte så att jag kan bajsa ut en på 6 kg precis.
    Meni mitt fall får jag bara acceptera att jag bara får STORA barn o jag e inte så jävla glad utan lessen av att jag inte får FÖDA !!!!
    Hon är 155 o vägde 51 då, så väldigt liten. Och nä de e nog inte många som kan de.

Tråkigt men de viktiga är väl iallafall att du får en bebis som e frisk?
  • sofy
    Odetta skrev 2010-10-12 19:33:02 följande:

dags att se hur vi gissade och vilka som kom närmast

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----------------------------------------------
    MABAJA`S BEBIS GISSNING:Baby

Rontgensyrran:  Lite taskigt av mig men jag tror den lördagen den 9 oktober klockan 16.12. 50 cm lång och väger 3950 g. Och könet.....hmmmmm...pojke?!

Odd: Mabaja-bebisen kommer på LÖRDAG den 9/10, väger 3850 gram och är 52cm lång. Flicka 

Sofy: Söndag 10 oktober, 07.43. 51 cm och 4087 gram! POJKE!

Bjornis: Tror på en liten tjej på måndagen den 11 oktober kl 21:55. 3780 gram och 50 cm lång.

2 barns mamma84:  Torsdag 14 oktober, 02.55. Längd ca 55cm och vikt 4320g Flicka

Muffe80: Fredag den 8 oktober, kl. 23.20. En flicka Hon väger 3920 gram och är 51 lång!

Pancakes: Pojke, söndag 10 oktober klockan 06.15, 4250 gram, 54 cm.

Längtan efter liten: Pojke, fredagen den 8 okt 06:48, 3250 g och 51 cm lång.

Happiness: Söndag 10 okt. 23.40, 52 cm och 3995 gram. Flicka! {#emotions_dlg.flower}

toksnippa: Måndag 11 oktober, 18.23, 51 cm och 3760 g.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----------------------------------------------

Sofy gissade rätt på datumet

Sofy, Muffe, Längtan och toksnippa gissade rätt på längden

Pancakes kom närmast tiden

Längtan kom närmast vikten

Odd, Bjornis, 2barns mamma, muffe och Happiness gissade rätt på flicka

sammanfattning: Sofy, Längtan och Muffe hade flest rätt bland sina gissningar (2 rätt var)

Skoj o ha lite rätt iallafall ;)
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-12 21:06:51 följande:
    Jag me!! Haha.. Jag vägde 4160g o va 53 lång o då va jag stor ändå för min mamma e så liten! Smal och kort.. Jag tänker mig också 3500 max.. gah! Och så är jag rädd för hur de ska gå me min trombocytfunktionsdefekt. Dom måste ju medicinera me cyklokapron dropp + octostim, men av de blir man ju sååå jäkla seg o off liksom, lätt o krysta då.. Om inte så kommer ja förlora för mkt blod o då blir de ju en fara.. Får se längre fram va dom säger men ja vill prova vaginalt först..
    Fast samtidigt sa de ju att Mabaja skulle få en långdragen förlossning för bricanylen och det gick ju hur smidigt som helst :) Så kanske du inte heller blir så påverkad av medicinerna som du tror. Kan ju hoppas det iaf!
  • rontgensyrran
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 21:05:30 följande:
    Gråtergråt för mig då jag e helt jävla nere typist fan fan fan ...
    Usch jag hade då aldrig vågat hoppas med den vikten på att föda vaginalt! Utan hade snarare vart överlycklig för att bli snittad.

Jag tror dock inte att jag ligger i farozonen om man ska kolla på sin mamma. Min mamma födde mig på beräknad dag och jag vägde 3333 g och min bror gick hon nog över en eller två dagar med och han vägde 3500 g. Så det låter som ljuv musik i mina öron ;P
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 21:24:01 följande:
    Fast samtidigt sa de ju att Mabaja skulle få en långdragen förlossning för bricanylen och det gick ju hur smidigt som helst :) Så kanske du inte heller blir så påverkad av medicinerna som du tror. Kan ju hoppas det iaf!
    Fast ja har opererats me de förut innan, o då får ja de en timme före + under tiden o man blir helt väck. Och de där me bricanylen tror ja inte på, är ju så små doser så jag tror inte de påverkar när man väl är igång faktiskt, min läkare sa iallafall att de inte alls spelade ngn roll eftersom de va så liten mängd..

Men de återstår o se. Höll ju på o förblöda under min halsmandeloperation för nåra år sen, haha. Halsmandlarna liksom! Visst att de e mkt blodkärl osv där men herre :p Vad gör inte ens förlossning då? ;)
  • 3 barns mamma84
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 21:27:12 följande:
    Usch jag hade då aldrig vågat hoppas med den vikten på att föda vaginalt! Utan hade snarare vart överlycklig för att bli snittad.

Jag tror dock inte att jag ligger i farozonen om man ska kolla på sin mamma. Min mamma födde mig på beräknad dag och jag vägde 3333 g och min bror gick hon nog över en eller två dagar med och han vägde 3500 g. Så det låter som ljuv musik i mina öron ;P
    gapar stort (ville oxå)

Jag vill inte ha snitt jag var så nära att dö sist
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-12 21:29:17 följande:
    Fast ja har opererats me de förut innan, o då får ja de en timme före + under tiden o man blir helt väck. Och de där me bricanylen tror ja inte på, är ju så små doser så jag tror inte de påverkar när man väl är igång faktiskt, min läkare sa iallafall att de inte alls spelade ngn roll eftersom de va så liten mängd..

Men de återstår o se. Höll ju på o förblöda under min halsmandeloperation för nåra år sen, haha. Halsmandlarna liksom! Visst att de e mkt blodkärl osv där men herre :p Vad gör inte ens förlossning då? ;)
    Usch då så läskigt! Känner mer och mer min tacksamhet över enbart problem med njuren, foglossning och sammandragningar ;P
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma