• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • MCT79

Kan tillägga att man i Sverige mäter blodvärdet "HB" i  gram per liter  g/l...

• 3 barns mamma84
    MCT79 skrev 2010-10-13 11:19:04 följande:
    Nu lägger jag mig i lite... med ett HB på 6,8 är man död. Det är inte förenat med liv alls. Så det måste stå för något annat...
    Det varierar lite mellan olika landsting (konstigt nog) vad man har för referensintervall på just blodvärde "hb". Men mellan 114-150 ungefär räknas som normalt för en kvinna, män ligger lite högre.

Jag har stött på patienter som ligger kring 65-70 efter att det sjunkit lååångsamt under lång tid pga tumörer som äter av benmärgen t.ex... de är påverkade med anfåddhet, bleka, yrsel, extrem trötthet etc. Notera att lågt blodtryck har mer med volym och göra än blodvärde.. man KAN alltså ha både lågt blodvärde och HÖGT blodtryck samtidigt.
    Vid en akut blodförlust, vid operation, förlossning etc är ett HB på 65-70 mer akut, kroppen hamnar då i chock. Men sker det över tid som sagt så hinner kroppen anpassa sig och justera kroppens funktioner så man ändå kan "gå upprätt".

Om jag minns rätt bor dui danmark? Jag vet inte vad man har för referensramar eller i vilket värde/volym man mäter blodvärde där men det verkar ju inte vara direkt jämförbart med Sverige i det här fallet.
    Förlåt men jag fatatr intevad det står på pappret då det e danska haha ..

men hittade detta ..

Svenska nivåer skiljer sig från utländska på grund av annan analysmetod. Utomlands rekommenderas gränsen 6,5%. Observera också att HbA1c är ett annat mått än vanligt blodsocker. 5,4 i vanligt blodsocker är väldigt normalt.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • sofy
    MCT;

Haha nä ja sitter här o klurar på va "gle" står för.. o HB på 8,5 nä.. Omöjligt! Men som sagt, de är ju danmark - har ingen större koll på hur dom skriver sina grejer därnere så svårt o svara på resten då..

Hur gick de för dig hos läkaren? Eller ska du dit?
  • 3 barns mamma84

På pappret står det somjag kan tyda det till hmm få se tror det står Hg6 ? Hg ??? vet ej men sen 6,8 sen står det som jag kan tyda det till hmmm gle ??8,5 och efter står det Tger jerntilskud /tillskot 
    Men efter denna besök 13/9 hade jag ännu lägre blodvärde :-senligt honom 

• 3 barns mamma84

Kan säga att han intehar snyggaste hand stilen precis

• rontgensyrran

Det beror på vilket resultat du är ute efter finns ju ex...

HbA1c, så kallat långtidssockerprov, är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=41986

P-Glukos är ett blodprov som kan ingå bland de prover som tas vid olika slags läkarundersökningar och hälsokontroller. Det görs framför allt för att se om man har diabetes. Provet mäter hur mycket socker man har i blodet. I vanligt tal säger man ofta att man kontrollerar blodsockret. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26264

• 3 barns mamma84
    rontgensyrran skrev 2010-10-13 11:33:05 följande:
    Det beror på vilket resultat du är ute efter finns ju ex...

HbA1c, så kallat långtidssockerprov, är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=41986

P-Glukos är ett blodprov som kan ingå bland de prover som tas vid olika slags läkarundersökningar och hälsokontroller. Det görs framför allt för att se om man har diabetes. Provet mäter hur mycket socker man har i blodet. I vanligt tal säger man ofta att man kontrollerar blodsockret. www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26264
    För han tar stick i örat men jag har sagt till honom att det gör ont så sticker han till i fingret.
    Sen går han i väg o kollar i ett rum och komertillbaks och det vanliga han alltid säger den e för LÅG
    Jag får ta detta då o då o det är alltid LÅG fast jag ätit eller inte ätit ..
    Har aldrig i hela mitt liv fått höra (DET SER FINT UT) utan (Detta ser inte bar ut)
  • Pancakes

Hej kära vänner!

Har legat lite lågt på FL-fronten. Känner att jag bara stressar upp mig just nu och vill försöka tänka på annat fram till UL som är om drygt en vecka.

Hoppas ni mår bra!

• rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-13 11:52:06 följande:
    Hej kära vänner!

Har legat lite lågt på FL-fronten. Känner att jag bara stressar upp mig just nu och vill försöka tänka på annat fram till UL som är om drygt en vecka.

Hoppas ni mår bra!
    Det gör du rätt i. Ska bli kul att höra av dig efter du har vart på ditt UL :) Kommer nog att gå kanon!
  • Pancakes
    rontgensyrran skrev 2010-10-13 11:53:36 följande:
    Det gör du rätt i. Ska bli kul att höra av dig efter du har vart på ditt UL :) Kommer nog att gå kanon!
    Jag hoppas det....men är förberedd på det värsta. Har tagit ledigt från jobbet och avsagt mig alla sociala aktviteter så att jag bara kan vara hemma om det skulle gå illa. Snacka om pessmistisk.. Men det minskar stressen innan i alla fall.

Hur mår du?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma