• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-10-13 10:02:36 följande:
    Hos en frisk person variar blodsockret mellan 3,3 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Personer med obehandlad diabetes kan ha nivåer över 30 mmol/l.

När jag var inne så var mitt socker under ref intervallet och jag fick sätta dropp då jag inte fått käka tillräckligt.

Men det låter som helt klart att du ligger i den övre gränsen. Är testet efter du ätit?
    Tänkte precis skriva de nu när ja loggade in o såg svaret men så hade du ju svarat ;) Haha. Jag brukar ligga på 4,5 efter jag ätit, ibland 5,5. Men inte högre än så. Och de är ju "normalt". Inte lågt. Så de verkar ju konstigt om dom säger de, under 3 då hade man ju dragit öronen åt sig.

Och blodvärde 8,5? Menar du hb? Eeh..
  • sofy

Oj, röntgen svaret är ju inte TILL dig, utan 2barnsmamma ;) Skulle mest köra feedback på de du skrev först haha, virrpannan!

• Odetta
    färnik skrev 2010-10-13 10:27:01 följande:
    Det var en liten en! Hjärta Min dotter vägde ju nästan det dubbla ju! Skrattande

Men med ett första barn med den vikten, behöver du nog inte vara orolig för att få ett stort barn denna gången, på sin höjd ett normalstort om inget inträffar? Vad jag har hört och läst från många håll, är att det ofta är lättare att föda ett normalt/aningens stort barn, än ett som är avsevärt under de normala (3,5kg ca väl?), för att de lite törre barnen liksom "hjälper till"?
    Jag tänkte faktiskt skriva ett inlägg om det igår kväll, men orkade inte.

Mina 4 barn har ju vägt väldigt olika: första 3850gr, andra 3630 gr, trean 4540 och fyran 3080. Av dem förslossningarna var tvåan och fyran igångsättningar med epidural som bedövning, ettan med all bedövning jag kunde få och trean (som vägde mest) kom med helt natulig förlossning utan någon smärtlindring alls.

Av alla dem förlossningarna har trean (4540gr) och fyran (3080gr) varit dem lättaste! Tyngre barn hjälper precis som du säger, i regel, bättre till plus att tyngdlagen ju också bidrar. Hennes förlossning tog absolut minst tid (5 aktiva timmar med värkarbete mot 18 med ettan, 9 med tvåan och 7 med fyran). Att minstingen blev en så lätt förlossning  tror jag har mer att göra med smärtlindringen (fick den i tid) och att jag slapp kräkas (jag har kräkts vid alla mina förlossningar när huvudet passerar spinea, en punkt i bäckenet som kan reta en till att spy...lite irriterande) än att han var så liten.

Summa summarum: ett stort barn betyder inte automatiskt att förlossningen blir tyngre, längre eller svårare. I min erfarenhet påverkas förlossningen mer av hur utvilad man är, hur ens kropp fungerar, om man fött barn innan och hur lugn man känner sig än storleken på bebisen 

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • 3 barns mamma84
    sofy skrev 2010-10-13 10:52:56 följande:
    Tänkte precis skriva de nu när ja loggade in o såg svaret men så hade du ju svarat ;) Haha. Jag brukar ligga på 4,5 efter jag ätit, ibland 5,5. Men inte högre än så. Och de är ju "normalt". Inte lågt. Så de verkar ju konstigt om dom säger de, under 3 då hade man ju dragit öronen åt sig.

Och blodvärde 8,5? Menar du hb? Eeh..
    Få se om jag skrev rädd hmm e inte bar på detta alls.
    Men lågt hade jag eller har det fortfarande
    Det var oxå därför läkaren sjukskrev mig till halvoch snart har jag hel sjukskrivning sista okt.
    Det e ju såatt jag svimmar hela tiden och jag kan inte göra något åt detta.
    Men så fort jag får imig socker så blir det lite bättre.
    Men högt blodsocker har jag inte haft inte deabetes häller
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 barns mamma84

På papprena står det så här .. Hb 6,8 och gle 8,5 fattar nadda ..
    Ändå är läkaren förvånad av att blodsockret är låg och jag måste äta mer och ta det lugnt och nu sjukskriven av långt blodsocker och svimmar ..

Sen står det tar jerntabletter får ta 2 jerninsar 2 ggr dagligen oxå

• 3 barns mamma84

Blodtrycket låg 100/60 - 120/80 - igår 130/70

• Muffe80

Mitt socker brukar ligga på 3.2- 3,5 ungefär innan jag ätit, men då har jag också rätt lätt för att känna mig lite svimfärdig och yr om jag inte äter ngt snart.

• 3 barns mamma84
    Muffe80 skrev 2010-10-13 11:11:23 följande:
    Mitt socker brukar ligga på 3.2- 3,5 ungefär innan jag ätit, men då har jag också rätt lätt för att känna mig lite svimfärdig och yr om jag inte äter ngt snart.
    vad är förkortningen på blodsocker ?
    För jag fattar inte på detta ..
  • MCT79
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-13 11:07:22 följande:
    På papprena står det så här .. Hb 6,8 och gle 8,5 fattar nadda ..
    Ändå är läkaren förvånad av att blodsockret är låg och jag måste äta mer och ta det lugnt och nu sjukskriven av långt blodsocker och svimmar ..

Sen står det tar jerntabletter får ta 2 jerninsar 2 ggr dagligen oxå
    Nu lägger jag mig i lite... med ett HB på 6,8 är man död. Det är inte förenat med liv alls. Så det måste stå för något annat...
    Det varierar lite mellan olika landsting (konstigt nog) vad man har för referensintervall på just blodvärde "hb". Men mellan 114-150 ungefär räknas som normalt för en kvinna, män ligger lite högre.

Jag har stött på patienter som ligger kring 65-70 efter att det sjunkit lååångsamt under lång tid pga tumörer som äter av benmärgen t.ex... de är påverkade med anfåddhet, bleka, yrsel, extrem trötthet etc. Notera att lågt blodtryck har mer med volym och göra än blodvärde.. man KAN alltså ha både lågt blodvärde och HÖGT blodtryck samtidigt.
    Vid en akut blodförlust, vid operation, förlossning etc är ett HB på 65-70 mer akut, kroppen hamnar då i chock. Men sker det över tid som sagt så hinner kroppen anpassa sig och justera kroppens funktioner så man ändå kan "gå upprätt".

Om jag minns rätt bor dui danmark? Jag vet inte vad man har för referensramar eller i vilket värde/volym man mäter blodvärde där men det verkar ju inte vara direkt jämförbart med Sverige i det här fallet.
  • MCT79
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-13 11:13:17 följande:
    vad är förkortningen på blodsocker ?
    För jag fattar inte på detta ..
    Man pratar om B-glukos....  möjligen kan "gle" stå för blodsocker men jag vet faktiskt inte.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma