• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    Odetta skrev 2010-10-12 23:13:58 följande:

låter gott! och helt klart nyttigare än det jag haft cravings för dem senaste 2 dagarna: vaniljgömmor (typ vaniljmunk)

sov gott!

Haha, de e la gött de också? Fast de e någe fel på mig, jag e aldrig sötsugen! Har aldrig varit ett lördagsgodisbarn, aldrig velat ha godis, vare sig när ja va yngre eller nu när ja är äldre. Fika för mig är inte bulle/cheesecake/kaka eller så, utan de är en chailatte bara. Jag får inte ner såna där saker, buuu!! :( Äter inte heller tårtor, haha.. kräsna unge! Sockerkaksbottnar/sockerkakor är usch usch här.. Så inge kul o bjuda mig på fika haha! Nä usch va ja svamlar, förlåt!

Och jaa kalla sallader e perfekt för mig nu! Klarar inte av stekt, fet eller stark mat.. Så - sallad!! Skrattande
  • Muffe80

Nu är blodprov för KUB lämnat, och jag undrar om de kan blanda ihop provet med ngn annans? Sköterskan verkade lite förvirrad men det kanske inte är sånt som händer?

Inskrivning på fredag, nu går dagarna fort tycker jag.
    Illamåendet tillbaka så allt är som det ska med andra ord.

Läser om er som ska föda "snart" och kommer få stora barn, usch.... Jag vill ha en runt 3000 gram! Låter lagom

• 3 barns mamma84
    sofy skrev 2010-10-12 22:28:14 följande:
    Vad brukar du ha i blodsocker då? Värde?
    blodsockret är för låg så jag svimmar den ligger på 6,5 blodvärdet är på 8,5 tar jerntabletter 2 ggr.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 barns mamma84
    Odetta skrev 2010-10-12 22:34:18 följande:
    Nej gumman...du bakar starka barn som är gjorda för överlevnad!

En sak jag funderar på, med tanke på att dem blir så stora...har du inte fått tidig igångsättning som alternativ? Man räknas ju som fullgången i v37+0 och då borde ju eran lille inte väga allt för mycket ännu. Kanske värt att fråga?

*bamsekram*
    Frågade detta bm igår och hon sa att man inte tar ut ett barn i vecka 36 eller 37 så hon påstår att lugorna inte är färdiga ännu
    Så jag kommer få gå till vecka 38-39 sen får vi se.
    Skrämmande..
    Jag trodde jag skulle slippa denna gången då han var så stor men enligt henne vardet helt normalt att jag får stora barn men kan hon inte tänka på att jag kanske inte klarar av detta och mitt självförtroende blir sämmre och mår sämmre då jag vill något och det är att ha min sambo med mig och kunna njuta och krýsta ut ett barn som jag vill ge honomGråter
  • 3 barns mamma84
    Muffe80 skrev 2010-10-13 08:46:50 följande:
    Nu är blodprov för KUB lämnat, och jag undrar om de kan blanda ihop provet med ngn annans? Sköterskan verkade lite förvirrad men det kanske inte är sånt som händer?

Inskrivning på fredag, nu går dagarna fort tycker jag.
    Illamåendet tillbaka så allt är som det ska med andra ord.

Läser om er som ska föda "snart" och kommer få stora barn, usch.... Jag vill ha en runt 3000 gram! Låter lagom
    ååh snart dags för dig ååh vad härligt vilken vecka e du idag på ?
    Jag har min nästa tredje bm besök 12/11 vecka 31 -32 idag
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-13 09:50:23 följande:
    11+2 

Är inte 6.5 högt socker??
    Hos en frisk person variar blodsockret mellan 3,3 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Personer med obehandlad diabetes kan ha nivåer över 30 mmol/l.

När jag var inne så var mitt socker under ref intervallet och jag fick sätta dropp då jag inte fått käka tillräckligt.

Men det låter som helt klart att du ligger i den övre gränsen. Är testet efter du ätit?
  • färnik
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 22:12:56 följande:
    Väldigt oseriöst svar från mig måste tilläggas. Men det sägs ju att rökning ger än mindre barn. Att det är en bidragande orsak till att man föder fler större barn idag  och har ökat sedan 90 talet, då många har slutat röka.

"Vikten före graviditeten tycks enligt forskarna ha större större betydelse än hur mycket kvinnan går upp fram till förlossningen. Andra skäl till att barnen blir tyngre är att färre kvinnor röker, vilket i sig är ett hälsotecken. Antalet diabetiker ökar, och diabetes leder till att barnen blir större." hittade det på någon sida. På någon annan sida stod det också att många som föder stora barn vet man helt enkelt inte varför.
    Hm, röker inte, har aldrig gjort... Normalvikt före graviditeten, normal viktuppgång, förhållandevis sund kost (inget godis alls, urk för sött!), och aldrig några som helst tecken på högt blodsocker,,,

Men både jag och mannen är stora; långa och breda i skelettet (höfter/axlar och så) vilket även vår dotter blivit, så 4kg lite drygt tror jag är alldeles normalt för våran del, och en sådan vikt är jag inte heller rädd för... men över 5... Känns skrämmande!

Särskilt eftersom de tydligen inte gör TUL  så länge inte SF-kurvan ser alldeles tokig ut, trots att mitt första barn var långt ifrån litet! Tänk om det är en 5,5:a eller t.o.m. större därinne, utan att man vet om det, så att allt bara går åt skogen för både mig och bebis liksom!?! Obestämd
  • färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-10-12 22:02:42 följande:
    jag är också livrädd för stora bebisar...
    min dotter vägde bara 2590 och var 48 lång, så INTE mer än 3000 tack :/
    Det var en liten en! Hjärta Min dotter vägde ju nästan det dubbla ju! Skrattande

Men med ett första barn med den vikten, behöver du nog inte vara orolig för att få ett stort barn denna gången, på sin höjd ett normalstort om inget inträffar? Vad jag har hört och läst från många håll, är att det ofta är lättare att föda ett normalt/aningens stort barn, än ett som är avsevärt under de normala (3,5kg ca väl?), för att de lite törre barnen liksom "hjälper till"?
  • 3 barns mamma84
    rontgensyrran skrev 2010-10-13 10:02:36 följande:
    Hos en frisk person variar blodsockret mellan 3,3 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Personer med obehandlad diabetes kan ha nivåer över 30 mmol/l.

När jag var inne så var mitt socker under ref intervallet och jag fick sätta dropp då jag inte fått käka tillräckligt.

Men det låter som helt klart att du ligger i den övre gränsen. Är testet efter du ätit?
    Enligt läkaren o bm har jag för låg o det är efter jag ätit
    Svimmar hela tiden men såfort jag får i mig socker så mår jag bättre en stund
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma