• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • mallanis
    Happiness skrev 2010-10-14 20:09:49 följande:
    Mallanis: Vet du vilka som håller på och tjatar om vilka mediciner man tar....Jo barnmorskorna. Tror min frågar mig varje gång jag är där...." jag äter baaaara Levaxin säger ja för hundraelftegången". Hon förklarade för mig att allt måste antecknas minutiöst. De har dokument anteckningskrav på sig från överläkarn typ. Så det gäller ibland att hålla tungan rätt imun. Så fort jag säger något så är hon där oc knackar in det i journalen. Ja menar ALLT kanske man inte vill ska stå där och jag tycker faktiskt ibland de skulle fråga om de får anteckna allt man säger. Men det är tydligen så att allt som sägs ska de anteckna. Bra att tänka på tycker jag.

Ja jag vägrade sluta innan v12. har för mig att ODD åt till vecka 25 med sitt förra barn.
    ha, ja det var ju överläkaren jag hade idag det förklarar ju varför han inte frågade ;) *asg*
    Tredje gången gillt!?
  • Cat79

mallanis: Underbart med ditt växande lilla liv i magen - njut nu!
    happiness: Skönt att undersökningen är gjord, starkt av dig.
    kajsalisa: min sambo tycker med det är lite obehagligt med sparkarna :) jag tycker det är skönt med bekräftelser.
    muffe80: lycka till imorgon!

Hoppas ni andra som mår dåligt med illamående o s v känner er bättre.

Idag har jag varit i Ullared och shoppat! Så kul att äntligen få handla till sin egna blivande bebis. Blev lite av varje; badbalja, badolja, snuttefilt, kudde, täcke, gosedjur, amningsbehå o s v.

Ta hand om er. KRAM

• Längtan efter liten

Om man har problem med tarmarna, kan man få ont i magen då? och hur känns det ungefär?

Längtan efter liten är stor
  • rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-14 21:19:41 följande:
    Om man har problem med tarmarna, kan man få ont i magen då? och hur känns det ungefär?
    Det beror på vad man har för problem. Jag tex var väldigt trög i magen i början av graviditeten samt mycket problem med gaser som inte ville komma ut riktigt. Jag hade rejäl magknip och var svullen/uppblåst. Och när jag väl lyckades fisa så räckte det inte med en fis om man säger så Obestämd

Sen har jag ju haft problem med magkatarr också. Men då sitter smärtan högre upp och det ger en mer svidande känsla, tryckkänsla  och ont över typ i solar plexus området.
  • Längtan efter liten
    rontgensyrran skrev 2010-10-14 21:25:35 följande:
    Det beror på vad man har för problem. Jag tex var väldigt trög i magen i början av graviditeten samt mycket problem med gaser som inte ville komma ut riktigt. Jag hade rejäl magknip och var svullen/uppblåst. Och när jag väl lyckades fisa så räckte det inte med en fis om man säger så Obestämd

Sen har jag ju haft problem med magkatarr också. Men då sitter smärtan högre upp och det ger en mer svidande känsla, tryckkänsla  och ont över typ i solar plexus området.
    okej får man lätt magkatarr när man är gravid? har det lite med gaser också att göra?
    jag är gasig och har ont långt upp i magen.. men det lixom stramar neråt.. till ungefär naveln och lite över den...
    känner mig inte nödig eller så.. och fiser inte så mycket heller, men det känns ung som att det skulle behövas.
  • rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-14 21:27:29 följande:
    okej får man lätt magkatarr när man är gravid? har det lite med gaser också att göra?
    jag är gasig och har ont långt upp i magen.. men det lixom stramar neråt.. till ungefär naveln och lite över den...
    känner mig inte nödig eller så.. och fiser inte så mycket heller, men det känns ung som att det skulle behövas.

När du är gravid producerar moderkakan hormonet progesteron som får den glatta muskulaturen i livmodern att slappna av. Hormonet får även ringmuskeln som finns i övergången mellan matstrupen och magsäcken att slappna av så att magsaft kan sippra upp i strupen och ge den brännande känslan. Progesteronet saktar dessutom ned de vågliknande sammandragningarna i magsäcken så att matsmältningen tar längre tid. Det är vanligt hos gravida kvinnor på grund av trycket från det växande fostret.

Har man benägenhet till problem med magkatarr, halsbränna, uppstötningar, dyspepsi  eller annat så brukar inte graviditeten göra det bättre pga av det som står i stycket ovanför. Så jag har bla fått rejäl halsbränna och äter en hel del Rennie, och har även ätit en kur Omeprazol mot magkatarr.

Finns ju en hel del tips som man kan göra för att underlätta dessa probelm ex:

• Undvik fet och starkt kryddad mat, choklad, citrusfrukter, alkohol och kaffe.

• Ät mindre måltider men oftare.

• Ta små munsbitar och tugga maten väl

Sen såklart finns ju medicin om man skulle ha stora besvär eller problem som är receptfria som man kan köpa på apoteket.

• kajsalisa

Darlings, nån mer än jag som har problem med ryggen? Jag har aldrig haft ont i ryggen i hela mitt liv, men nu räcker det att jag vrider lite på mig så känns det som att jag sträcker en eller ett par muskler i övre delen av ryggen. Följden blir att jag inte ens kan ligga bekvämt i min egen säng. Tar det verkligen superlugnt på jobbet, men det är svårt som gympalärare att inte röra på mig, flytta runt på grejer osv. Vad göra?

• Längtan efter liten
    rontgensyrran skrev 2010-10-14 21:54:06 följande:

När du är gravid producerar moderkakan hormonet progesteron som får den glatta muskulaturen i livmodern att slappna av. Hormonet får även ringmuskeln som finns i övergången mellan matstrupen och magsäcken att slappna av så att magsaft kan sippra upp i strupen och ge den brännande känslan. Progesteronet saktar dessutom ned de vågliknande sammandragningarna i magsäcken så att matsmältningen tar längre tid. Det är vanligt hos gravida kvinnor på grund av trycket från det växande fostret.

Har man benägenhet till problem med magkatarr, halsbränna, uppstötningar, dyspepsi  eller annat så brukar inte graviditeten göra det bättre pga av det som står i stycket ovanför. Så jag har bla fått rejäl halsbränna och äter en hel del Rennie, och har även ätit en kur Omeprazol mot magkatarr.

Finns ju en hel del tips som man kan göra för att underlätta dessa probelm ex:

• Undvik fet och starkt kryddad mat, choklad, citrusfrukter, alkohol och kaffe.

• Ät mindre måltider men oftare.

• Ta små munsbitar och tugga maten väl

Sen såklart finns ju medicin om man skulle ha stora besvär eller problem som är receptfria som man kan köpa på apoteket.

tack så hemskt mycket för all denna information.. ska genast slänga i mig all choklad och sedan sluta äta det och pizza på jobbet.
    Får se om det blir bättre då kanske.
  • Mabaja
    mallanis: jag passar på att läsa lite när Wilda ligger hos sin pappa! Kan inte göra så mycket då jag är lite yrslig och skakis i hela kroppen pga kombinationen taskigt hb-värde, mjölken runnit till och reaktion från förlossningen...så istället för att förlita mig till tvn snor jag datorn...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma