• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    färnik skrev 2010-10-14 15:27:02 följande:
    Du är så optimistisk Sofy! Önskar jag var det! Mina dåliga dagar, dvs de flesta, vill jag halvt dö och har svårt att se ngt slut på skiten. Oskyldig
    Haha, ja jag brukar få höra de ;) Men har vart me om värre grejer tycker ja så de här funkar ändå! Jag ligger i sängen mest hela tiden, kräks lite, dricker lite vatten, kräks mer, sover, kikar runt på FL, kollar tv-serier på nätet.. haha så tiden går ju ;) Sen kommer min man hem o sen ere ju kväll o så sover man! :D Varje dag e en dag närmre april!
  • sofy
    Längtan efter liten skrev 2010-10-14 14:48:32 följande:
    Hej tjejer.. har lite ont om tid att skriva just nu (måste hämta dottern på dagis)
    men fick åka till läkarn idag pga magen och vi gjorde ultraljud.
    skulle enligt beräkningar vara 15+3 idag men han fick mig till 14+3 sa han (trots att jag nästan är säker på att jag såg 15+3 på skärmen) är det jätte allvarligt att bebisen är en hel vecka för liten?
    är nästan mer orolig nu än innan...
    han var inte orolig sa han... han sa att det var 5 dagars skillnad sen förra gången då måste han väl ha fått mig till 2 dagar mindre än vad jag räknar... fattade ingenting..
    Kan det vara fel på barnet nu?
    om man räknar från mensen (jag vet att äl var sen) så är det 10 dagars skillnad... enligt sista mens ska jag vara i 16+0 idag men enligt massa andra ul är jag ca 15+3... nu är jag helt plötsligt 14+3? hur ska jag ta dteta?
    Varför åkte du till läkaren först o främst? =/ Va de planerat eller akutbesök?

Jag har tyvärr inte heller ngt svar, har ju hört skräckhistorier där de bara slutat växa men de trorja absolut inte! Om inte läkaren va orolig så ska du inte heller vara de tycker jag, va de samma du haft innan? Han borde ju reagerat isåfall om han såg något avvikande..

Massa kram!!
  • Happiness
    Sofy: Du som också är inne i Thyroidea svängen. Vid samtliga av de Thyroidit tillstånden som Rontgen hittade krävs det att man ska ha förhöjda TPO.antikroppar. Men det värdet tog jag ju för en tid sen och det visade negativt. Mindre än 10 alltså. Men varför i hela friden tar de då biopsi då? Är inte blodprovet tillförlitligt? Är en biopsi säkrare. Eller är det så att läkaren gjort fel i provordningen? Att jag skulle börjat med biopsin och sen tagit TPO? Bara jag inte gjort detta helt i onödan alltså.
    Om jag fattat det rätt så är det ju bara Levaxin som gäller ändå även för Thyroidit. Men kan man ha struma utan förhöjda TPO-värden?
  • Längtan efter liten
    sofy skrev 2010-10-14 15:31:37 följande:
    Varför åkte du till läkaren först o främst? =/ Va de planerat eller akutbesök?

Jag har tyvärr inte heller ngt svar, har ju hört skräckhistorier där de bara slutat växa men de trorja absolut inte! Om inte läkaren va orolig så ska du inte heller vara de tycker jag, va de samma du haft innan? Han borde ju reagerat isåfall om han såg något avvikande..

Massa kram!!
    Det var samma läkare som jag hade i vecka 14.
    jag åkte in för att jag kände som ett stort slag imagen igår kväll och blev orolig för vad det kunde vara..
    Nu ångrar jag lite att jg åkte in.. nu ska jag gå runt och oroa mig fram till den 4 novemer för att få svar på om allt ser bra ut :( det är prick 3 veckor idag... jättttte roligt...
    Längtan efter liten är stor
  • Pancakes

Längtan efter liten, förstår att du blev orolig men om läkaren säger att det är lugnt är det nog ingen fara. Några dagar hit eller dit spelar väl ingen roll. Det är väl jättemånga som blir flyttade både fram och tillbaka flera gånger under graviditeten. Som sagt, man får försöka lia på att han vet vad han pratar om. Kram till dig!

• Längtan efter liten
    Pancakes skrev 2010-10-14 16:00:15 följande:
    Längtan efter liten, förstår att du blev orolig men om läkaren säger att det är lugnt är det nog ingen fara. Några dagar hit eller dit spelar väl ingen roll. Det är väl jättemånga som blir flyttade både fram och tillbaka flera gånger under graviditeten. Som sagt, man får försöka lia på att han vet vad han pratar om. Kram till dig!
    ja jag vet... jag är bara dum..
    Längtan efter liten är stor
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-14 13:25:23 följande:

Det känns så himla konstigt att de är så aktiva och man inget känner själv, coolt Kunde de alltså se kön på bebisen redan, tidigt va?

Ev se kön. Det är tidigt, men flickor brukar tydligen vid denna tiden ha en knopp till skillnad mot pojkar. Men hon som utförde UL poängterade att det absolut inte var 100% att det mycket väl kan vara en liten pojk där inne iaf.
    mallanis skrev 2010-10-14 13:28:09 följande:
    Jag har sett en klimp! En liten sak med ett tickande hjärta. Läkaren visade och mätte klimpen till 5,5 mm och visade hjärtat men jag hade så ställt in mig på att jag inte skulle se något alls och inte ett hjärta. Så jag sa igen Va menar du att man ser hjärtat! (fast jag hade redan sett det men fattade liksom inte) Ja ser du inte det så får du nog skaffa glasögon sa läkaren och visade igen! Då började jag grina... *asg* å så skönt att det iaf är något där inne!

Happiness så skönt att fått det gjort! Och tack ni snälla som hållt tummarna =)
    Stort grattis Mallanis! Till din älskade lilla klimp i magen! Har du börjat inse att du kommer att vara mamma nästa år? :D
  • Mabaja
    mallanis skrev 2010-10-14 13:28:09 följande:
    Jag har sett en klimp! En liten sak med ett tickande hjärta. Läkaren visade och mätte klimpen till 5,5 mm och visade hjärtat men jag hade så ställt in mig på att jag inte skulle se något alls och inte ett hjärta. Så jag sa igen Va menar du att man ser hjärtat! (fast jag hade redan sett det men fattade liksom inte) Ja ser du inte det så får du nog skaffa glasögon sa läkaren och visade igen! Då började jag grina... *asg* å så skönt att det iaf är något där inne!

Happiness så skönt att fått det gjort! Och tack ni snälla som hållt tummarna =)
    Åh vad underbart! Stort stort grattis! Helt fantastiskt ju! Den här gången får du din bebis, det har jag bestämt! Det är er tur nu!

Njut av ditt lilla liv i magen nu!
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-14 15:38:13 följande:
    Sofy: Du som också är inne i Thyroidea svängen. Vid samtliga av de Thyroidit tillstånden som Rontgen hittade krävs det att man ska ha förhöjda TPO.antikroppar. Men det värdet tog jag ju för en tid sen och det visade negativt. Mindre än 10 alltså. Men varför i hela friden tar de då biopsi då? Är inte blodprovet tillförlitligt? Är en biopsi säkrare. Eller är det så att läkaren gjort fel i provordningen? Att jag skulle börjat med biopsin och sen tagit TPO? Bara jag inte gjort detta helt i onödan alltså.
    Om jag fattat det rätt så är det ju bara Levaxin som gäller ändå även för Thyroidit. Men kan man ha struma utan förhöjda TPO-värden?
    Du är också ett klurigt fall ;) Förhöjd TPO ses ju vid kronisk inflammation i sköldkörteln.. Jag har tänkt både Hashimotos och Addisons på dig.. (du pratade om att du tog ngt som stöttade upp binjurarna.. har du problem där sen innan?) .. men, addisons är relativt ovanlig så nja. Dom gjorde såna prover på mig också, allt normalt - även biopsi pga förstorad sköldkörtel men ingenting konstigt hittades.

Gick till en homeopat för några år sedan, prover visade på trötta binjurar och jodbrist - åt naturläkemedel och blev nog bättre faktiskt.. Sköldkörteln har i dagsläget minskat i storlek och dom vet inte varför den va så förstorad innan, hade ju ingen inflammation.

Hur länge har din sköldkörtel varit förstorad? Är du öm över den? Har dom tagit TRAK prover också?
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-14 15:38:13 följande:
    Här kommer ytterligare en länk. Där står det hysat mycket om vilka prover och sånt som tas osv....hoppas du blir klokare på det. Anledningen till FNP står det också om, det jag har klipp ut. Länken till sidan sist :)

Finnålspunktion kan skilja mellan thyreoidit, kolloidstruma och tumör calcitoninfärgning om misstänkt medullär cancer

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=7&titelid=180&j=1
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma