• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-15 12:20:49 följande:
    Jo, de va ju de jag fick.. vaknat fleeera gånger nattetid av att jag inte fått luft, tillslut lessnade jag o sen fick jag ju problem med maten. Sök på dysfagi så får du se ;) Jadu de undrar jag också, + alla läkare.. mysterium ;)

Håller tummarna för att de "bara" är struma och inget annat vännen!

Idag äre inge bra alls. Toan är min bästa vän, och jag får inte behålla någe. Försöker me ingefärste men de går sådär, urk! Så jag ligger i sängen, :)

Hur mår du?
    usch fy 17...du är ett litet mysterium du Sofy . Kan det vara medicinskt möjligt att en och samma person har/haft så många diagnoser?: Svar: JA, Sofy kan

Haha ja det hade varit skönt med bara lite struma...

Att inte den där HG ger med sig alltså...har jag berättat om min granne några hundra meter bort? Ok då gör jag det. Bara för att visa att jag kan någonstans förstår ditt lilla helvete nu. Min granne och jag har barn i samma ålder. Vi är ytliga kompisar men när vi råkas så blir det alltid att vi är väldigt djupa med varann. Hon är några år yngre. Kanon söt, smart och gullig. Förra sommaren gick jag förbi deras hus och vi snackade lite.
    Det hon berättade fick mig att tappa hakan...Vid dotterns graviditet hade hon haft HG. Hon höll på att bli helt knäckt av det. Ville inte veta av någon. Hon vågade inte skaffa barn igen ifall det hände igen. Men så tog längtan överhand och hon blev gravid då förra sommaren. 2 veckor innan hade hon gjort abort för att hon inte orkade. Hon hade fått alla prep. som fanns och läk.sa att det finns inget mer att göra. Hon låg inne.

Tänk hon mådde så jäkla dåligt så hon var tvungen att abortera sitt barn som hon då väntat på i 6 år för att hon var rädd för att må så dåligt igen.. Shit vad det där HG är hemskt alltså. Hon mådde fortfarande illa när vi pratade. Bara 3 månader gick efter det och hon blev gravid igen. Samtidigt som mig. Vi mötte varann i korridorerna på Östra hon låg inne och gick omkring med droppställning. Jag hade precis fått reda på att fostret dött i magen. Vi kramade om varann med tårar i ögonen, bägge av olika skäl. Ja sa til henne att nu måste hon kämpa som satan (nja kanske inte det ordet)
    för detta barn och lite för mitt döda barn. Hon lyckades...hon låg inne största delen av graviditeten och hon fick igångsättning i v37 p ga av humanitära skäl (illamåendet). Hoppas hoppas Sofy att ditt släpper any day now. Det ska vi fira sen
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-10-15 12:29:26 följande:
    Happiness!

Fin vagn du har hittat! sorry att jag inte hann hjälpa dig med någon översättning, men jag såg att du fick bra hjälp från annat håll

Skönt med att proverna är tagna, då ska jag hålla tummarna att dem inte hittar nått...eller att dem hittar nått som är enkelt att åtgärda. Inte så kul att må knasig utan att få veta varför ju.

Nu ska jag vara lite social med mannen min som precis har gått upp (han jobbar inatt) så syns vi mera sen.

*kramisar* 
    Oss vagnfreaks imellan... Visst är den fin! Tack för din tilltänkta hjälp. Då var det som jag anade du är en fena på Tyska. Ha det så mysigt med mannen! Vi hörs senare! *kramelikram*
  • kajsalisa

Snyggt plussat Annaj! Välkommen till oss. I trådstarten finns länk till vår fina bf-lista om du vill skriva in dig.
    Stort grattis!

• Happiness
    rontgensyrran skrev 2010-10-15 11:12:32 följande:
    Nu har jag äntligen kommit fram och hon kan inte göra något förrutom att skriva till honom och be honom ringa mig och hon hade sett honom i onsdags så jobbar gör han iaf. Så jag hoppas att han ringer nu i dagarna. Annars skiter jag i vilket nu och så får de grunda sitt beslut på ett kreatinin prov. Men det han inte verkar fatta är att så länge man har en välfungerade njure så är provet bra. Så det går ju liksom inte att bedömma med enbart det provet.

Jag känner mig bättre så det är skönt :) Kram
    Vad skönt at du känner dig bättre och att menssmärtan är borta. Kan menssmärtan ha något att göra med hur barnet har legat på din blåsa/ledare?
    Vad är det för beslut de ska ta? Operation? Nä det är det inte va? Men hur funkar det med kreatinprovet? Visar det bra värden fast det kan vara så att en njure är kass?
    ja som du längesen redan förstått så är detta inte alls mitt område Glad över att du känner dig bättre.
  • Muffe80
    annaj84 skrev 2010-10-15 09:46:11 följande:
    Tack tack fina ni :) Har längtat sååå att få vara med på denna tråd. Läser denna lika mycket som orginaltråden:)

Grattis till din fina flicka Mabaja!!

Har en fråga. När är börjar HCG stiga i kroppen? Är det då ägget fäst eller är det tidigare?
    Tusen grattis och välkommen till oss

Pancakes, hihi... nu kommer det, och du kommer ångra att du ville må illa.. men välkommen även du till klubben

Jag var på inskrivning idag och på vägen dit fick jag stanna bilen och springa ut i skogen för att spy och råkade spy ner min sjal och skor.... skit haha!
    Sen hade vi inskrivning med vår underbara bm som va glad att vi hade så många frågor och hon kom i håg massa saker sen sist vi var där.
    Tog blodprov, blodtryck och får svar på proverna om några veckor...

UL redan den 24/11, så det är ju bara om ca 5 veckor... och 4 veckor efter KUB:en... nästa träff blir i januari!!

Spännande
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-15 12:53:35 följande:
    Vad skönt at du känner dig bättre och att menssmärtan är borta. Kan menssmärtan ha något att göra med hur barnet har legat på din blåsa/ledare?
    Vad är det för beslut de ska ta? Operation? Nä det är det inte va? Men hur funkar det med kreatinprovet? Visar det bra värden fast det kan vara så att en njure är kass?
    ja som du längesen redan förstått så är detta inte alls mitt område Glad över att du känner dig bättre.
    Jag hoppas ju på det. Men oroar mig aningens för att bebisen vill komma tidigare att livmodertappen skulle vara engagerad. Det är den säkert inne. Men eftersom jag är sjukskriven får jag för mycket tid att tänka på sånt strunt!

De ska ta ställning till fortsatt sjukskrivning samt ev operation. men som det känns nu kommer det inte bli aktuellt med op. Känner mig ju trots allt bättre.

Kreatinin är ju en bedömning på njurarnas förmåga och man kan genom att ta det provet upptäcka nedsatt njurfunktion. Men det är mycket som spelar in när man bedömmer njurarnas funktion. Finns vissa program som vi bla på röntgen använder oss av för att räkna ut GFR (glomulär filtrations hastighet)som anger hur snabbt blodplasma filtreras genom njurens glomeruli. När man räknar ut GFR så skriver man in kreatininvärdet, ålder, kön, längd och vikt. Sen får man en uppskattning genom detta.

Så ibland finns det gamla tanter som är typ 90 år, väger 55 kg, 160 cm lång och har ett normalt kreatininvärde på 78 ex. Om man skulle räkna ut hennes GFR så hade hon fått 36 vilket innebär att hon har en måttlig njurinsufficiens.

Finns ju många patienter hos oss som har normalvärde på krea och är unga men med enbart en njure. Deras GFR blir bra trots att de har enbart en njure.

Så i mitt fall så kan min andre njure kompensera den andra oavsett hur urusel den är .

Kanske blev väldigt invecklat detta?????? Hoppas du fattar min poäng happiness :)
  • Pancakes
    Muffe80 skrev 2010-10-15 13:40:39 följande:
    Tusen grattis och välkommen till oss

Pancakes, hihi... nu kommer det, och du kommer ångra att du ville må illa.. men välkommen även du till klubben

Jag var på inskrivning idag och på vägen dit fick jag stanna bilen och springa ut i skogen för att spy och råkade spy ner min sjal och skor.... skit haha!
    Sen hade vi inskrivning med vår underbara bm som va glad att vi hade så många frågor och hon kom i håg massa saker sen sist vi var där.
    Tog blodprov, blodtryck och får svar på proverna om några veckor...

UL redan den 24/11, så det är ju bara om ca 5 veckor... och 4 veckor efter KUB:en... nästa träff blir i januari!!

Spännande
    Ja, kommer nog få ångra att jag önskade mig illamående. Mår jättebra nu i alla fall och det var jättegott med lunch. Det var igår kväll som det var värst. Får se om det kommer tillbaka ikväll. Är det nån mer än jag som haft bulimi och som har lite problem med kräkreflexerna? Kände verkligen igår att jag mådde illa men kräktes inte. Kan liksom inte kräkas om jag inte stoppar fingrarna i halsen. Det måste ha med min historik att göra? Ja gär nog "fucked up for life" liksom..

Grattis till inskrivningen, Muffe. Härligt att ni fått en så bra BM som kom ihåg dig också. Åh, fem veckor till UL. Du är ju där på nolltid :)
  • Pancakes
    sofy skrev 2010-10-15 12:22:01 följande:
    Anna; GRATTIS :) Jättefina plus!

Pancakes; Jag önskade mig också illamående i början, och fick hyperemesis! ;) Jättekul! :D

Jag är lite off idag, mår så sjukt illa och kräks hela tiden. Sängläge jotack! Återkommer senare, kram på er alla fina! {#emotions_dlg.flower}
    Usch, stackars dig! Du verkar ha det riktigt jobbigt verkligen! Är du sjukskriven från jobbet?
  • mallanis

Happiness- oj vilken story....

Muffe- synd på skor och sjal men toppen att BM var bra!

Sofy- Hoppas att du känner dig lite piggare!

Tredje gången gillt!?
  • kajsalisa

Nähe flickor, nu bär det av till Norrköping på bröllop. Ska vara brudtärna så talet är fixad och klänningen justerad. Blir kanske inte världens smidigaste och snyggaste brudtärna, men det får gå för den här gången. Ha en bra helg och kram på er alla!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma