• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • 3 barns mamma84
    Odetta skrev 2010-10-21 13:19:20 följande:
    Ni som har barn:

I USA hade vi aldrig riktig vinter och denna vinter är första vintern på 8 år som jag måste klura ut det här med vinterkläder till en nästan 2 åring.....hur gör man?

altså...när är det dags för overoll? Vinterstövlar...fodrade gummistövlar med raggsockor i? Jag känner mig alldeles vilsen!

I går när det var några plusgrader hade lilleman långärmad t-tröja, stickad tröjja och fodrad munkjacka på sig till dagis. Till det mössa och tunna fingervantar. Vanliga byxor och vanliga skor. På dagis hade han sedan ett fleece-set dem kunde ta på honom när dem skulle gå ut...och gummistövlar med raggsockor.

Men när det är såhär då? Fint väder och några minusgrader? Är det overoll som är bäst då? Vad för skor??? Räcker fingervantarna eller är det tjockare vantar redan?

Haha....4 barn och noll koll på detta! Men som sagt, i USA blev det nästan aldrig en endaste minusgrad....
    och förra vintern var lilleman så liten att vi bara packeterade in honom i en lättare overoll och så in i åkpåsen i vagnen med filt typ.

*kramisar*
    Vi har overoll och vinterstövar på våra barnredan NU och det är piss kallt.
    Dottern går på dagis och leker ute och sonen går hos dagmamman och sover ute .
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Odetta
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-21 13:17:30 följande:
    Asg haha låter som min hämska dotter hahaha hon sparkade mig aldrig utan hon fick för sig att NYPA mig rent ut sagt och nöp mig hela tiden o ja ont gjorde det haha
    Sonen ja han skulle hålla på o rulla sig i magen hela tiden ochhela jag hängde med på hans svängtar haha han var ju så stor så det var inte kosting fast jag satt ner så gungade hela jag med då han höl på haha
    Denna killehan håller på med sin rumpa mot bröstgorgen haha och revbenen sombara den.
    Han har ju huvetet nere men sen trycker han med huvet neroch jag måste bara gå o kissa och kommer typ 3 droppar haha

Du får helt änkelt ta tag i busen och kittla tillbaks hahaha och inte ge upp  

Vad skönt att han ligger rätt i magen i alla fall! Lilleman låg med huvudet UPP hur länge som hellst....typ v35 eller nått. DÅ skulle han vända på sig och jag säger bara, det var INTE skönt! Han tog det i etapper...så en hel dag låg han på TVÄREN! Obekvämt som f*n och inte såg man klok ut heller. Men hellre det än att han skulle legat kvar....jag är livrädd för snitt och vändningsförsök tror jag inte är bra...jag hade nog fan gett mig på en sätesförlossning då faktiskt. 

Ska bli spännande att se när den här lille vänder sig rätt, han gör kullerbyttor och sparkar både uppe och nere och i sidorna. Som BM sa...som omföderska har dem små liven ju lite mer plats att röra sig på....jo tack, jag märker det  
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • PåvägMotSyskon
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-21 10:38:00 följande:
    oj haha jag bara ett o då var det stick i uriner haha o allt såg bra ut
    Såajg slipper denna gången då jag inte har deabetes.
    Dem har ändrat om besöken, så nu är de mer sällan och man gör inte mer än 1 koll av urin nu, om man inte har haft havandeskaps, svullnar osv..

Allt såg bra ut. 27 i sf o 140Hjärtaslag =))
    Nu ligger han med huvudet neråt, å kände o så sa tog hon mina händer så ja fick känna =)))

nästa besök blir 15nov.. i can´t wait!!!!!!
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) prins 2007, Prins 2009 & Nyårs Prins 2010(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Odetta
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-21 13:22:22 följande:
    Vi har overoll och vinterstövar på våra barnredan NU och det är piss kallt.
    Dottern går på dagis och leker ute och sonen går hos dagmamman och sover ute .
    Lilleman går ju också på dagis och leker ute...och sova ute gör han med....Ok....då blir det overoll från och med nu här också då Men vinterstövlar också? Fast det är ju klart...det är inte kul att få ett glapp mellan en varm overoll och varma skor så man blir kall om fotleden. Check, vinterskorna åker fram dem med!

TACK för ditt svar!!!

En fråga till...om man bultar på dem en massa kläder redan nu...vad tar man på dem när det blir riktigt kallt??? är det då dem får ha fleece-set under overollen tex? Och nu bara vanliga inte allt för tjocka kläder under?

• 3 barns mamma84
    Odetta skrev 2010-10-21 13:24:28 följande:

Vad skönt att han ligger rätt i magen i alla fall! Lilleman låg med huvudet UPP hur länge som hellst....typ v35 eller nått. DÅ skulle han vända på sig och jag säger bara, det var INTE skönt! Han tog det i etapper...så en hel dag låg han på TVÄREN! Obekvämt som f*n och inte såg man klok ut heller. Men hellre det än att han skulle legat kvar....jag är livrädd för snitt och vändningsförsök tror jag inte är bra...jag hade nog fan gett mig på en sätesförlossning då faktiskt. 

Ska bli spännande att se när den här lille vänder sig rätt, han gör kullerbyttor och sparkar både uppe och nere och i sidorna. Som BM sa...som omföderska har dem små liven ju lite mer plats att röra sig på....jo tack, jag märker det  
    Envis lite j*vul du har haha men du han vände snart ska du se dom gillar ochrullar runt men snart är det dags för honom att titta lite neråt mot ljuset
    Min är inte fixerad utan har huvudet mot beckenbenet alltså kan ta sig mot sidan om han vill o så men än så länge ligger han fortfarande kvar där nere o e i vecka 32 eller vecka 33 enligt mensen.

JA jag har oxå skräck för vändningsförsök har inte gjort detta men har hör och set så nej fy farao jag blir så rädd.
    O snitt nej nej inte igen snälla GUD låt mig föda vaginalt !!!

Hoppas din pojk vill komma ner snart {#emotions_dlg.flower}

• Pancakes

Vad spännande det var här inne då....väntar på infon som kommer snart hoppas jag :) Själv har jag varit på lunch och ätit köttbullar på IKEA. Oj, vilken aptit jag har just nu! Usch, hur ska detta sluta? Stor som ett hus kanske...

• 3 barns mamma84
    PåvägMotSyskon skrev 2010-10-21 13:29:17 följande:
    Dem har ändrat om besöken, så nu är de mer sällan och man gör inte mer än 1 koll av urin nu, om man inte har haft havandeskaps, svullnar osv..

Nu ligger han med huvudet neråt, å kände o så sa tog hon mina händer så ja fick känna =)))

Hihi härligt ja jag har min tid 12 nov
  • Odetta
    PåvägMotSyskon skrev 2010-10-21 13:29:17 följande:

Visst är det trisst när man inte får komma till BM mer än så? Det är lite som om dem tycker att "jaja, du har gjort det här förr, see you at the delivery" typ.

Fina siffror

*kramisar*
  • PåvägMotSyskon

angående vinterkläder så tror jag man aldrigh blir klok på när det är rätt tid för steget från överdragsbyxor till overaller... de e supersvårt...

Men, jag använder typ detta.

Mössa, vantar (vantar av tumvantar  tunna ibland tjockare) överdragsbyxor. lite tjockare jacka. Sen kan de variera från vanliga skor till mer vinterskor, sånna som e lite kängliknande me 3 kardborreband =)

under har man typ t-shirt o tjockare tröja, o vanliga mjuk/jeans byxor..

Senare blir de väl fuskpolo osv.

ANgående kraffsa så kraffsar min lillälskling nere vid mina höfter ibland =) känns skitkul =) huvudet e ju neråt nu sa hon =)
    är v30 (29+5 idag)

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) prins 2007, Prins 2009 & Nyårs Prins 2010(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Odetta
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-21 13:30:02 följande:
    Envis lite j*vul du har haha men du han vände snart ska du se dom gillar ochrullar runt men snart är det dags för honom att titta lite neråt mot ljuset
    Min är inte fixerad utan har huvudet mot beckenbenet alltså kan ta sig mot sidan om han vill o så men än så länge ligger han fortfarande kvar där nere o e i vecka 32 eller vecka 33 enligt mensen.

JA jag har oxå skräck för vändningsförsök har inte gjort detta men har hör och set så nej fy farao jag blir så rädd.
    O snitt nej nej inte igen snälla GUD låt mig föda vaginalt !!!

Hoppas din pojk vill komma ner snart {#emotions_dlg.flower}

Ja, den här lille rackaren har ju några veckor på sig fortfarande...är ju bara i v25 nu

Det där med vändningsförsök är jag helt emot. Min lillasyster låg i söte och mamma vägrade göra ett vändningsförsök och tacka gudarna för det! När hon b lev snittad såg dem att hennes livmoder var så tunn att dem kunde se lillasyster igenom, så mamma hade aldrig klarat ett vändningsförsök eller en vanlig förlossning!!!

och sedan en på min unga mammagrupp jag gick på en gång i tiden...hon gjorde vändningsförsök och moderkakan lossnade och det vart akutsnitt....så nej, jag har inte hört nått bra om dessa vändningsförsök alls.

Snitt har jag hört mycket bra om, men jag vill inte det endå. Dels verkar det läskigt med själva operationen, men mest vill jag inte missa att få bebisen på bröstet och absolut inte att bebisen och min man lämnar rummet och jag blir ensam kvar...usch, får separationsångest av bara tanken!

duktig bebis du har som lagt sig tillrätta
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma