• Odetta

Plus igen efter mf/ma

pinklove och Mabaja!

Tack för ert input om det här med studier och bebisar, ni ger mig hopp och peppar!!!

Kan tänka mig att det kan vara svårt att fokusera mellan varven som du säger Mabaja, och det är klart jag skulle gå ut om bebisen börjar låta en massa pinklove. Jag tänker lite som så att jag går ju ändå lärarutbildningen med inriktning dem lägre åren (förskola till och med år5/6) så de flesta borde ju vara barnkära Sedan så visst är dagarna på schemat 9:15-16, men man brukar ju få ta rast varje 1½ timme så det hjälper väl också.

åh, det skulle faktiskt vara kul att fortsätta. Ska definitivt komma upp möjligheterna

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    acure skrev 2011-01-07 20:30:57 följande:
    Ja, när jag nämnde GBS för min Bm sa hon att det skulle de ha upptäckt på alla urinprov som jag har lämnat. Det verkar inte riktigt som att de VET att GBS inte alltid syns på urinprov, utan att man måste ta prov från tappen också. Mycket oroväckande. och tjatar man så blir man bara idiotförklarad.
    Har man GBS i urinet så har man mycket av skiten. I USA (där dem testar ALLA gravida rutinmässigt 2ggr/graviditet) så tas det ett kissprov vid inskrivningen och sedan ett prov från tappen i v37 för att vara på den säkra sidan. Sverige ligger tyvärr lite efter där (eller låt mig omformulera mig: rent krasst (och det är en BM som sagt det till mig) anser sverige att det inte dör tillräkligt många bebisar för att det ekonomiskt ska anses hållbart att testa alla...bittra sanningen)

Suck säger jag till det.
  • Odetta

Gemigsinnesro:

Vilken liten pilutta!!!! Åhhh nu längtar jag ju bara ännu mer! *kramisar*

• Odetta
    färnik skrev 2011-01-07 22:18:50 följande:
    Föresten, vet att det är flera i tråden som gjort eller skall göra flödesultraljud. Varför gör man det, och i vilka situationer liksom?

Vad jag förstått så visar det väl hur flödet är i navelsträngen och därmed hurvida barnet får bra med näring och syre... Men det borde väl barnet få, om det växer som det ska? Hur fungerar det egentligen?
    Jag vet faktiskt inte. Vad jag har förstått så är flödeskontroll det samma som tul...man kollar så att allt växer som det ska. De har i alla fall kollat flödet på alla tul jag har gjort och vise verse.

Jag tror dock att de kanske kollar på flödet i första hand för så länge det funkar som det ska så växer ju som du säger bebisen som den ska, att flödet egentligen säger mer än enbart tillväxten. För en bebis kan ju vara liten fast den får näring och det brukar vara OK medan det inte är bra om flödet är dåligt, oavsett hur bebisen växer.
  • Odetta
    Bjornis skrev 2011-01-07 23:34:02 följande:
    Coolt! Va spännande!!

Gemigsinnesro: Vilken sötnos!!

Bebisar är ljuvliga. Så också vår son men han har två nätter nu bråkat med oss nåt så oerhört. Jag har sovit totalt 8 timmar på 2 dygn nu, allt upphackat i max 2 timmarspass. Huvudet spränger, allt jag äter rinner igenom mig och jag känner att jag oroat mig klart för att mjölken inte räcker till. Köpte bröstpump idag och fick typ inte ut nåt alls efter att Sixten ätit "klart" på ena bröstet. Jag vet att det finns lite för jag kan handmjölka fram lite men nä, typ inget. Sen fick han proväta ändå och efter att han sugit ett tag så svämmade det nästan över... Varför kom det inte ut nåt med pumpen?
    Köpte nya nappar också då han vägrat ta nån av dem vi har och nu så har vi en nappunge! YEY! Tror att han vill snutta och inte är hungrig när han kinkat. Än så länge är kvällen lugn men han är halvvaken i pappas knä nu och man är lite orolig att han snart ska vakna till och skrika och göra oss svettiga igen men samtidigt blir vi starkare och mer säkra på oss själva för varje natt som går. Vi ska klara detta. Men tänk att min unge fyller 2 veckor om ett par dar. 2 veckor har han varit hos oss, känns som både förevigt och så nyss. Go är han iaf.
    Åh...Sixten! Vilket fint namn!!!

det där med pumpen är...ja, vad säger man. Jag har aldrig tyckt om pumpar för de funkar liksom inte lika bra som att handmjölka. När du handmjölkar så kan du ju mer efterlikna bebisens sugteknik (de suger ju egentligen inte bara utan jobbar med gommen och tungan) medan en pump ju bara just suger.  Så jag tycker inte det är konstigt alls att pumpen inte funkade...

Men vad skönt att ni har hittat en napp nu Ja, när dem är sådär snuttiga och får i sig mat fast de är mätta kan de lätt bli lite gasiga eller överfulla och då blir man ju lite grinig, vem blir inte det liksom. Så napp är bra...sedan, har ni en bärsjal? Det kan jag rekomendera vaaaaaarmt!

*kram*
  • Odetta

Åhhh, jag har namnångest!!!

Jag kan inte bestämma mig för vilket namn som jag tycker bäst om....kan inte ni hjälpa mig? Jag skriver namnen och ni skriver bakom vad ni tänker på för person när ni hör namnet....lite som en lek?

Ivar

Vidar

Joar

Vide

Odd

*kram*

• Odetta
    kajsalisa skrev 2011-01-08 12:07:38 följande:
    Pinklove och Mabaja, det står mellan er nu. För att göra en lång historia kort; Vattnet gick vid två imorse och värkar kom igång kort därefter. Jag ringde till förlossningen vid sju och dom ville att vi skulle komma in för koll pga att vattnet gått. Väl där konstaterades vattenavgång, regelbundna värkar var 3-4 minut och en bebis som mår bra. Trots det hemskickade igen och nu väntan, väntan. Återkommer när vi har några "riktiga" nyheter... ;)
    Woohooo vad spännande! Ha nu en riktigt underbar och fantastick förlossning

*kramar*
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-08 14:56:48 följande:
    spännande, då kanske det blir en bebis till idag då

Jag blir tokig på allt man ska handla, eller inte ska handla..
    Ska man ha babysitter?
    Köper ni nytt babyskydd och vad för märke, finns det ngn som är relativt lätt och inte väger mycket?

Ngt mer större man behöver förutom vagn?

Babygym? hur länge gillar de att ligga i ett sånt? Får låna ett fult gammalt utan kanter och mjukt under, får lägga en filt istället. Det kanske duger?

Bör man köpa bärsele redan innan bebis är född?
    köp ingen bärsele utan köp en sjal....myyyycket bättre

babygym är söta, men en filt funkar bra det med

Babysitter har jag alltid tyckt har varit guld värt, så en sådan rekomenderar jag STARKT! (Och hittar du en som vibrerar så är det ännu bättre). Titta även efter att den är lätt att gunga

babyskydd får ni se och jämföra vilka som passar in i er bil. Där kan jag rekomendera ett som har en bas som sitter fast i bilen och så kan man lätt klicka i och ur skyddet. det är smidigast

något mer?

*kram*
  • Odetta

Vilken totalt horribel mat-dag jag har haft idag....huuuuu

frukost: havrefras med solhavre
    lunch: 4 stycken rostade mackor (en med korv, 2 med sylt o 1 med bara smör)
    mellanmål: en rostad macka med smör till
    middag: halv portion med havregrynsgröt + halv portion med potatisgratäng (rester)
    snack: en burk inlagd makrill, 3 morötter, 2 rader (8 bitar) choklad och en handfull skumtomtar

jisses...och jag är fortfarande sugen på nått....men jag vet inte VAD!

Vad har ni ätit denna lördag???

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma