• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Mamma till W skrev 2011-01-09 23:38:32 följande:
    ja jag har också för mig att det är en relativt "enkel" cancer att behandla. hur långt borta bor din vän? kan ni inte ta en helg och åka till henne framöver? Inte i direkt samband med behandling kanske, cellgifter och sånt mår man ju inte så bra av efteråt.
    Hon bor i stockholm så det är ju inte så jätte långt borta, men tillräkligt långt för att inte bara kunna köra förbi och ge henne en kram

Hon får cellgifter just nu och mår inte så bra sa hon, svag så benen ger vika. Sedan har hon ett hjärtfel som påfrestas av allt det här som ju inte gör att hon mår bättre direkt. Men jag ska se om hon orkar med lite besök framöver...skulle faktiskt kunna se om jag kan lämna lilleman på förskolan då och så köra dit, krama om henne lite och sedan köra hem igen lagom tills det är dags att hämta lilleman igen.

Tack för dina ord Mabaja! Och kram till dig med!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2011-01-09 23:53:10 följande:
    Skönt att ha henne så nära då! Då är det "bara" en dagsutflykt, dvs krävs inte jättemycket planering för att träffas. ja cellgifter är ingen höjdare. Vet bara hur mamma hade det! men hon var ju envis som få!
    Det är min vän också, envis. Och hon har skinn på näsan också, låter aldrig någon sätta sig på henne och greppar tjuren i hornen (och slänger ner den i backen) hellre än att springa och gömma sig. Men hon lät trött när jag pratade med henne och det gör mig ledsen.

Jag ska absolut planera in en dagsutflykt och hälsa på henne snart, hellst innan bebis kommer, men det beror ju helt på hur hon har det med orken. Annars tror jag inte att hon har nått emot att få snusa nyfödd, det kräver bara lite mer planering från min sida (När jag fick andra tösen så var stora tösen 2år+4månader gammal. Jag bestämde då träff med just denna vän för att se hur det går att hinna i tid någonstans med 2 barn. haha....jag kom 2 timmar försenat fram, trött och alldeles svettig! Något vi länge skrattade åt )

Förresten, jag tittade på din blogg och skrattade gott när jag läste om din mans engelskakunskaper

*kramkram*
  • Odetta

Nä...dags att sova lite nu tror jag.

Lilleman fick i sig en bit fel bulle (han är ju allergisk och den här bullpåsen var märkt att den inte var för honom, men etiketten hade fallit av så han hann ta en tugga innan vi kom på det) så risken är ganska stor att vi har en ledsen liten kille med ont i magen i morgon och 3 dagar framåt. Då är det bäst att vara utvilad.

Natti natt!!!

*kramar till alla....ni är bäst*

• Odetta

GRATTIS till lyckade VUL och UL och BM-besök och KRAM till Happi för dumma glukosvärden.

ego:

Lilleman fick i sig nått han inte tål så idag har han varit ynklig och liten som velat sitta i knät hela tiden....skitlätt när man bara har 1/3 av knät att erbjuda när resten tas upp av bautamagen. Sedan har han kräks en gång också...tycker så synd om mitt lilla hjärta! Tur att älskade mannen min har varit hemma, men han jobbar i morgon så det blir intressant.

Själv är jag mäkta ynklig också...JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ ATT VARA GRAVID NU!!!! Altså allvarligt...jag har ont HELA TIDEN. Det spelar ingen som hellst roll vad jag gör....jag har ont när jag sitter, ligger, står, går, är vaken, försöker sova...whatever liksom! Mina fogar tar fan slut på mig. Och på det har jag konstant obehagskänsla i magen....den är som en hård boll 75% av tiden och när bebis rör på sig får jag kramp i mina ligament också som bränner på sidorna och undersidan av magen.

Altså...jag vet att det inte är långt kvar till den 28.....men jag vet ärligt talat inte hur jag ska orka ända dit. Vill bara gråta för min kraft är faktiskt helt jävla slut nu

• Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-11 18:56:56 följande:
    Jag var nog också A Rhd neg...
    men vet inte vad bebis har och det verkade inte om de skulle kolla det?
    Hur kollar man det?
    Det kollar dem när bebis föds Jag är Rh0- och här har det varit hälften hälften av barnen som varit neg och andra hälften pos. När dem har varit positiva så har jag fått en spruta....mer än så är det inte.

Dem kollar en ju också en extra gång under graviditeten, så det är inte så mycket "mer" att vara neg längre. Däremot är det viktigt att man vid mf också får en spruta, eftersom man vid mf ju inte vet vad barnet hade eller skulle ha. Detta för att vara på den säkra sidan att inte bilda antikroppar vid framtida graviditeter.

Så det är inget att oroa sig över.

*kram*
  • Odetta
    Pancakes skrev 2011-01-12 09:17:47 följande:
    Odd, skickar en styrkekram till dig! Usch, vad jobbigt det låter! Hoppas du inte behöver gå tiden ut utan att den kanske kikar ut lite tidigare så du slipper gå och lida. Eller hade du tid för planerat snitt? Minns inte riktigt..
    Tack *kram tillbaks* Nej, tiden ut kommer jag ju redan inte att gå...bf är den 8/2 egentligen men den 28/1 blir jag igångsatt. Men det känns inte tidigt nog. 2 veckor och 2 dagar kvar....
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-13 08:50:26 följande:
    Det blev en säng från IKEA, Hensvik vit.
    Babyskydd Britax
    Vagn Emmaljunga City Cross

Hm, nån som kan svara på detta: Jag är ju rh neg... läste om det och det står ngt om missfall och att den ju räknas som ens första graviditet. Tänk om det barnet förde över blod till mig så att jag redan nu (barn nummer 2 egentligen...) bildar antikroppar mot barnet i min mage nu? Kan det funka så?
    Det beror på hur långt man hann med graviditeten innan. I USA ges spruta efter varje graviditet, oavsett hur långt man hann, men i sverige drar de gränsen vid v12. Ganska idiotiskt med tanke på att moderkakan ju redan börjar i v7 eller nått, men men.

Så ja, teoretiskt kan ett mf göra att man bildar antikroppar nästa graviditet. Men du har ju blivit testad och inte haft några antikroppar, så det är nog lugnt ska du se.

*kram*
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-13 08:58:11 följande:
    Ja vet inte om jag blivit testad och inte har antikroppar? det ska bm inget om? Fattade som att det skulle vi göra i v 36, men det kan ju vara så dags då va?

Ska jag ringa bm och kolla?

Hann ju till v 10-11 sist ungefär!
    De kollar det i samband med att de kollar vilken blodgrupp man har, så det ska vara kollat på dig redan
  • Odetta

Vet ni vet ni vet ni vaaaaad?????

Pratade precis med SpecMVC och vi har fått en tidigare tiiiid!!!! ÅÅHH jag är så glad!!!! så om det inte är fullt på förlossningen och jag är mogen så blir det igångsättning den 20:de redan

Haha, skulle jag kunna hjula skulle jag göra det

Hon som jag pratade med sa även att  om det inte går att sätta igång då, så får vi ju i alla fall se att bebis mår bra och så har vi kvar vår andra tid den 28:de....låter kanon tycker jag! YES! 7 dagar kvar bara då...det fixar jag

• Odetta

Angående köpa saker

Vi köper jätte mycket begagnat, det är så himla bra!

Saker man INTE ska köpa begagnat dock, det är madrassen som bebisen ska sova på. Och bilbarnstol om man inte känner dem som säljer. Annars så går det bra att köpa det mesta begagnat, sängen, matstol för senare, vagn kläder....you name it 

En sak vi också gjorde var att vi köper sånnt vi köper nytt bara på rea. Sedan så började vi handla saker redan innan vi bestämt oss för gemensamma barn...då köpte vi spjälsängen Tänkte att vi har vänner med barn som sover över och en dag kanske vi får barn....så vi slog till Samma med kläder, fyndat och tänkt att antingen behöver vi det här sen eller så har vi presenter till vänner med barn. Detta har gjort att vi har spritt ut våra utgifter så när det var dags så hade vi redan mycket och därmed lite utgifter

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma