• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Happiness skrev 2011-01-06 20:44:20 följande:
    Sofy: Nu ska jag se om jag kan muntra upp dig med några bilder. De ligger i mitt galleri. De ligger lite i datum ordning men den sista bilden tagen från förra grav ligger på sida 2. Kram!
    fina bilder Happi

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    gemigsinnesro skrev 2011-01-07 14:34:56 följande:
    Igår den 6/1 kl 09.12 kom vår tjej till världen. 3200 g tung och 49 cm lång så hon är inte stor inte :). Nu är vi hemma och kopplar av med amning och lära känna varandra. 
    GRATTIS VÄNNEN!!!!!!!

*kramisar*
  • Odetta
    acure skrev 2011-01-07 14:20:30 följande:
    Ego: jag har idag haft 14 st sammandragningar på tre timmar, är det normalt? Har som mensvärk i kombination också. Blir orolig samtidigt som sammandragningarna inte är regelbundna så det är säkert inget konstigt. Vecka 31+6 idag.
    Det låter som väldigt många sammandragningar vännen. Hur beter de sig om du tar en varm dusch eller så? Jag skulle ringa till förlossningen och kolla vad de har att säga.

(och du, jag ska ringa till dem också...ber dem oss båda komma in på koll så kanske vi syns där )

*kram*
  • Odetta
    acure skrev 2011-01-07 16:06:05 följande:
    Odd: bra att du ska ringa! Visst är det lättare att säga åt.andra att ringa än att ringa själv? Vad dum man är. Nu har det tack och lov varit lugnt en stund så jag vet inte om jag ska avvakta eller ringa ända. Hur går det för dig? Är det samma som förut? Stor kram på dig!
    Ja det är det (lättare att råda andra)

Jag ringde nu och fick prata med en jätte trevlig BM. Hon tyckte att jag inte behövde komma in på kontroll men att om jag skulle känna mig lugnare så är jag välkommen. Hon sa att mensvärken i sig inte är farlig om inte magen blir hård samtidigt...och det blir inte min. Jag _har_ sammandragningar där magen blir hård, men mensvärkskänslan är ju mer konstant och visst lite mer om magen blir hård, men inte specifikt bara då. Sedan att det trycker nedåt sa hon att det inte är så konstigt med tanke på att det är 5:e barnet och att han ligger som han gör (BM i måndags kunde ju känna huvudet så han ligger ju långt ner)

Jag frågade om jag ska vara uppmärksam på något speciellt och hon sa att om jag tycker att det hela ändrar karaktär eller att jag tycker att han rör mindre på sig, då ska jag ringa igen så får jag komma in på koll och eventuell observation. Hon sa också att skulle förlossningen sätta igång nu så stoppar dem inte den utan då får jag föda barn. Sedan sa hon "och det är ju möjligt att det här är en början så då kanske du inte går till din igångsättning den 28." och skulle jag känna att det sätter igång så ska jag inte stanna hemma för länge utan komma in direkt.

Så lite klokare är jag. Jag tänker avvakta hur kvällen och natten blir och blir det ingen förändring eller förbättrning så ringer jag till dem i morgon igen och ber om att få komma in på koll.

Hur mår du nu? Hur känns det?
    *kramisar*
  • Odetta
    acure skrev 2011-01-07 16:45:08 följande:
    Odd: vad bra att du ringde och skönt att du fick så bra svar. Det låter som om att vi har ungefär samma symptom. Jag har också mensvärk men den är som du beskriver mer konstant än bara i samband med sammandragningarna. Jag ringde nu också och hon trodde inte att det var någon förlossning på gång utan mer att min livmoder är lättirriterad och säger åt mig att ta det lugnt. Hon ifrågasatte ocksa om det verkligen är så att jag ska jobba överhuvudtaget nu sista tiden, även om det bara är 50%. Huvva vad långtråkigt men samtidigt vore det skönt om det innebär att sammandragningarna minskar. Vill ju att bebis stannar till åtminstone vecka 38. Men jag ska höra av mig igen om besvären blir värre. Jag får bara för mig att jag har GBS och vill verkligen att de kollar upp det. Ska ta det med min Bm när jag ska dit den 17e. Jag äter ju antibiotika som förebyggande mot Uvi men vet inte om det innebär att man är helt skyddad mot det. Ikväll blir det på spåret och säkert en skål med glass! Vad ska ni göra? Kraaaam
    Låter bra. Och du, äter du antibiotika är du skyddad mot GBS för man behandöar GBS med just antibiotika. Jag frågade BM på förlossningen också just angående GBS eftersom jag ju har det, men hon sa att GBS i sig inte orsakar sammandragningar utan att det i sånna fall är UVI orsakat av GBS som ger sd...typ.

Men äter du antibiotika så är det lugnt på GBS fronten för din del, vad skönt!

Glass lät gott förresten

*kram*
  • Odetta

Hörre ni...jag måste bolla en sak med er....

PLUGGA HELTID MED NYFÖDD.....går det????

Jag kollade på schemat för vt-11 nu och det ser ut som det enbart är 2dagar/vecka som är 9-16 i skolan och resterande dagar är hemmastudier....tror ni det går att plugga med en nyfödd/bebis så???

Grejjen är den att då skulle jag fortsätta nu kommande vårtermin för med kommande USA-resan till sommaren så skulle CSN verkligen verkligen vara en mycket välbehövd och bättre inkomst än vad min mammapenning på lägsta nivå är.

Bara en tanke jag fick....vad tror ni???

• Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-07 19:34:42 följande:
    Odd: svårt för mig att veta hur det är med en nyfödd du har ju fått flera, kommer du inte ihåg hur det var? Jag skulle inte vilja plugga, vill verkligen bara vara ledig och vara med mitt barn!

Haha...jo, jag kommer ihåg hur det är med en nyfödd....men jag har aldrig pluggat med en

Sedan kan jag erkänna att jag tycker nyfödda är rätt tråkiga. Ja, dem är vääääärldens sötaste och man kan aldrig se sig mätt på dem och så luktar dem så otroligt gott så man bara vill äta upp dem. Men roliga? Nja...det tycker jag inte att dem är faktiskt. Tycker barn blir roliga runt 1års åldern....och nu när lilleman nästan är 2, då kan jag lova att dagarna är ROLIGA!

Och jag skulle ju inte missa bebistiden direkt heller egentligen för bebis skulle ju följa med mig till skolan och sedan är ju resterande tid hemma. det jag funderar på mest är om man är välkommen i skolan med en bebis och om man rent energimässigt orkar

*kram*

• Odetta
    Mamma till W skrev 2011-01-07 19:29:48 följande:
    JA det går att plugga med nyfödd! :) Jag missar dock tentan på tisdag eftersom mannen inte kan ta hand om W en hel dag. Men får ta det i vår istället!
    Hur har dina kursare reagerat på att du har W med dig på föreläsningar? Och orkar man? Jag är nog mest rädd för att inte orka och ja, för att folk ska misstycka...

*kram*
  • Odetta
    färnik skrev 2011-01-07 20:08:38 följande:
    Här behandlas inte GBS alls om den "bara" finns på tappen.... Det är enbart vid GBS i urinen som de ger antbiotika! Är det annorlunda där ni bor, odd och pinklove?
    Här behandlar dem när det finns, punkt. Men dem är otroligt restriktiva med att testa folk för det. Jag hade ju GBS på tappen med minstingtösen och i USA är riktlinjien att har man eng gång haft GBS så SKA man få antibiotika vid varje kommande forlössning efter. När vi väntade lilleman ville dem inte testa mig, men jag tjatade till mig ett test från tappen i v37 och visst tusan hade jag GBS. Då fick jag antibiotika vid förlossningen som jag ville.

Och den här gången skiter vi till och med i att ens testa utan dem har skrivit in med det samma att jag ska ha antibiotikan vid förlossningen! Det känns skönt!

Men klart de borde behandla GBS som sitter vid tappen....bebisen passerar ju där och _kan_ alltså bli smittad...och det är ju DET man ger antibiotikan för. inte för mammans skull, utan för bebisens!

*kram*
  • Odetta
    acure skrev 2011-01-07 20:02:19 följande:
    Odd: när jag pluggade var det flera som kom till föreläsningarna med sina bebisar, så jag tror inte att det är något problem. Skulle bebisen.börja skrika så att det stör undervisningen är det ju bara att gå ut en stund tills han fått lugna sig lite. Tror säkert att du fixar.det galant. Skönt att få fortsätta plugga med samma kursare som innan också.:) förlåt att texten sitter ihop, skriver från telefonen. Så du tror att antibiotika gör att jag är skyddad mot GBS? det vore ju toppen. Även om jag låt säga.skulle ha en obehandlad.GBS redan innan jag började med antibiotikan? Jag tänker att jag kanske fått för svag dos för att GBSen skulle försvinna helt från tappen ( om det nu funnits något där). Usch vilken orossjäl jag är, får för mig de mest konstiga saker. jag är duktig på att ställa egna diagnoser också. Haha. Nu blir det glass och teve. KRAM
    Jag vågar nog påstå att du, OM du har haft GBS, inte har det längre med tanke på att du äter antibiotika

Och under graviditeten brukar man inte behandla GBS om den inte ger problem i form av UVI. Det är liksom ingen mening med tanke på att den kan komma tillbaks lika fort som den försvinner. Det är vid förlossningen som antibiotikan är viktigast om man har GBS, annars som sagt enbart om man fått problem.

*kram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma