• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • Sommarlöv

Varför inte hyra en klännig? Tradera är med ett hett tips. Ta dina mått och fråga säljaren vad det är för mått på klänningen.

• Colisa
    lollsanT skrev 2010-04-27 20:52:33 följande:
    Vi har inget i den färgen men eftersom brudgummen är en nära vän till min man så vill han gärna göra som de vill. Jag funderar på en svart klänning men att köpa ett brett sidenband i önskad färg och typ halsband eller så. Visst borde det vara ok när de har en så speciell färg?
    Ja, det låter bra! Hade ju varit enklare med tex blått eller någon annan vanlig färg... Och det är nog inte lätt att hitta killkläder i lavendel.

Visst vill man inte krångla till det för andra i onödan, hade själv klädsel kavaj på vårt bröllop, men jag tycker samtidigt det är lite trist att man så sällan får gå på fester med klädkod som smoking eller högtidsdräkt. Det är typ bara promoveringar och avslutningsbaler... Jättekul när alla kvinnor har långa tjusiga klänningar (de är roliga att ha på sig också) och alla herrar har frack! Frack är coolt! Man behöver inte alls vara överklass för det, även t ex lantbrukare klär i det. Och eftersom alla är klädda på samma nivå ser alla lika fina/utklädda eller vad man nu tycker, ut. {#lang_emotions_smile} Mer frack åt folket!
  • lollsanT
    Colisa skrev 2010-04-27 21:20:07 följande:
    Ja, det låter bra! Hade ju varit enklare med tex blått eller någon annan vanlig färg... Och det är nog inte lätt att hitta killkläder i lavendel.Visst vill man inte krångla till det för andra i onödan, hade själv klädsel kavaj på vårt bröllop, men jag tycker samtidigt det är lite trist att man så sällan får gå på fester med klädkod som smoking eller högtidsdräkt. Det är typ bara promoveringar och avslutningsbaler... Jättekul när alla kvinnor har långa tjusiga klänningar (de är roliga att ha på sig också) och alla herrar har frack! Frack är coolt! Man behöver inte alls vara överklass för det, även t ex lantbrukare klär i det. Och eftersom alla är klädda på samma nivå ser alla lika fina/utklädda eller vad man nu tycker, ut. Mer frack åt folket!
    Ja, det hade varit lättare om de bara sagt lila. Sen kan jag köpa att de vill ha en viss standard på kläderna när det är deras bröllop men det känns som man går lite väl långt när man även ska bestämma färg.
    Men men, det är bara bita ihop och gilla läget
  • BillyX

Det finns ingen sådan dresscode, det heter aftontoilette eller aftondräkt, enligt min kille. Ej heller frack - i sådant högtidsdräkt.

• Tygtiiger

Jag tycker smoking är en helt ok klädkod, antagligen för att jag har gått på en del fester när jag var student där klädkod var smoking eller frack. Ett tag hade jag enklare att hitta kläder till det än till en vanlig kostymfest! Snyggt är det dessutom.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Glitter2

Smoking är kung!
    Det är väl bara att hyra en om det inte finns hemma. Och det är ju såååå kul latt få klä upp sig. Själv är jag lite less på bröllop av typen "kavaj" eller "sommarfin"

• KajsaLiza

Tänkte bara säga att i min umgängeskrets så skulle alla komma i sommarfina kläder dvs, kostym-förmodligen ljus eftersom det är på sommaren och kvinnorna skulle ha kjol, byxor eller klänning.I valfri längd och tyg-allteftersom de själva ansåg fint. Ingen skulle känna sig FÖR uppklädd utan allas personliga val skulle respekteras!
    Personligen har jag tackat nej till två bröllop med klädkod kavaj då jag tycker att det är uppstyltat!

• SchumiFerrari
    KajsaLiza skrev 2010-04-27 23:15:33 följande:
    Tänkte bara säga att i min umgängeskrets så skulle alla komma i sommarfina kläder dvs, kostym-förmodligen ljus eftersom det är på sommaren och kvinnorna skulle ha kjol, byxor eller klänning.I valfri längd och tyg-allteftersom de själva ansåg fint. Ingen skulle känna sig FÖR uppklädd utan allas personliga val skulle respekteras!Personligen har jag tackat nej till två bröllop med klädkod kavaj då jag tycker att det är uppstyltat!
    oj... och kavaj som är "lägsta" dresscoden... Jag hade valt kavaj på mitt bröllop OM vi nu inte gift oss i smyg...
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Liselottang

Om nu någon av våra "hippie-polare" skulle välja smoking som klädkod vet jag faktiskt inte om jag skulle gå. Tycker det är jobbigt nog att gå på bröllop där bruden (oftast) planerat ända in till servettringarna och förväntar sig att gästerna ska klä sig som om det vore bal. Fånigt.

Och vid 1-2 på natten är det ändå någon skitfull farbror som dansar med slipsen på huvudet. Så vafan.

• AnnaLüceraMehr
    Liselottang skrev 2010-04-28 09:58:39 följande:
    Om nu någon av våra "hippie-polare" skulle välja smoking som klädkod vet jag faktiskt inte om jag skulle gå. Tycker det är jobbigt nog att gå på bröllop där bruden (oftast) planerat ända in till servettringarna och förväntar sig att gästerna ska klä sig som om det vore bal. Fånigt.Och vid 1-2 på natten är det ändå någon skitfull farbror som dansar med slipsen på huvudet. Så vafan.
    WORD!

Hahaha...
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??