• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • Pigeon
    Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
    Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut. Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma. Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Ja det tror jag med!! Tycker det är sååå töntigt med dresscodes, låt folk klä sig som de vill!! So what om nån kommer i jeans, det är väl deras eget problem? En fest ska vara rolig och man ska umgås och ha kul ihop. Vad folk har på sig är deras egen ensak.

Snacka om att ha en utseendefixerad inställning med en sån dresscode... nästa steg är väl fester med dresscode där man måste vara "smal" eller dresscode "stora bröst/stora muskler".
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 23:01:41 följande:
    Ja ibland känns det lite så. Att svenska bröllop handlar enbart om brudparet, att gästerna ska komma och göra det här för brudparet så att deras bröllop blir som de önskar. Känns lite som att man har missat glädjen med att fira sin kärlek och helt fokuserat på att få uppfylla en egen fantasi. Mindre fest mer skådespel.
    Mycket klokt sagt!!
    Bröllop idag har blivit som en slags enormt påkostad teaterföreställning.
    Något som gör att vissa drar sig för att gifta sig för de tycks tro att om man inte gör det lika dyrt och fint som alla andra är det mindre värt...

Vi hade ett lågbudgetbröllop med valfri klädsel och helt ärligt har jag inte en aning om hur folk var klädda, jag fokuserade på min man, på vår kärlek, på att mer än 100 av våra vänner kom och ville dela vår glädje trots att det inte var ett mångmiljonbröllop...
    Alla var glada och nöjda efteråt och många sa att det var det roligaste bröllop de varit på för att det inte var så gravallvarligt och elegant, talen var okonstlade och humoristiska (och inte allvarliga och dödsseriösa som på fina bröllop), vi hade KUL!
  • M C
    KajsaLiza skrev 2010-04-27 23:15:33 följande:
    Tänkte bara säga att i min umgängeskrets så skulle alla komma i sommarfina kläder dvs, kostym-förmodligen ljus eftersom det är på sommaren och kvinnorna skulle ha kjol, byxor eller klänning.I valfri längd och tyg-allteftersom de själva ansåg fint. Ingen skulle känna sig FÖR uppklädd utan allas personliga val skulle respekteras!Personligen har jag tackat nej till två bröllop med klädkod kavaj då jag tycker att det är uppstyltat!
    Det du beskriver är just "kavaj".

Det betyder eg bara "inte jeans och tshirt". Uppstyltat? Sen när? Bor du i ett oljeställ till vardags eller? Inget personligt, jag bara undrar hur man kan tycka att kavaj-koden är för uppstyltad.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Klädkoder är till för att göra gästerna bekväma, har ni helt missat det?

Herregudars vilken dum tråd.

Ja, jag håller med om att smoking är en dum kod, det är en amerikansk kod som inte ens finns i Sverige.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Pigeon
    Colisa skrev 2010-04-27 20:49:05 följande:
    Ja, det är förjävligt, som om det inte är nog besvär att pallra sig dit och bli bjuden på gratis fest liksom! Folk som bjuder in folk till sina bröllop borde verkligen skämmas. Att de bara har mage!
    GRATIS fest? Har du glömt att bröllopspresenterna enligt samma "koder" som dresscode ska kosta ungefär lika mycket som bröllopet kostar?
  • Pigeon

Klädkoder och många andra seder och bruk kring bröllop är för mig något förlegat, som rimmar väldigt illa med dagens könsneutrala samhälle... Var finns genusperspektivet när det kommer till bröllop?

Samma människor som pungar ut hundratusentals kronor för ett sagobröllop med dresscode som är olika för herrar och damer, och de själva som en sagpoprinsessa-brud, sitter sen efter några år när de fått barn och ojar sig över att det finns en tjejavdelning med rosa och glitter och en killavdelning med blått och coolt...

Min pappa som är präst brukar förresten berätta att brudparen ibland har önskemål om att brudens far ska lämna över bruden som i amerikanska bröllop. Pappa brukar upplysa dem om att denna sed betyder att brudens far "ger" bruden till brudgummen, som en ägodel som byter ägare. Jämför slavhandel.  
    Efter att ha hört det brukar de flesta ändra sig och vilja ha ett vanligt svenskt bröllop.

• giftgrodan
    Pigeon skrev 2010-04-28 12:41:58 följande:
    GRATIS fest? Har du glömt att bröllopspresenterna enligt samma "koder" som dresscode ska kosta ungefär lika mycket som bröllopet kostar?
    Nej, det är inte alls sant, det är en myt.
  • Pigeon
    giftgrodan skrev 2010-04-28 13:04:45 följande:
    Jag tror nog många gäster tänker så. Ett påkostat bröllop tar man med dyrare presenter till, och vice versa.
  • Pigeon
    giftgrodan skrev 2010-04-28 13:04:45 följande:
    Och i vilket fall som helst kan man ju inte säga att man är bjuden på en gratis fest om det förväntas att man har en viss sorts (dyra) kläder OCH en (dyr) present med sig. Därmed inte sagt att det är fel att ha med sig presenter eller så. Men gratis är det ju inte. Ville bara undvika lite direkta felaktigheter.
  • LyckligtSlut

Man är delägare i dräktuthyrningsfirma? Håller med om att det är knepigt. Man kan ju inte förvänta sig att alla gäster har råd med sådant. Hoppas isf att de har riktigt lång framförhållning.

Fint kan det ju vara om man har påkostat bröllop, men då tycker jag att man får vara beredd att hjälpa sina gäster hitta klädsel ibland.

Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??