Jag tänker att man också kan fundera lite på var man är i livet, om det finns andra tillfällen då man behöver en smoking eller aftonklänning de närmaste åren.
Min sambo har både en frack och en smoking. Båda inköpta för typ tio år sedan på Myrorna för en spottstyver, därefter ändrade av min sykunniga mor så de ser ut som skräddade åt honom. För tio år sedan studerade vi och då var det flera tillfällen per år som det var läge att lufta fracken eller smokingen. Och jag hade ett gäng aftonklänningar, också köpta på Myrorna, i 50-60tals stil. (Klänningarna håller än, men jag kan tyvärr inte ha dem eftersom jag har fått bröst och höfter sedan dess tack vare barnafödande...)
Sen var det stiltje i några år, men nuförtiden när vi börjar närma oss de 40 och folk gifter sig i vår bekantskapskrets så har folk lite mer pengar och ställer till med större fester (eller 40årskalas, för den delen) så då är smokingstassen användbar igen, även fracken har luftats nån gång de senaste åren, senast på nyårsafton. Jag får köpa nya klänningar förstås, men det går ju att hitta 50-60tals stil secondhand eller på Tradera för hundralappar. Och återigen får min mor skrädda till dem. Skorna kan jag ha, fortfarande. :)
Så om man befinner sig på en plats i livet där man kan tänka sig att det kommer dyka upp en del festligheter av den här arten så är det faktiskt en investering att äga en egen smoking och en egen festklänning. (och man MÅSTE inte ha lackskor till smokingen, senast sambon hade smoking så hade han röda skinnskor till, som en grej, liksom. Det beror ju förstås på hur konservativ festen är. Det funkar ju inte på Nobelfesten...)