• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • puss

för att man är en uppkörd tråkmåns.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • JBC
    Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
    Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut. Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma. Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
     Eh, ok.....! Jag skulle hellre ha ett bröllop med smoking där folk klär sig i det för mig och min man än att gamla ingifta farbrorn kommer i svettig gammal tröja och bakvänd keps för att vi serverar gratis sprit. Ska han dricka spriten så kan han gott klä upp sig också. Visst är det ok att klä "ner" sig ett snäpp och ändå se proper ut, men annar har man som sagt alltid valet att inte gå. 
  • NorrVimpel

Straw2008: Du känner ingen som du kan låna en folkdräkt av?

Wikipedia: Bröllop [redigera]

En viktig regel vid västerländska bröllop är att ingen kvinna, utom bruden, bär helvit klädsel. Det är dock accepterat att kvinnliga gäster bär delvis vit klädsel, så länge det vita inte är klädselns dominerande färg. Bröllopsgäster skall inte heller bära sorgkläder, för även vid sorg skall glädjen ta över, om än tillfälligt, under bröllopet.

Oavsett bröllopets klädkod är det möjligt att använda hembygdsdräkt.

• Pigeon
    JBC skrev 2010-04-28 13:52:25 följande:
     Eh, ok.....! Jag skulle hellre ha ett bröllop med smoking där folk klär sig i det för mig och min man än att gamla ingifta farbrorn kommer i svettig gammal tröja och bakvänd keps för att vi serverar gratis sprit. Ska han dricka spriten så kan han gott klä upp sig också. Visst är det ok att klä "ner" sig ett snäpp och ändå se proper ut, men annar har man som sagt alltid valet att inte gå. 
    Om du inte vill ha ditt svettiga farbrorn kan du väl strunta i att bjuda honom? Varför ska alla andra gäster tvingas köpa dyra smokingar som de kanske inte har råd med, för att du inte vill ha ditt en farbror i bakåtvänd keps?
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon

De som kommer tillbröllop i jeans tror jag inte skulle dra sig för att göra det även om det stod smoking i inbjudan... så att ha det som "argument" för att välja en viss dresscode är nog inte så troligt.

Nej, jag tror att brudpar som väljer bröllop med smoking eller högtidsdräkt gör det för att allt ska vara extremt högtidligt och fint. För att festen ska kännas extra festlig, liksom.

Och där tror jag tyvärr att det kan slå tillbaka på dem själva i slutänden...

Dels för att de riskerar att många tackar nej samtidigt som dessa är lite besvikna för att en dresscode hindrade dem från att komma.  Brudparet kan med andra ord även få en ansträngd vänskap med dessa framöver.
    Dessutom kanske de gäster som trots allt kommer är lite sura innerst inne på alla pengar de fått lägga ut.
    Dessutom kanske stämningen blir så "fin" och allvarlig att det kan bli snudd på tråkigt.

En annan aspekt är att bröllop idag är så väldigt fokuserade på själva festen at man glömmer bort att det kommer en vardag efteråt. Det är inte helt ovanligt att äktenskap spricker relativt kort tid efter bröllopet, då kan det ändå handla om par som varit tillsammans otal antal år innan bröllopet. Deras förväntningar är så högt ställda på bröllopet att när vardagen väl infinner sig efteråt blir de besvikna på att allt är som förut, i gamla hjulspår...

Min kusin gifte sig med sin sambo, som han varit ihop med många många år. Ett halvår efteråt skilde de sig.
    En annan släkting hade ett riktigt sagobröllop som kostade multum och var så fint och högtidigt att alla efteråt var jättebesvikna för att det hade varit så tråkigt och allvarligt. Och brudparets familjer som betalat kalaset stod där med skulder till ingen större nytta...

• Pigeon
    NorrVimpel skrev 2010-04-28 13:58:54 följande:
    Straw2008: Du känner ingen som du kan låna en folkdräkt av? Wikipedia: Bröllop [redigera] En viktig regel vid västerländska bröllop är att ingen kvinna, utom bruden, bär helvit klädsel. Det är dock accepterat att kvinnliga gäster bär delvis vit klädsel, så länge det vita inte är klädselns dominerande färg. Bröllopsgäster skall inte heller bära sorgkläder, för även vid sorg skall glädjen ta över, om än tillfälligt, under bröllopet. Oavsett bröllopets klädkod är det möjligt att använda hembygdsdräkt.
    Det där är lite småkomiskt, brudparet som drömmer om ett sagobröllop med alla i smoking/frack och vackra balklänningar skulle nog bli en aaaaaning snopna om 95% av gästerna dök upp i folkdräkt!
  • NorrVimpel
    Pigeon skrev 2010-04-28 14:25:33 följande:
    Det där är lite småkomiskt, brudparet som drömmer om ett sagobröllop med alla i smoking/frack och vackra balklänningar skulle nog bli en aaaaaning snopna om 95% av gästerna dök upp i folkdräkt!
    Tja, om de inte kan tänka sig att sponsra gästernas klädsel så
  • mirre67
    Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
    Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut.Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma.Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Det är väl ändå upp till var och en. Ett bröllop är ju en stor tillställning och då tycker jag man kan kräva av gästerna att de ser hyfsade ut och har en hyfsad klädsel. Passar det inte behöver man ju inte komma. Och att kalla det för en empatistörning är väl lite väl magstarkt va, det handlar ju som sagt om att man vill att ens gäster ska vara uppklädda och inte komma i sina vardagskläder.
  • Faber

Mina vänner är viktigast, skulle jag gifta mig så ger jag blanka fan i om polarna kommer i blåstället direkt från jobbet. Jag vill att dom ska vara med mig på vår stora dag, jag är inte intresserad av att ha någon jävla Facebooksida där jag kan skryta över att arrangemanget kostade 120 papp(vilket är 20 mer än grannens höhö).

• Weyoun

Jag tycker att smoking kanske är lite väl mycket (för oss vanliga fattiga människor), men det är ju inte så kul om folk dyker upp i gråmelerade mysbyxor och en gammal urtvättad t-shirt.

Vi hade medeltidsklädsel (jag och min man) men alla andra fick klä sig i vad de ville...och en kom faktiskt i blåställ och jobbkeps (fast han inte hade jobbat på 2 dagar)!  Det hade varit trevligt om h*n hade ansträngt sig bara pyttelite till!

Är det fest så är det, men smoking hade jag kanske tyckt var lite i mesta laget.

Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??