• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • Catti41
    Faber skrev 2010-04-29 11:40:39 följande:
    Viktigaste måste vara hel och ren. Om en vän skulle komma i välstrukna jeans och en vanlig fin tröja skulle jag inte säga ett ord.
    Nä inte jag heller, eftersom det skulle vara extremt oartigt. Men det jag reagerade på var mer att i mina bekantskapskretser, både de akademiska och de andra är det relativt vanligt med partyn med dresscode från mörk kostym och uppåt. Och det verkar de flesta andra i den här tråden tycka är jätteovanligt.
  • Pigeon
    Catti41 skrev 2010-04-29 13:41:54 följande:
    Nä inte jag heller, eftersom det skulle vara extremt oartigt. Men det jag reagerade på var mer att i mina bekantskapskretser, både de akademiska och de andra är det relativt vanligt med partyn med dresscode från mörk kostym och uppåt. Och det verkar de flesta andra i den här tråden tycka är jätteovanligt.
    Jag har också akademikervänner men vi har pluggat i Gbg, kanske inte lika "noga" med sånt där? Vänner jag har som pluggat i Lund, Uppsala och Stockholm är mycket mer vana vid "fina" sittningar.

Under min studenttid var jag på två baler men det var på Chalmers, Gbgs universitet hade inget sånt för sig.
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon

Glömde, sittningar hade vi många även på Gbg uni, men då var det ingen dresscode utan folk kom i vilka kläder som helst (ja, jeans också. )

• Bedan
    Pigeon skrev 2010-04-29 15:09:59 följande:
    Jag har också akademikervänner men vi har pluggat i Gbg, kanske inte lika "noga" med sånt där? Vänner jag har som pluggat i Lund, Uppsala och Stockholm är mycket mer vana vid "fina" sittningar. Under min studenttid var jag på två baler men det var på Chalmers, Gbgs universitet hade inget sånt för sig.
    Hehe, jag har varit clubmästare på juridiska föreningen i Lund, alltså anordnat novischsittningar, balen och sånt... kan erkänna att jag är lite överspänd när det gäller etikett och klädkod, men det beror nog på att jag tycker att det är så roligt också. Det är kul att klä upp sig och få ha "finare" fest ibland.
  • Catti41

Jag pluggade också i Gbg och på min institution hade vi en del sittningar med dresscode, särskilt examensfesten. Dessutom var man ju på en del disputationer och då är det ju alltid snajdigt. Men även idag bland vanliga vänner som inte har en akademisk tradition händer det att man bjuds på smokingparty. Just 40årskalasen som det är många av i min bekantskapskrets just nu tenderar att ha mörk kostym eller smoking som dresscode. För mig känns det väldigt normalt men jag inser att det nog är väldigt ovanligt.

• Pigeon
    Catti41 skrev 2010-04-29 15:24:01 följande:
    Jag pluggade också i Gbg och på min institution hade vi en del sittningar med dresscode, särskilt examensfesten. Dessutom var man ju på en del disputationer och då är det ju alltid snajdigt. Men även idag bland vanliga vänner som inte har en akademisk tradition händer det att man bjuds på smokingparty. Just 40årskalasen som det är många av i min bekantskapskrets just nu tenderar att ha mörk kostym eller smoking som dresscode. För mig känns det väldigt normalt men jag inser att det nog är väldigt ovanligt.
    Det kan ju vara en generationsfråga också, i min bekantskapskrets är alla runt 30. Kanske något hände med dresscoderna påde 10 åren?
  • Glitter2
    Pigeon skrev 2010-04-29 15:31:57 följande:
    Det kan ju vara en generationsfråga också, i min bekantskapskrets är alla runt 30. Kanske något hände med dresscoderna påde 10 åren?
    Och himla tråkigt. Jeans är _inte_ festklädsel. Det är partyklädsel som indikerar öl och sprit och en redligare fylla... Att skilja på vardag och fest var ju viktigare förr, tänk om man kunde få tillbaka en del av det
  • Glitter2

Hmm, nu lät jag ju j-t pretto. Men ärligt talat, jag tycker om att få klä upp mig! Att få leva i en annan tillvaro en stund. Inbjudningar med "helst" "sommarklädsel" osv gör mig osäker. Hur vill de att jag ska klä mig? Blir jag för överklädd eller underklädd. Nej, jag vill ha en "riktig"  dresscode. Den är ju trots allt till för gästerna

Ot
    Jemima, heter du det eller är det bara ett nick? Det är ju inte så vanligt och jag heter det också

• Houdini

Om jag anger en dresscode ser jag gärna att folk följer den, och framför allt om det är så larviga argument  som förts fram emot det här. "att det är lojligt" oförskämt" osv osv
    Om nu någon av dem vi kommer bjuda när vi gifter oss framför dessa argument till oss kommer vi be dom stanna hemma.

För oss kommer vårt bröllop vara en högtidligt betydelsefull dag, och om jag och mina sambo lägger ner en jädra massa tid och pengar på att planera denna dag och kväll tycker jag att våra släktingar och vänner kan klä upp sig för våran skull den dagen.

För den delen klär vi alltid upp oss om vi blir bjudna någonstans, det hör väl ändå till i alla fall.

• Pigeon
    Glitter2 skrev 2010-04-29 23:40:08 följande:
     Ot Jemima, heter du det eller är det bara ett nick? Det är ju inte så vanligt och jag heter det också
    Ja det heter jag. Kul och "träffa" en till, det är i princip första gången.  
  • Adoniram

Vill man inte klä sig i smoking när festens värd ber om det, bör man stanna hemma. Att gnälla är larvigt.

Smoking är ju ett plagg som kan användas till väldigt många olika slags fester och köper man kvalitet, kan det hålla i flera år.

Klädsel är ett lätt och viktigs sätt att visa att man har lite vett och etikett. Vill man framstå som en person som inte besitter vett och etikett, så kan man klä sig som man vill. Men man bör vara medveten om vilka signaler man skickar.

Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??