• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • BlommyNess12

¨För att man vill ha det temat. Du är knappast tvungen att gå om du inte vill använda den dresscoden.

• Eisa

Vad är dresscode smoking? Att man måste klä sig i aftonklänning?

• parvati

Har man smokingbröllopp har man säkert en riktigt ordentlig brölloppsmiddag med fest så det kan säkert bli jättekul men det är ju frivilligt att gå.

• BlommyNess12

Nej det betyder detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Smokingkl%C3%A4nning

"Smokingklänning är en klädsel som kan bäras av kvinnor i sammanhang då klädkoden "smoking" angetts. Den består av en klänning alternativt kjol och en överdel som exempelvis en jacka; klänningen/kjolen kan i princip vara i vilken längd som helst. Idag accepteras även långbyxor försåvida de är skurna som "aftonbyxor" (långa, vida, svepande - lätt att missta för en kjol) och är i material som en kjol.

En smokingklänning är något enklare än frackklänning. Traditionellt har damernas smokingklädsel alltid varit mindre urringad och inte heller helt barärmad. Det avgörande i många fall är dock snarast materialet: en kort klänning räknas som smokingklänning om den är i ett exklusivt tyg som en finare sidenvariant medan en lång klänning skall vara i enklare material än en frackklänning."

• Eisa

Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut.

Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma.

Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.

• jaghopparhögt
    Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
     Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Haha bra sagt =)
  • danei
    Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
    Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut.Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma.Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Varför måste man ha en störning? Man betalar ganska mycket för ett bröllop och har man då valt den dresscoden så är det väl för att man vill ha lite "finare" fest. Vissa kommer ju till bröllop iklädda jeans...

ring och fråga om du kan ha en finare klänning istället.
  • straw2008

Ja fy det känns SÅ himla trist, blev så himla himla glada då de skulle gifta sig, även jag tycker det är URkul att få klä upp mig o såg SÅ SÅ fram emot det!

Förstod snabbt att jag inte äger någon fotlång sidenklänning o alla jag känner som ens äger något sådant kan bara erbjuda mig sin kornblå balklänning från 1994 då de tog studenten :O(

Billigaste smokingen för herr kostar 2000 på dressman, billigaste skorna (ska ju tydligen vara lackskor) kostar 1000 kr.... inte mkt billigare att hyra!

• straw2008
    danei skrev 2010-04-26 22:16:14 följande:
    Varför måste man ha en störning? Man betalar ganska mycket för ett bröllop och har man då valt den dresscoden så är det väl för att man vill ha lite "finare" fest. Vissa kommer ju till bröllop iklädda jeans...ring och fråga om du kan ha en finare klänning istället.
    Men vaddå "finare" alla som jag känner som ska gå komemr låna av någon kompis "a la studentbal 1994" kommer ju bara bli fånigt??

Framför allt så hatar jag att klä mig så jag känner mig ful och obekväm.
  • Themis

Jag tycker bara smoking är skitfult och borde dö ut, finns väl ingen jävel som har en sån hängande hemma?

Antingen frack eller kostym eller udda/kom som du vill, det räcker med nivåer tycker jag!

Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??