• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • bananflugan82

Här har killarna verkligen börjat ty sig till varandra, bara sen några veckor tillbaks. Speciellt Ludvig gillar inte att sitta o äta själv t.ex. om inte Oliver är där, han tittar i hans stol och är där o känner o så. Dom är så vana vid att sitta bredvid varandra hela tiden, eftersom det är så jag matar dom om dagarna. Och dom är verkligen jättesöta, sitter och klappar på varandras händer, o skrattar och har sig. Mindre söta är dom väl på golvet där dom ska klättra på varandra, bitas, ta nappen från varandra osv. Sen har dom nog tankeöverföring för så fort någon av dom är i ett annat rum o hittar på hyss, så är den andre där snabbt som attan! Men dom är nästan alltid jämte varandra när dom leker o så.

Igår upplevde jag det roligaste i deras historia, typ.. Ludvig satt framför vår stora spegel i sovrummet o försökte ta nappen ifrån sin spegelbild.. såg väldigt roligt ut.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Mysan31

Gud va gulligt! Fick han tag i den hihihi

Själv undrar jag över när våra tjejer ska börja ta sina första steg??! Alicia ställer sig endast upp på knän mot soffkan o dylikt. Inget mer.... Sandra drar sig fram på golvet som man gör i lumpen hahaha hon vägrar krypa. Hon har börjat sätta sig upp i sängen. Ja det lär väl dröja minst en mån till!

• Mammat3

Ja jag väntar jag med dom står ju nu och går längs möbler men dom verkar inte va så intresserade av att lära sig gå själv. Men det kommer nog snart.... Hoppas jag iallafall :)
    Hur är det annars med era kan dom ära själva? Alltså mat och välling? Mina vill inte lära sig det heller :/ man blev lite bortskämd med storebror som klaras allt sånt när han va ett halvår :)

• frökenmumin

Här väntar jag också på dom där första stegen. Killarna knallar runt möblerna i en ruskigt fart men utan en möbel att hålla i blir det tydligen lite läskigt

Här går det bra med maten, däremot har det inte varit alls lika enkelt som det var med storasyster så jag förstår vad du menar Verymuch. Mina äter gröt till frukost, mat till lunch, lite youghurt som mellis, mat vid middagstid, gröt eller välling innan läggning beroende på hur pigga och glada dom är. Sen blir det oftast en flaska vällling under natten någon gång. Mina killar är däremot rätt kräsna med maten, dom äter inte vad som helst .
    Verymuch, äter dom ingen mat alls eller menar du att mängderna känns små?

• Mysan31

Här har dom nyligen börjat hålla flaskan själva. Dom äter bröd själva som jag skurit upp. Dom gillar pincett greppet hihihi. Annars äter dom faktiskt väldigt bra. Gröt till frukost. Lunch mat. Mellis smörgås. Middag mat o så gröt innan läggdags. Ibland även en flaksa välling. Dom sover oftast från 19-19.30 till 06.30

• bananflugan82

Båda ställer sig upp här, Oliver går längs med saker utan större problem, Ludvig är lite mer osäker, men han reste sig för inte så längesen! Ludvig försöker gå om man håller honom i händerna o att gå med gåvagnen är nog inte så långt borta för honom. Oliver däremot verkar helt ointresserad av att försöka gå. Däremot försöker båda släppa taget när dom står mot saker och ibland när dom inte tänker på vad dom gör så klarar dom några sekunder.

Dom äter inte sjäva med sked än, men Ludvig vill gärna hjälpa till ibland o hålla skeden samtidigt som vi matar. Flaskorna har dom hållt själva nu ett par månader.
    Dom äter gröt och en liten macka till frukost, mat till lunch, sen mellanmål, sen mat som kvällsmål, och sen 300ml välling när dom ska sova vid 18 tiden. Dom vill fortfarande ha välling en gång under natten, men nu har vi börjat ge dom välling innan vi går och lägger oss runt 23, då håller dom sig hela natten. Dock vaknar dom av att dom tappar nappar o liknande istället...

Men något dom inte alls gör är vinkar, pekar eller klappar händer.. o andra sidan så har vi heller ine gjort det mycket med dom och "övat". Vi har börjat nu så vi får väl se.. sen vet vi ju inte hur mycket av såna saker som påverkas av att dom inte ser som dom ska. Vi ska till ögonläkaren nu i slutet av januari o ska dom förhoppningsvis kunna kolla lite mer, dom är nog antagligen närsynta iaf har vi märkt, då det lär bli glasögon.  

Frökenmumin, hur har det gått med skelandet?

• bananflugan82

Jo, macka o sånt äter dom själva förresten, pincettgreppet har dom blivit jätteduktiga på.

• Fröken Fajans

Mina går rätt bra. Nu säljer vi gåstolarna. Äter så där, kanske ger dem för mycket småplock, ofta äter de lite ärtor eller kex när vi andra äter. Det verkar som att de aldrig är hungriga. Nu håller jag på att skjuta på sovtider också så i dag fick de en extra flaska välling innan de skulle sova på fm. Ska försöka dra ner på vällingätandet, men de äter inte gärna smörgås. Klart bäst funkar det när de får äta själva med händerna. Kul att de börjar lära sig massa ord, inte säga men förstå.

• frökenmumin

Bananflugan82, skelandet har blivit mycket bättre men det syns fortfarande emellanåt. Vi har inte varit på något ytterligare kontroll ännu, BVC tyckte vi skulle ta det i samband med 1 årskontrollen. Så vi får väl se vad dom säger då...
    Jag upplever däremot inte att han ser dåligt...

• Euphoria85

halloj alla!
    Här har båda börjat gå runder lite, uppe i ca 3 meter nu!!
    Älskar när de går mot en och sen bara slänger sig om halsen på en och man får en stooor kram!!
    Reser sig upp mitt ute på golvet och bara knallar iväg!
    Det bara kom en dag i slutet av december och jag tycker det är helt underbart att se de kämpa på med balansen!

Just nu är vi hemma både jag och Krille, kommer förmodligen gå varndra på nerverna fram tills jag börjar jobba i slutet av januari..
    oj nu måste jag gå

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010