• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • bananflugan82

Hur har ni det alla så här mot jul? :)

Här är det bra, ca 2 veckor kvar till inskolning på dagis! Och jag lääängtar. Det ska bli så skönt att göra annat än att bara vara hemma med barnen. Bara en sån tråkig sak som att var eviga dag komma på vad dom ska äta till lunch slipper jag.

Annars är det väl som vanligt. Ludvig har blivit så jäkla envis och bestämd, minsta lilla som säger nej till ställer han sig och hoppar upp och ner och gallskriker, alternativt slänger sig på golvet och sparkar omkring... tålamodet det testas skarpt kan jag säga.      

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Fröken Fajans

Våra killar har börjat vara uppe till ca 22 varje dag. Jag blir galen. Fast de verkar fixa förskolan ändå. Förstår att du längtar Bananflugan, förskolan har verkligen varit min räddning.

Vad köper ni för julklappar? Och köper ni dubbla uppsättningar eller olika grejor?

• bananflugan82

Åh fy vad tjatigt. Min bästa tid på dygnet är när mina barn somnar på kvällen.

Ja, det ska bli skönt. Jag är glad att vi haft dom hemma så här länge, men samtidigt så känner jag att jag har varit hemma för länge. Jag är ingen bra mamma längre, mitt tålamod är nere på noll. Det kommer att bli så mycket bättre när jag får tillbaks mitt "liv" igen och kan börja göra saker bland andra vuxna på ett helt annat sätt.

I jul får dom lite böcker, en dvd-spelare till deras tv (dom har en gammal tjock-tv stående på golvet i deras rum), filmer med Anki o Pytte och Mora Träsk som är deras favoriter, någon lastbil, ett garage. Sen fyller dom ju år 3 veckor efter jul.. då får dom nog ett leksakskök med tillbehör bl.a.

Vi köper inte dubbelt av allt, bara vissa saker. Tror vi har lärt oss ganska bra vad dom brukar slåss om eller inte. Och ibland spelar det ingen roll, för den ena ska ändå ha båda sakerna och då blir det bråk ändå..        

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Mammat3

God jul alla hoppas ni får en underbar dag och njut det ska iallafall vi göra :)

• glasvas

Hej! Hoppas att alla haft en bra jul! Här har det varit fullt ös, orkar knappt sätta mig vid datorn på kvällarna. Är i säng vid 21 oftast, och rätt död. Filip vaknar minst ett par ggr per natt, och har på sista tiden börjat vakna för dagen vid 0530, ungefär lagom till när tvillingarna slutade vakna så gräsligt tidigt... Oftast tar de faktiskt sovmorgon till runt 0730 iaf. Själv börjar jag jobba den 16/1 efter två års föräldraledighet, känns nervöst, särskilt som jag fick fast tjänst under ledigheten, tänk om jag inte alls är så bra på det jag gör som de tror att jag är. Och så har jag ju börjat tvivla på om jag fått ut det mesta ur föräldraledigheten. Jag har ju inte varit på öppna förskolan och babysim och sånt. Och inte hunnit träna, eller motionspromenera och sånt heller. Kort sagt så har jag massor i huvudet som snurrar runt, mest på nätterna. Jag är trött!

Annars så flyter det på. De pratar inte än, men barnläkaren tyckte inte att det var konstigt på senaste kontrollen, dels är de tvillingar och dels är de pojkar. De bråkar inte så hemskt mycket, om de inte råkar befinna sig på samma kvadratcentimeter, men har mycket empati om en slår sig eller vill ha något. De delar ofta med sig, och särskilt av mat och nappar. Det är mysigt att se. Och de är väldigt måna om Filip, andra barn på förskolan får inte komma nära honom om han är med när jag hämtar.

Här blev det leksakskök och fåtöljer i julklapp och en massa leksaker såklart, tågbana och grejer. Det blir trehjulingar och rutschkana i födelsedagspresent tror jag. Bananflugan: har du hittat docksulkys som har någon annan färg än knallrosa? Viktor älskar kusinens dockvagn och jag kan inte hitta någon lite mer neutral som inte skriker så hemskt i ögonen. Han fick också ett innebandyset som han är helt tokig i, David är mer en soffpotatis som gärna sitter i soffan och lånar morfars smartphone Fast motorsågen som han fick i julklapp var så populär så den skulle tom med i sängen på kvällen.

De äter hyfsat om de inte är jättetrötta, och somnar fortfarande bra på kvällarna. Om de inte stirrar upp varandra och klär av sig alla kläder och blöja medan de kiknar av skratt... 

Vi kom förresten iväg till badhuset häromdagen, de älskade det efter den första tveksamheten, och nu har vi inga problem med bad hemma längre heller. Skönt! 

Är det förresten någon som börjat med pottan? Här har de funnits i badrummet i ett halvår och ibland vill de sätta sig och prova och säger ksss, men det kommer inget än. 

• Euphoria85

Melwin har kissat på toaletten några gånger
    han började klä av sig och försöka klättra upp på toastolen själv
    så vi började fråga och sätta honom där :)
    oftast kommer det inget men ibland några droppar och nån gång en full kissning :)
    Edwin vill inte alls :)

Våra killar fick mest duplo
    men även nått pussel och lite målar grejjer och lite leksaksbilar :)
    Och givetvis tråkiga mjuka paket som direkt kastades åt sidan för att kolla om det låg nått kul under ;)
    Sen fick de varsitt pippiförkläde som de älskar, de används både när det äts och när det målas med vattenfärg!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • frökenmumin

Ett försenat God jul från oss och ett gott nytt år på er alla!

Här har det varit mycket sjukstuga den senaste tiden för tillfället är vi dock friska. Jag har varit ordentligt uppgiven eftersom hela familjen har dragits med en förskräklig hosta i många veckor nu, sååå segt! Men nu mår vi iallafall mycket bättre. Hostan finns visserligen kvar men inte alls i samma utsträckning som strax innan jul.

Vi har också en potta och en toalettring inne på toaletten. Däremot är mina killar inte särskilt intresserade av att prova, känns nästan som att dom är lite rädda. Men det kommer väl...

Vad gäller pratet så har det verkligen släppt för Melvin, han pratar mycket (tycker jag iaf ). Det kommer nya ord varje dag, Max pratar inte riktigt lika mycket men lite ord kommer det allt. Däremot om jag jämför med deras syster så ligger dom i lä , hon började nämligen prata väldigt tidigt och hade ett ordförråd utan dess like vid två års ålder. Så ibland har jag lite svårt att komma ihåg att hon faktiskt var väldigt tidigt och inte tvärtom.

Enligt dagis så ligger killarna ungefär som resten av barnen vad gäller talet, dom sticker inte ut åt något håll, helt normalt alltså

Återigen vill jag önska er alla ett gott nytt år!

• Fröken Fajans

Gott nytt år! I morgon fyller Lukas och Oskar två år. Jag minns en nyårsafton för två år sedan som till stora delar tillbringades på förlossningen. Har dåligt samvete för att vi inte kommer på några bra presenter och köper i stället för lite, men tröstar mig med att de nog inte riktigt fattar det ändå.

Här har vi också varit sjuka, framförallt hostan har varit besvärlig på nätterna. Annars har de börjat somna sent igen, så här på lovet, enda fördelen med det är att de sover hyfsat bra när de väl somnar. Vi har försökt någon gång att ta bort dagssömnen (om de sovit till nio) men då somnar de kvart i sju och vaknar en massa under kvällen.

Pottan är populär här hemma. Oftast går de utan blöja och byxor inomhus och kissar nästan alltid på pottan. Vi påminner ibland och då sätter de sig och kissar om det behövs. De tycker det är kul att få spola ner kisset i toaletten och vinka hej då.Har de däremot byxor på sig går det inte lika bra. Kanske om vi påminner oftare. Fast de vill aldrig ha kläder på sig överhuvudtaget, tror jag har två naturister.

De säger fler ord för varje dag men inga tvåordsmeningar direkt (förutom titta dä). Nu ska jag surfa vidare och leta presenter...

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010