• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • bananflugan82

Men vad det händer grejer när man e borta ett tag! Grattis till graviditet och giftemål! :) förstår hur du tänker sansad.. Aldrig mer tvillingar, känner jag.. Så otillräcklig jag har känt mig mellan varven när man är en person delad på två bebisar, vill jag inte känna igen.. Idag har vi varit på 18 månaderskontroll, allt gick bra. Dom är nu 87,5cm långa o väger 14kg, har ökat 6 cm på 3 månader! Dom är stora som 2 åringar nu om man ska gå efter kurvor som finns ;) Jag o maken kom hem från London i söndags, 4 dagar helt själva, underbart! Fast vi längtade väldigt när vi åkte hem :)

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • glasvas

Verymuch: grattis! Vad härligt med en lyckad bröllopsdag. Tänkte faktiskt på dig den lördagen när vi fastnade med hela familjen utanför centralen i Helsingborg pga befarat upplopp i samband med fotbollsmatch. Pa samma plats där vi stod och väntade på klartecken från polisen stod ett brudpar och väntade på taxi och uppehåll från ösregnet... Men de hade inga tvillingar med sig så det var nog inte ni

Sansad: Hoppas att allt går bra på kontrollen. Det var jag mkt orolig för innan första ultraljudet, att det skulle vara två. Iofs rätt coolt, men som bananflugan säger man är ju rätt otillräcklig med 'bara' ett tvillingpar.

Fröken F: smart med penslarna, vi kör vattenlek nästan uteslutande på dagarna. Sambon är hemma denna veckan också, sen är jag själv med alla tre innan dagis börjar den 5/9. Hjälp! Har du förresten varit på lekplatsen i stadsparken, man kan gå dit och ha lite picnic med sig kanske?

Bananflugan: stora killar! Mina vägde 11,2 och 11,4 på 18-månaderskontrollen, och var 82 och 83 cm. Viktor hade inte gått upp ett gram sen 15 månader så vi ska på ny kontroll om en vecka. Han ligger nu en kurva under det normala, känns väl sådär. Alla killarna hade tappat i vikt sist. Helt plötsligt gick man från att vara 'supermorsa' till någon som nojade över maten, och det är ju det sista jag vill. Som tur är så har de ju vissa favoriter så det kör vi på just nu.

Annars går vi igenom en rätt jobbig fas med DAvid just nu, han vill bara bli buren, och är rätt gnällig. Igårkväll vaknade han dessutom vid 22 och bara gallskrek i över en timma. Det är svårt att få i honom vatten och välling  dricker han inte på kvällen längre. Kan iofs ha att göra med att han varit sjuk, alla killarna har haft feber, ett dygn var. Jättetrist och jobbigt för dem.

• frökenmumin
    Orsino, det där med att killarna går "neråt" på kurvorna känner jag igen. Det har båda mina killar gjort sedan dom var 1 år. Den här gången hade iaf Max stått still och väger numera 10,5 kg och var 80 cm lång. Melvin däremot hade fortsatt neråt, han har alltså inte gått ner i vikt däremot har han halkat ner ytterligare en kurva. Han ligger nu 2 kurvor under "normalkurvan" och väger 10,2 kg, längd 81 cm.

Så jag känner igen mig i din beskrivning om att man blir lite lätt stressad i frågan om killarna äter tillräckligt. På BVC sa dom åt mig att lägga i extra smör i maten (vilket jag redan gör). När jag sen påminde dom om att killarna faktiskt varit ordentligt sjuka med lunginflammationen, RS-virsuet allt det där och att dom då hade gått ner ganska mycket så tyckte dom att killarna faktiskt hade återhämtat sig bra.

För barn är det rätt lätt att tappa vikt vid sjukdom och sen kan det ta en hel evinerlighet för dom att komma ikapp viktmässigt. Så jag hoppas att vi nu är på rätt spår igen. Dock har vi åkt på magsjuka här hemma så nu blir det väl ett litet stopp igen.

Sansad, jag hoppas att kontrollen går bra!
  • Fröken Fajans

Mina killar är också små, 10,6 kg och 81 cm. Båda! Eller det var de i slutet av juni iaf. Usch idag klämde lukas oskars tumme i dörren, det var nog rätt hårt också, och nyss bet oskar lukas i armen :( puh. Jag blir så ledsen och tänker att det är mitt fel för att jag inte passar dem tillräckligt.  Tror ni förresten att tvillingar har lättare att börja på dagis eftersom de är två? Verkar vara en allmän uppfattning.

• frökenmumin

Nu har det varit lugnt här ett tag

Hur är det med sömnen hos era? Mina är inne i en hemsk sovperiod just nu. Jag tror dom drömmer en del mardrömmar vilket leder till att dom vaknar X antal gånger varje natt och gallskriker helt hysteriskt. Ingenting får dom att lugna sig, vällingen ratas fullständigt. Allra helst vill dom komma och ligga i vår säng.

Jag har varit rätt hård med att inte ta med dom till vår säng därför att det blir svårt för oss alla att sova då. Det räcker med att storasyster kommer inspringande 9 nätter av 10. Men just nu orkar jag inte fajtas på nätterna så var och varannan natt har jag en av grabbarna sovandes bredvid mig. Någon mer som upplever samma sak?

Max och Melvin lägger sig runt sju varje kväll, går upp gör vi mellan halv sex-sex (oftast). På dagis sover grabbarna middag en gång om dagen, dom sover allt från 1 timma upp till 2 timmar. Helt normalt enligt mig. Så vad är det för fel? Någon som har några bra tips på vad jag ska hitta på för att få grabbarna att somna om utan hysteriskt skrik och krokodiltårar

Jag blir gaaaaalen på det här!! "Trött och sliten" är mitt mellannamn

• bananflugan82

Ja, vi har ju samma problem Fröken Mumin Även om det håller på att  bättra sig här. Men det är fruktansvärt när det håller på! Oliver har sovit hela nätter nu 2-3 nätter i rad (ta i trä) men Ludvig kan fortfarande vakna och gallskrika, i ren panik. Får ju hjärtinfarkt av att vakna ¨på det sättet! Vill heller inte ta in dom till oss, för då sover jag som en kratta. Min barn och barn snarkar i takt, så dom sover bra.. men jag har den som sover hos oss tryckt mot mig som ett frimärke, och jag själv får ligga på kanten, typ.. för dom SKA givetivis ligga närmst mig, helst på

Och dom sover likadant, vaknar allt mellan 6-7 på morgonen, sover middag 1-2 timmar...

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Mammat3

Oj jag hade missat en del :) för det första tack orsino kul att du kom ihåg vår dag ;) men du har rätt det var inte vi du såg vi bor ju i Linköping :D

Mina små sover väldigt bra faktiskt men det skulle ju inte förvåna mig om det förändras snart då som har börjat hoa en dagmamma nu. Den som sover värst är nog vår äldsta han vaknar väldigt mycket om nätterna nu för tiden och har väldigt svårt att somna. Tror han har kommit in i en seperationsångest fas. Han är så otroligt rädd för att sin pappa ska lämna honom (passar ju bra nu när mannen har varit borta hela veckan :S) usch tycker så himla synd om honom.
    Nästa vecka har man fullt upp med BVC besök stora killen aka gå på 4 års kontroll och Liam och saga på 18 mån kontroll... Ska Bli så spännande :)
    Men nog om oss nu...
    Nu vill jag veta om sansad hade ett litet knyte i magen ;D
    Hur går tandborstningen hos er förresten?? Hos oss går det inte alls faktiskt :( börjar bli extremt less på det faktiskt plus att jag är rädd att tänderna ska ruttna på dom :S
    Tror ni att det räcker om dom går och suger lite på tandborsten? Försöker ju borsta men det blir ju bara en massa skrik :(

• bananflugan82

Tandborstningen går sådär.... har hört att man kan lägga en klick tandkräm på nappen innan dom får den för natten, om dom nu godkänner det.

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010