• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • Mysan31

Min karl drömde två nätter innan ul besöket att jag get bort en tjej. Han hade kommit hem tills sin bror o där var vår dotter Nathalie. Efter en stund sa han åt henne att kom nu vi ska hem. Hon hade tittat konstigt på han o sakt att hon är inte Nathalie o att han inte var hennes pappa??!! Han fråga sin bror att va håller hon på med?? Då svara han att jo din fru gav mig henne när hon var liten. HOn fick tvillingar.??

Två dagar senare bekräfta ul att det var två hahaha o tjejer dessutom!! Tycker det va lite spookey!!!

• glasvas

Mysan: ja, det är spooky! Jag hade en känsla av att jag var gravid innan jag testade, och jag hade en känsla av att det var två, men jag hade en känsla av att det var en tjej och en kille och det var det ju inte, men två av tre är ju inte så illa...

Jag kommer nog aldrig att glömma beskedet om tvillingar, det kom den 1 juli när vi var på KUB ul i v 11. Vi var helt tysta i flera timmar, var och tittade på möbler och kunde inte fokusera på något alls, vi bara gick omkring i ett töcken... Men som någon sa, nu är det svårt att tänka sig att inte ha tvillingar, det är så självklart, jag kan knappt tänka mig att vara gravid med bara ett barn... Samtidigt är jag lite orolig att få tvillingar nästa graviditet, om det blir någon, även om det skulle vara otroligt roligt!

När det gäller matschema ser vårt ut så här:

0530-0600 Amning

0900-1000 Ersättning

1200-1300 Smakportioner av grönsaker och frukt och sen amning efter

1500-1600 Ersättning

1800-1900 Gröt, hel portion och sen amning

Vi har hållit på med smakportioner i snart en månad och det går bra, vet inte riktigt när vi ska gå upp till hela portioner, David får i sig maten jättefint, men Viktor äter med hela kroppen och har ju hälften i magen och hälften lite varstans! De har börjat slarva lite när de ammar, har varit lite svårt att få dem att fokusera på sista tiden. Dessutom kräks Viktor rätt mycket, särskilt efter ersättningen, inga kaskader, men det kommer mycket och ibland kan det komma nån timma efter maten, men ändå vara osmält mat som överskott typ. Jag vet inte vad vi ska göra, är lite less på att vara konstant nerspydd och alltid behöva byta kläder på honom, det är ju inte det bästa han vet... Han kräks inte efter gröt och puré, och väldigt lite efter amning, så jag antar att det är ersättningen som är boven i huvudsak, vi har provat BabySemp 2 och Nan 2 i tetra, verkar inte vara någon skillnad, och vissa dagar är mer än andra. Vet inte vad jag ska göra, vi rapar noga under matningen, håller inte på och lattjar runt med honom allt för mycket efter maten, ger lite mat ofta eller mycket mat sällan, han kräks på allt... Råd, någon?

• hanide

Orsino: Han äter inte för mycket ersättning?

Jag fick reda på att det var tvillingar i vecka 14. Jag vaknade på fredag morgon. Sista dagen på jobbet innan semestern. Jag gick på toa och såg att jag blödde. Jag blev helt förskräckt! Jag ringde till Sjukvårdsupplysningen som rådde mig att åka till Gyn. Jag grät nästan hela vägen och trodde att jag hade fått missfall. På Gyn gjorde de ett vul. Hon sa att allt såg bra ut men att det var två! Vi var i chocktillstånd! Här trodde vi att jag fått missfall så visade det sig att det var två som mådde hur bra som helst

• bananflugan82
    glasvas skrev 2010-06-06 22:21:29 följande:
    Mysan: ja, det är spooky! Jag hade en känsla av att jag var gravid innan jag testade, och jag hade en känsla av att det var två, men jag hade en känsla av att det var en tjej och en kille och det var det ju inte, men två av tre är ju inte så illa...

Jag kommer nog aldrig att glömma beskedet om tvillingar, det kom den 1 juli när vi var på KUB ul i v 11. Vi var helt tysta i flera timmar, var och tittade på möbler och kunde inte fokusera på något alls, vi bara gick omkring i ett töcken... Men som någon sa, nu är det svårt att tänka sig att inte ha tvillingar, det är så självklart, jag kan knappt tänka mig att vara gravid med bara ett barn... Samtidigt är jag lite orolig att få tvillingar nästa graviditet, om det blir någon, även om det skulle vara otroligt roligt!

När det gäller matschema ser vårt ut så här:

0530-0600 Amning

0900-1000 Ersättning

1200-1300 Smakportioner av grönsaker och frukt och sen amning efter

1500-1600 Ersättning

1800-1900 Gröt, hel portion och sen amning

Vi har hållit på med smakportioner i snart en månad och det går bra, vet inte riktigt när vi ska gå upp till hela portioner, David får i sig maten jättefint, men Viktor äter med hela kroppen och har ju hälften i magen och hälften lite varstans! De har börjat slarva lite när de ammar, har varit lite svårt att få dem att fokusera på sista tiden. Dessutom kräks Viktor rätt mycket, särskilt efter ersättningen, inga kaskader, men det kommer mycket och ibland kan det komma nån timma efter maten, men ändå vara osmält mat som överskott typ. Jag vet inte vad vi ska göra, är lite less på att vara konstant nerspydd och alltid behöva byta kläder på honom, det är ju inte det bästa han vet... Han kräks inte efter gröt och puré, och väldigt lite efter amning, så jag antar att det är ersättningen som är boven i huvudsak, vi har provat BabySemp 2 och Nan 2 i tetra, verkar inte vara någon skillnad, och vissa dagar är mer än andra. Vet inte vad jag ska göra, vi rapar noga under matningen, håller inte på och lattjar runt med honom allt för mycket efter maten, ger lite mat ofta eller mycket mat sällan, han kräks på allt... Råd, någon?
    Om ni ger Babysemp, så prova Lemolac. Finns nu både i Babysemp 1 Lemolac och Babysemp 2 Lemolac. Det är den enda dom funkar för våra killar, annars kräks dom massor! Dessutom är den mycket snällare mot magen än vanlig Babysemp. Den är lite, lite tjockare i konsistensen, tror det är därför. Vi har sparat oss från mååånga kräkningar sen vi började med den. Dom kunde kräkas direkt efter maten, eller flera timmar efteråt, på nätterna, ja, hela tiden...
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • glasvas

Tack för råd! Jag har ju trott att Viktor fått för mycket ersättning eftersom han sällan slutar äta självmant innan maten är slut, men även när han får lite i taget kommer det upp :-S Vi provade lemolac på Babysemp1 och det kräktes David mer av, men han har ju slutat kräkas nästan helt nu så vi kanske ska testa det med Babysemp2. Vi har ju inget att förlora om man säger så... Jo, David kan ju börja kräkas igen, men det är ju inte svårare än att man får förbereda båda sorterna. Hur gör ni för att det inte ska bli klumpar i det, eller så skummigt, det tyckte jag var svårt att bli av med sist? Tycker så synd om honom... Och mig kan jag väl tillägga lite tyst.

Vi har förresten köpt IKEAs banmatstolar till killarna, gjorde det för ca 3 veckor sen, det funkade fint med Viktor direkt, men det är nog först nu som David inte hänger fram över kanten. Det har varit lättare att mata honom i knät. Men båda har verkligen gillat att komma upp i samma höjd som oss vid matbordet!

Hur gillar era små att bada? Våra har alltid njutit av det lite lugnt och stillsamt, blivit lite arga när man plcokat upp dem och så, men nu på sista tiden har det verkligen varit fullt ös i badkaret! Viktor sprattlar och skvätter så man får sanera hela golvet efteråt, och Daivd är inte långt efteråt. Lite positivt kanske eftersom man inte precis prioriterar att torka badrumsgolvet alltid

• Euphoria85

vi fick vet a det var två i början av september
    på rul.
    hon sa -
    har ni tvillingar i släkten...

haha ja som det kan bli

här har vi det såhär
    allt är ca tider
    05-07 ersättning
    09-10 gröt + vatten
    11-13 mat + vatten (+ ersättning ibland)
    14-16 frukt + vatten och oftast lite ersättning eller endast ersättning och ingen frukt
    19 välling

vi började med majsvällingen
    och arbetade oss igenom ett paket
    när vi kommit till hälften på nästa paket började vi blanda ut med
    vanlig mild välling och nu är det
    ren mild välling dom får på kvällen

• hanide

Jag har bekymmer med att Lukas inte vill ha välling..... Snart är ersättningen slut och det känns så onödigt att köpa ett jättepaket. Vad ska vi göra?

• Euphoria85
    hanide skrev 2010-06-07 17:30:48 följande:
    Jag har bekymmer med att Lukas inte vill ha välling..... Snart är ersättningen slut och det känns så onödigt att köpa ett jättepaket. Vad ska vi göra?
    testa med annan välling, kan vara att han inte gillar majsvälling bara kanske :)
    annars är ju ersättningen en bra näringskälla!
  • hanide
    Euphoria85 skrev 2010-06-07 18:24:44 följande:
    testa med annan välling, kan vara att han inte gillar majsvälling bara kanske :)
    annars är ju ersättningen en bra näringskälla!
    Nu testade vi mild havrevälling med det gick inte heller. Det får nog bli ersättning.....
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-06-07 20:33:11 följande:
    Nu testade vi mild havrevälling med det gick inte heller. Det får nog bli ersättning.....
    Min dotter var heller inte så förtjust i vällingen i början, tror det var mest själva den lite tjockare konsistensen hon hade svårt för. Men då gjorde jag som så att jag blandade ut den med lite ersättning så att det blir lite lösare och då gick det galant. Kanske kunde vara något?
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010