• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • hanide
    frökenmumin skrev 2010-06-09 14:31:59 följande:

Vi har nyss kommit hem från BVC, vi hade ju tid till barnläkaren angående Max platta huvud. Enligt läkarn fanns ingen anledning till oro, Max är absolut inte stel på något sätt han har tydligen bara en riktigt favvo sida
    Så läkaren ansåg inte att vi behövde gå till någon sjukgymnat heller för som sagt Max var inte alls stel. Så han sa bara till mig att fortsätta som jag hade gjort, alltså locka Max åt vänster sida på diverse uppfinningsrika sätt jag kommit på .

Känns så skönt att iallafall fått en läkare att titta på honom

Jag frågade oxå läkaren om Lukas platta huvud och det var inte heller nån fara . Det kan formas fram tills dom är 18 månader sa hon.
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-06-09 18:49:35 följande:
    Jag frågade oxå läkaren om Lukas platta huvud och det var inte heller nån fara . Det kan formas fram tills dom är 18 månader sa hon.
    Skönt! Jag tyckte det var skönt att någon tittade på det iaf, för att försäkra mig om att det inte var något annat så som torticollis eller nåt. Men som tur var så var det ju inget sånt

förresten, mina killar har börjat "prutta" med munnen så det liksom sprutar dregel överallt. Först tyckte jag det var sååå gulligt, men det är mindre kul när dom gör det med mat i munnen
    Jag har tvätt i massor!!
  • hanide
    frökenmumin skrev 2010-06-09 19:02:05 följande:
    Skönt! Jag tyckte det var skönt att någon tittade på det iaf, för att försäkra mig om att det inte var något annat så som torticollis eller nåt. Men som tur var så var det ju inget sånt

förresten, mina killar har börjat "prutta" med munnen så det liksom sprutar dregel överallt. Först tyckte jag det var sååå gulligt, men det är mindre kul när dom gör det med mat i munnen
    Jag har tvätt i massor!!
    Hahaha, Simon gör samma sak. Fast det är riktigt sött

Jag har nog kommit på boven till varför de äter dåligt på kvällen. Majskrokar. När vi äter brukar vi sätta dem i sina barnstolar. För att få lite lugn brukar de få majskrokar. De älskar verkligen dem! De kan få 3-4 stycken. Idag testade vi att inte ge någon majskrok. De fick även havrevälling istället för majsvälling. Vi lade dem i deras sängar runt 19.30 och de fick flaskan där. De slukade hela flaskan i ett nafs och sen somnade de nästan med en gång. Nu får vi se hur länge de sover imorgon. Hoppas på att de sover länge
  • nillan82

Hej!!

Idag var vi hos en sjukgymnast för att kolla på killarnas platta/sneda huvuden.

Hon graderade på en skala 0-3 hurpass platt huvudet var, samt på vilken sida. Samma skala använde hon för att gradera om pannan var framskjuten på någon sida samt om något öra satt längre fram än det andra. Hon kollade om ögonen satt på olika höjd. Dessutom kollade hon hurpass bra de kunde hålla upp sina huvuden när hon höll dem horisontellt över marken, men utan att stödja huvudet. Hon kände efter om de var stela i nacken när hon vred deras huvuden åt höger och vänster, samt lutade huvudet åt sidorna.

Resultatet blev att båda är platta på höger sida av bakhuvudet. Erik till skala 2 och Isak blev graderad 1,5. Pannan var lite framskjuten på båda men öronen sitter i ungefär samma "linje". Ögonen är inte assymetriska. Båda kunde hålla sina huvuden bra, men Erik är lite svagare på sin vänstra sida. Dessutom var Erik väldigt stel i nacken när hon vred hans huvud åt vänster.

Hon kollade när de låg på magen, om de höll upp sina huvuden rakt eller om huvudet var lutat p.g.a. stelhet i nacken. Båda höll huvudena rakt.

Ingen fara för någon av killarna annat än att det kan bli kosmetiska följder. Därför fick vi ett litet övningsschema att följa.

- Killarna ska ligga MASSOR på mage. Bra att låta dem ligga och kolla på varandra eller i en golvspegel.

- Vid blöjbyten så ska killarna ligga på sin vänstra sida utan stöd för huvudet, fem sekunders intervall 3-5ggr per blöjbyte.

- En gång per dag ska vi låta Erik rotera sitt huvud så långt åt vänster som går. Sätt honom i knät, håll i höger axel samtidigt som vi roterar huvudet så långt åt vänster som går. Håll i 20 sekunder

- Lägg Erik i knät med vänster sida ned. Håll vänster axel fixerad och dra mjukt men bestämt huvudet uppåt. Håll i 20 sekunder

- Vid läggdags - Lägg dem på sin vänstra sida.

- Bär killarna på axeln så att de aktivt tittar åt sin vänstra sida (anv tex spegel, eller den andra föräldern kan stå så att de vrider sig åt vänter)

Detta var alltså de övningar vi ska göra. Kanske något som kan vara värt att testa för er andra som har barn med sneda huvuden :)

Om 1,5 månad ska vi tillbaka för att se om det har blivit någon förbättring :)

• frökenmumin
    nillan82 skrev 2010-06-09 20:17:10 följande:
    Hej!!

Idag var vi hos en sjukgymnast för att kolla på killarnas platta/sneda huvuden.

Hon graderade på en skala 0-3 hurpass platt huvudet var, samt på vilken sida. Samma skala använde hon för att gradera om pannan var framskjuten på någon sida samt om något öra satt längre fram än det andra. Hon kollade om ögonen satt på olika höjd. Dessutom kollade hon hurpass bra de kunde hålla upp sina huvuden när hon höll dem horisontellt över marken, men utan att stödja huvudet. Hon kände efter om de var stela i nacken när hon vred deras huvuden åt höger och vänster, samt lutade huvudet åt sidorna.

Resultatet blev att båda är platta på höger sida av bakhuvudet. Erik till skala 2 och Isak blev graderad 1,5. Pannan var lite framskjuten på båda men öronen sitter i ungefär samma "linje". Ögonen är inte assymetriska. Båda kunde hålla sina huvuden bra, men Erik är lite svagare på sin vänstra sida. Dessutom var Erik väldigt stel i nacken när hon vred hans huvud åt vänster.

Hon kollade när de låg på magen, om de höll upp sina huvuden rakt eller om huvudet var lutat p.g.a. stelhet i nacken. Båda höll huvudena rakt.

Ingen fara för någon av killarna annat än att det kan bli kosmetiska följder. Därför fick vi ett litet övningsschema att följa.

- Killarna ska ligga MASSOR på mage. Bra att låta dem ligga och kolla på varandra eller i en golvspegel.

- Vid blöjbyten så ska killarna ligga på sin vänstra sida utan stöd för huvudet, fem sekunders intervall 3-5ggr per blöjbyte.

- En gång per dag ska vi låta Erik rotera sitt huvud så långt åt vänster som går. Sätt honom i knät, håll i höger axel samtidigt som vi roterar huvudet så långt åt vänster som går. Håll i 20 sekunder

- Lägg Erik i knät med vänster sida ned. Håll vänster axel fixerad och dra mjukt men bestämt huvudet uppåt. Håll i 20 sekunder

- Vid läggdags - Lägg dem på sin vänstra sida.

- Bär killarna på axeln så att de aktivt tittar åt sin vänstra sida (anv tex spegel, eller den andra föräldern kan stå så att de vrider sig åt vänter)

Detta var alltså de övningar vi ska göra. Kanske något som kan vara värt att testa för er andra som har barn med sneda huvuden :)

Om 1,5 månad ska vi tillbaka för att se om det har blivit någon förbättring :)
    Men det var väl ett jättebra schema! Ska nog ta och prova några av sakerna på Max. Vet inte om du läste längre upp att vi var till barnläkaren igår angående Max platta huvud. Läkaren ansåg inte att det var så farligt eftersom Max inte verkade det minsta stel åt vänster. Så vi behövde inte träffa någon sjukgymnast, däremot skulle jag försöka få honom att titta/ligga mera åt vänster (vilket jag redan gör iofs). Jag försöker lägga båda killarna så mycket det bara går på mage. Det jobbiga är att dom verkligen inte gillar det men men...

Sen har jag rulla en handduk lägger den liksom runt Max huvud(höger sida) för att motverka hans vilja att lägga huvudet åt höger. I sängen lägger jag dom så långt ut åt vänster som möjligt och liksom viker upp kudde så att det ska bli naturligt att lägga huvudet åt höger och som pricken över iet så har jag satt upp mobilen till höger så att Max kollar åt höger (i sängen)

När vi ligger på golvet, så brukar jag tänka på att lägga killarna så att dom tvingas vrida huvudet åt höger för att titta på mig...hahaha....det gäller verkligen att vara uppfinningsrik

Men jag ska verkligen testa några av övningarna! Tack för informationen!
    Jo förresten, ska du göra övningarna med båda killarna?
    vad sa sjukgymnasten om "tillfrisknad" alltså hur lång tid det kunde ta innan det "går bort"?
  • frökenmumin

Idag pratade jag med gäster som skulle komma på dop till helgen (dom skulle komma till oss idag) och tydligen så är deras barn rejält fökylda. Till och med så dåliga att dom varit in till akuten med minstingen ( snart 1 år) i förrgår natt. Han hade då fått andas in adrenalin mot häftig andning och fått en pencillinkur mot ögon och öroninflammation.

Dom tyckte att barnen var rätt skapliga men själv blev jag jätteorolig eftersom jag har Melvin var allvarligt lungsjuk när han föddes. Jag vill ju verkligen inte att mina små ska bli sjuka, jag blir verkligen jätterädd. Efter massa om och men så sa jag till sist åt dom att jag inte ville att dom skulle komma. Och nu sitter jag har här med världens sämsta samvete, hur ska jag förklara för dom...
    Känner mig så ledsen det dåliga samvete gnager på mig, fast jag vet att det inte borde det

• Euphoria85
    frökenmumin skrev 2010-06-10 12:56:25 följande:

Idag pratade jag med gäster som skulle komma på dop till helgen (dom skulle komma till oss idag) och tydligen så är deras barn rejält fökylda. Till och med så dåliga att dom varit in till akuten med minstingen ( snart 1 år) i förrgår natt. Han hade då fått andas in adrenalin mot häftig andning och fått en pencillinkur mot ögon och öroninflammation.

Dom tyckte att barnen var rätt skapliga men själv blev jag jätteorolig eftersom jag har Melvin var allvarligt lungsjuk när han föddes. Jag vill ju verkligen inte att mina små ska bli sjuka, jag blir verkligen jätterädd. Efter massa om och men så sa jag till sist åt dom att jag inte ville att dom skulle komma. Och nu sitter jag har här med världens sämsta samvete, hur ska jag förklara för dom...
    Känner mig så ledsen det dåliga samvete gnager på mig, fast jag vet att det inte borde det

tycker du gjorde helt rätt.
    om du känner att det inte känns säkert så har du självklart all rätt att säga nej tyvärr.
    förstår att det känns inget bra och taskigt men man får lov att göra så!
    bara förklara varför om dom undrar :)
    kan dom inte ta att du vill skydda dina barn så är det deras problem och inte ditt :)
    *massa styrke kramar*
    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • hanide
    frökenmumin skrev 2010-06-10 12:56:25 följande:

Du gjorde helt rätt. Eftersom de har barn så förstår de nog. Jag hade absolut gjort samma sak. Mina killar fick RS-viruset och jag skulle aldrig utsätta dem för något i nödan.

Nu sitter Lukas själv utan stöd i soffan
  • nillan82
    frökenmumin skrev 2010-06-10 06:18:04 följande:
    Men det var väl ett jättebra schema! Ska nog ta och prova några av sakerna på Max. Vet inte om du läste längre upp att vi var till barnläkaren igår angående Max platta huvud. Läkaren ansåg inte att det var så farligt eftersom Max inte verkade det minsta stel åt vänster. Så vi behövde inte träffa någon sjukgymnast, däremot skulle jag försöka få honom att titta/ligga mera åt vänster (vilket jag redan gör iofs). Jag försöker lägga båda killarna så mycket det bara går på mage. Det jobbiga är att dom verkligen inte gillar det men men...

Sen har jag rulla en handduk lägger den liksom runt Max huvud(höger sida) för att motverka hans vilja att lägga huvudet åt höger. I sängen lägger jag dom så långt ut åt vänster som möjligt och liksom viker upp kudde så att det ska bli naturligt att lägga huvudet åt höger och som pricken över iet så har jag satt upp mobilen till höger så att Max kollar åt höger (i sängen)

När vi ligger på golvet, så brukar jag tänka på att lägga killarna så att dom tvingas vrida huvudet åt höger för att titta på mig...hahaha....det gäller verkligen att vara uppfinningsrik

Men jag ska verkligen testa några av övningarna! Tack för informationen!
    Jo förresten, ska du göra övningarna med båda killarna?
    vad sa sjukgymnasten om "tillfrisknad" alltså hur lång tid det kunde ta innan det "går bort"?
    Hej!

Stretchövningarna skulle vi enbart göra med Erik, eftersom han är stel i nacken och inte kan vrida sitt huvud fullt åt vänster.

Båda är dock platta på bakhuvudet, så övningarna på skötbordet, ligga mycket på mage och vänstersidan skulle vi tänka på för båda killarna.

Hon sa ingenting om hur lång tid det kunde ta innan det försvinner, men hon sa att det brukar ordna upp sig när de inte ligger lika mycket som de gör nu.

Nu gäller det väl att försöka ha dem på mage så mycket som går. Våra killar är inte heller så förtjusta i det...

Bra idé med ihoprullad handduk på högersidan, ska testa det i morgon! :)
  • Mysan31

Hej hej!

Här rullar allt på. Alicia har vänt sig från rygg till mage nu. Men hon har inte lyckats från mage till rygg?? hihi de som jag tycker verkar lättare?? hihi Sandra vänder sig bara från mage till rygg en så länge. Tids fråga tills hon vänder tvärtom.  Dom blir nu 20 veckor i morgon.

Bra tips ni delar med er av! Detta med platthuvud osv.. HAr inte själv någon erfarenhet av det men tycker det är så bra att vi delar med oss av alla tips man får här.

Frökenmumin: Varför vill man ens gå på dop med sjuka barn undrar jag?? Jag har faktiskt sagt nej till folk då deras barn varit sjuka osv. Om dom inte tänkte till själva så måste ju du säga nått. Så ha inte dåligt samvete. Vi undvek oxå sjukdomar så gott det gick när vår grabb var liten. Han hade nämnligen förkylningsastma. Så han nappa ju upp alla sjukdom som gick att få!

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010