• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • hanide
    Mysan31 skrev 2010-06-09 07:57:02 följande:

Tjejerna brukar vakna vid 17.30-18 håller dom vakna då till 20 ca. Då äter det en flaska o sover sen till kl 01-01.30ca får ersättning o sedan brukar dom vakna igen vid 06 o sover sen till 07ca Men det är lite jobbigt när man ska hålla dom till 20 gnälligt i ca 30 min....

Det är inte värt det att ha det gnälligt. Jag vet hur det är.... Som tur är så är den tiden troligtvis över här. Nu somnar de när de är trötta och oftast är det inte så mycket gnäll innan. Simon var så gullig igår. På lunchen somnade han i barnstolen mitt under fruktpurén . Så söt!
  • frökenmumin
    Mysan31 skrev 2010-06-09 06:53:00 följande:
    Nope mina tjejer är fortfarande på smakstadiet! Sandra är intresserad, Alicia nope där får man truga.

Förresten, hur har ni det med kvällarna?? Måste ni hålla  era vakna en stund eller är det vakna en viss tid? Jag brukar försöka hålla mina vakna 2 timmar för att de ska sova gott sen.... Kanske i onödan...
    Jag lägger mina om dom börjar bli gnälliga, exempelvis igår så började dom gnälla redan vid halv sex då gav jag dom varsin flaska ersättning och sen la jag dom i sängen. Båda killarna sov inom 5 minuter...hahaha...riktig trötta var dom.
    sen sover dom till någonstans mellan 3-4, äter igen och sover sen till cirka 6. Beror lite på när storasyster vaknar, hon brukar nämligen vara rätt pratglad på morgonen vilket ofta resulterar i att hon väcker killarna
  • nillan82

Hej på er!

Mina killar äter i princip bara ersättning. Har gett dem lite smakisar, men har inte testat gröt ännu. De får däremot katrinplommonpuré varje dag, för de är hårda i magen - och purén älskar de! :)

Så här ser vårt matschema ut:

07.00 Ersättning
    10.00 Ersättning
    13.00 Ersättning + smakis+ puré
    16.00 Ersättning
    18.45 Ersättning

Jag märker att, framförallt Erik, inte vill äta riktigt så ofta längre. Han har svårt att få i sig flaskan (200ml) medan Isak äter upp varje gång. Vissa mål äter Erik bara 100ml, så han skulle nog egentligen vilja ha lite längre tid mellan målen, men då blir Isak jättehungrig... Vill helst att de är synkade :)

Erik har även börjat "leka" med sin nappflaska. Han tar tag i den med båda händer och rycker ut den och sedan stoppar han in den i munnen igen. Så gör han var tredje sekund under tiden han äter, så det gäller att ha tålamod... Haha! Antar att det är för att han inte är så hungrig? Håller någon av era på så när ni matar?

På dagarna är de vakna ungefär två timmar innan de behöver sova en stund. Då sover de runt 35 minuter. På kvällarna lägger vi dem vid 19.15 ungefär och sedan sover de till 07.00. Då får de ersättning i sängen och somnar om till halv nio - nio.

Nu är det matdags här igen :) Hoppas att allt är bra med er allihop!

• hanide

Nillan, mina gör likadant med flaskan!

• Euphoria85

M&E läggs i sängen nattklara och med en flaska vällning ca 19
    detta även om dom eller någon av dom haft en liten powernap precis innan
    för skulle jag lägga in och ge vällning när jag ser att ögonen börjar hänga så
    äts inte maten upp och killen i fråga vaknar efter 30 min och är jättegnällig

nu äts maten upp och kilalrna ligger istället och pratar och snurrar
    och leker lite med sina gosedjur och fötter
    tills dom somnar av sig själv, vilket kan röra sig från direkt när vällingen är slut till
    45 minuter senare

idag sov dom till 8
    det var dock första gången :)
    brukar oftast vara ett tidigt mål ersättning
    nån gång mella 03-06 :)

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • bananflugan82

Våra killar sover ju bara korta perioder dagtid, ca 30 minuter, sen vakna 1 timme, sen sova 30 minuter igen.. tjatigt, men nu söver jag dom i vagnen iaf, MYCKET smidigare än vad det var innan! Även frammåt kvällen blir det så, för annars blir dom övertrötta med en massa gråt och det går inte att lägga dom för tidigt för dom somnar inte helt enkelt, eller vaknar alldeles för tidigt.
    Som det är nu:
    Runt 18-19 får dom ersättning, vi lägger dom sen nånstans mellan 19-20. Dom somnar, sover ca 20-30 minuter, sen börjar springandet.. då får vi somna om dom, sen sover dom 5 minuter tills dom vaknar igen.. vissa kvällar händer det bara någon gång, vissa kvällar flera gånger och ibland vill dom ha lite mer mat ruint 21 nånting, om dom ätit dåligt målet innan.. så får vi hålla på till 21.30 nånting, sen sover dom för natten! Vaknar runt 04-05, får ersättning och somnar om med en gång, sover till runt 09. Har ökat mängden mat som dom får där tidigt på morgonen, vilket har gjort att dom sover längre! Så jag får sova ordentligt iaf, det är skönt.

Och våra leker också med flaskorna! Speciellt Oliver, han ska gärna ha händerna på den och drar bort den ibland. Vet inte om det är medvetet eller bara gör dom så ändå?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • glasvas

Jag har bara en sak att säga: Lemolac!!! Viktor har fått två mål med det nu och det enda han har fått upp hittills är lite överskott! Håll tummarna att det håller i sig. Han har haft samma tröja på sig i flera timmar nu...

Sömnen är lite knepig, de vill inte gärna somna i vagnen längre, förut var det ett tvärsäkert sätt att få dem lugna och somna, men nu behöver de vara trötta och 'tajmade' för att somna i vagnen. Å andra sidan sover de ofta vidare även när man stannar vagnen och det är ju skönt.

På dagarna märker jag att de brukar orka vara vakna ca 2 timmar och sen sover de igen, allt från 30 till 90 minuter. Har börjat söva dem i sina sängar även på dagen för jag märker att de får mest ro där. På eftermiddagarna brukar de vara lite vaknare så när pappa kommer hem vid 17-1730 är de i full gas, men inte så uthålliga. Brukar bli gröt strax efter 18, sen oftast blir det helsanering av en eller båda för gröt är så gott att man gärna vill ha alla händer och kanske också en fot eller två i munnen samtidigt! De äter en hel portion gröt, och lite katrinplommon för VIktors mage. Igår var det så vansinnigt gott att det var en smärre katastrof för David när det var slut, stackarn för helt förstörd! Efter sanering och kanske lite mys med mamma och pappa så ammar jag i sängen och sen lägger vi dem. De tar nappen, filten och sover oftast inom fem minuter. Sen sover de till runt halv 6, jag ammar igen och oftast somnar de om nån timma till. Passar väl in i vårt schema rätt bra eftersom min sambo åker till jobbet vid 0645 så de är lite vakna när han är hemma även på morgonen. Han får ju kort tid med dem ändå.

Ang flaskan så gör mina så med, fast de blir arga när den inte är i munnen, men ut ska den! De har även fått börja hålla den själva lite mer och det är populärt, och smidigt när man ska mata båda samtidigt, det blir ju mindre skrik då.

Nu har David somnat, och Viktor tacklar av rätt rejält, jag ska lägga honom, och kanske krypa ner en sväng själv också, här ösregnar så promenaden hoppar vi nog över idag...

• bananflugan82
    glasvas skrev 2010-06-09 13:17:07 följande:
    Jag har bara en sak att säga: Lemolac!!! Viktor har fått två mål med det nu och det enda han har fått upp hittills är lite överskott! Håll tummarna att det håller i sig. Han har haft samma tröja på sig i flera timmar nu...

Sömnen är lite knepig, de vill inte gärna somna i vagnen längre, förut var det ett tvärsäkert sätt att få dem lugna och somna, men nu behöver de vara trötta och 'tajmade' för att somna i vagnen. Å andra sidan sover de ofta vidare även när man stannar vagnen och det är ju skönt.

På dagarna märker jag att de brukar orka vara vakna ca 2 timmar och sen sover de igen, allt från 30 till 90 minuter. Har börjat söva dem i sina sängar även på dagen för jag märker att de får mest ro där. På eftermiddagarna brukar de vara lite vaknare så när pappa kommer hem vid 17-1730 är de i full gas, men inte så uthålliga. Brukar bli gröt strax efter 18, sen oftast blir det helsanering av en eller båda för gröt är så gott att man gärna vill ha alla händer och kanske också en fot eller två i munnen samtidigt! De äter en hel portion gröt, och lite katrinplommon för VIktors mage. Igår var det så vansinnigt gott att det var en smärre katastrof för David när det var slut, stackarn för helt förstörd! Efter sanering och kanske lite mys med mamma och pappa så ammar jag i sängen och sen lägger vi dem. De tar nappen, filten och sover oftast inom fem minuter. Sen sover de till runt halv 6, jag ammar igen och oftast somnar de om nån timma till. Passar väl in i vårt schema rätt bra eftersom min sambo åker till jobbet vid 0645 så de är lite vakna när han är hemma även på morgonen. Han får ju kort tid med dem ändå.

Ang flaskan så gör mina så med, fast de blir arga när den inte är i munnen, men ut ska den! De har även fått börja hålla den själva lite mer och det är populärt, och smidigt när man ska mata båda samtidigt, det blir ju mindre skrik då.

Nu har David somnat, och Viktor tacklar av rätt rejält, jag ska lägga honom, och kanske krypa ner en sväng själv också, här ösregnar så promenaden hoppar vi nog över idag...
    jamen, du ser! Vad skönt, hoppas det håller i sig! För oss blev det verkligen räddningen.. det är superjobbigt med dessa spyor som kommer när som helst. Angående skummandet så blir det så för oss också. Men dom får inte riktigt i sig skummet ändå, det är kvar i flaskan sen. Det står på paketen varför lemolacen är sån, jag kommer inte ihåg varför..
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • hanide

Nu har vi varit på 6 månaders kontroll på bvc. allt var bara bra. De väger nu ca 9,1 kg ! Simon är 67,5 cm lång och Lukas är 66 cm. Jag hoppas att vikten snart planar ut. De hade gått upp ca 700 g på 3 veckor.....

• frökenmumin

Vi har nyss kommit hem från BVC, vi hade ju tid till barnläkaren angående Max platta huvud. Enligt läkarn fanns ingen anledning till oro, Max är absolut inte stel på något sätt han har tydligen bara en riktigt favvo sida
    Så läkaren ansåg inte att vi behövde gå till någon sjukgymnat heller för som sagt Max var inte alls stel. Så han sa bara till mig att fortsätta som jag hade gjort, alltså locka Max åt vänster sida på diverse uppfinningsrika sätt jag kommit på .

Känns så skönt att iallafall fått en läkare att titta på honom

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010