• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • METAMORPHOSIS
    pluvdo skrev 2011-01-05 23:58:24 följande:
    Nu har kanske någon redan ställt denna frågan, men tråden är så lång så jag orkar inte läsa igenom.

Är väntetiden alltid lika lång om man skall göra en gastric bypass-operation (inte privat) eller får man företräde om man är väldigt stor?
    Jag fick, har jag fått veta i efterhand (av min dr) att jag stod på "snabba listan", då mitt BMI var så himla högt (nästan 50).
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 21:02:33 följande:
    Jag fick, har jag fått veta i efterhand (av min dr) att jag stod på "snabba listan", då mitt BMI var så himla högt (nästan 50).
    asså.. jag har skithög BMI och funderar på just detta med GBP men är så satans orolig för just skinnet som "blir över". känns nästan som att jag hellre fyller ut det än känner fladdret en blåsig dag.. Förvånad
  • METAMORPHOSIS
    TantZ skrev 2011-01-06 21:08:28 följande:
    asså.. jag har skithög BMI och funderar på just detta med GBP men är så satans orolig för just skinnet som "blir över". känns nästan som att jag hellre fyller ut det än känner fladdret en blåsig dag.. Förvånad
    Förstår din tanke, men med tanke på hur farligt det är att leva med sjuklig fetma så torde alternativet "fladder" vara att föredra . Hänget kan man faktiskt få bortopererat med tiden.
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 21:13:15 följande:
    Förstår din tanke, men med tanke på hur farligt det är att leva med sjuklig fetma så torde alternativet "fladder" vara att föredra . Hänget kan man faktiskt få bortopererat med tiden.
    :D jo  det är ju jag helt inne på men har med åldern blivit rädd för smärta (löjligt efter 3 barn).. Ska ta kontakt med VC när barnbidraget dimper ner. men hur är det, när man har en så hög BMI som nästan 50.. vad kräver dom av en och blir man satt på en "snabb-lista"? förlåt mina frågor men många som gjort en sån op har inte haft en så hög bmi.. Skäms
  • Tinzi

En fråga...hur gjorde ni första gången ni drack alkohol? Och när efter er OP testade ni? Hur gick det?

Jag fyller 30 i Mars och då blir det 5 månader efter min OP , men jag kanske skall se hur jag tål lite vin hemma innan ifall jag blir kass?!?!

• MrsQ
    Tinzi skrev 2011-01-06 21:28:41 följande:
    En fråga...hur gjorde ni första gången ni drack alkohol? Och när efter er OP testade ni? Hur gick det?

Jag fyller 30 i Mars och då blir det 5 månader efter min OP , men jag kanske skall se hur jag tål lite vin hemma innan ifall jag blir kass?!?!
    Jag har inte vågat testat hur mycket jag tål...Jag har drukickt två glas vin (små) och jag kände att jag inte ville fortsätta.
    Tyckte att det inte var så gott. Smakade konstigt o brände...

Men ska väl pröva med en drink snart så man vet 
    Jag dricker i normala fall väldigt sällan o lite. Så jag är lite mesig när det gäller alkohol.

Men jag har mött de som kan dricka vanligt o de som nästan inte kan dricka alls så det verkar vara väldigt olika...
  • METAMORPHOSIS
    TantZ skrev 2011-01-06 21:28:31 följande:
    :D jo  det är ju jag helt inne på men har med åldern blivit rädd för smärta (löjligt efter 3 barn).. Ska ta kontakt med VC när barnbidraget dimper ner. men hur är det, när man har en så hög BMI som nästan 50.. vad kräver dom av en och blir man satt på en "snabb-lista"? förlåt mina frågor men många som gjort en sån op har inte haft en så hög bmi.. Skäms
    Ingen aning om vad dom kräver, mer än ett högt BMI. Jag har inga sjukdomar i grunden, så jag är frisk, led bara av sjuklig fetma (10 månader senare är jag normalviktig ).
  • METAMORPHOSIS
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 22:11:49 följande:
    Ingen aning om vad dom kräver, mer än ett högt BMI. Jag har inga sjukdomar i grunden, så jag är frisk, led bara av sjuklig fetma (10 månader senare är jag normalviktig ).
  • pluvdo
    Jejja78 skrev 2011-01-06 10:04:53 följande:
    Pluvdo: ja man sövs är en ganska stor op även om det är titthål. Jag väntade ca 1 år från första dr.kontakt till op.
    Usch, då vågar jag nog inte ändå... :/
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 22:11:49 följande:
    Nä jag har heller inga sjukdomar i grunden.. förutom möjligvis min gubbe (med honom kom kilona) Drömmer

men jösses!! är det du på korten?? shit!! har mest sett sånna som varit "mindre" överviktiga som blivit jättesmala, aldrig direkt sett en med lika hög BMI som min , som verkligen blivit smal.. usch nu önskar jag att jag tagit tag i detta för länge sen..  men Grattis, du är ju jättesnygg och fått mig mer motiverad...   tack.. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)