Inlägg från: sunflower79 |Visa alla inlägg
  • sunflower79

BF November,2010 DEL 2

man skulle ha sån där datatillbehör som gör att tal går över i skrift hihi.. då slapp man skriva med en hand eller få nackspärr.. kan man ansöka om sånt på BVC? hihi

• sunflower79
    NoahLeah skrev 2010-11-05 22:56:16 följande:
    Tro mig, tanekn finns där men jag klarra inte huset ensam o vi står båda på det. Men ska ta ett allvarligt snack med han när min mamma är närvarande o få han att inse att vi inte kan bo under samma tak...det måste bli särbos el separation. Märkde ju tydlig skillnad på Noah när vi har det bra o när de här galna perioderna kommer, inte värt det.
    ja om du inte tänker på dig själv i första hand så tänk på noah o den kommande bäbisen! han verkar minst sagt labil!
  • sunflower79
    Marinero skrev 2010-11-06 09:41:18 följande:
    Kommer säkert i framtiden
    det finns redan! tänkte bara om man fick ansöka om bidrag som nybliven mamma på BVC haha
    Maddie72 skrev 2010-11-06 10:13:20 följande:

Ang föräldrarpenning:

Ni som inte fått era små ännu. Har ni begärt föräldrarpenning ännu? Alltså gjort ansökan om hur många dagar ni ska ta ut och så? Jag gjorde den först idag, planering för första halvåret. Men kanske har sökt för sent för att få ut den i slutet av denna månaden. Blir så trött, när jag klickade i hur jag skulle ha det och skulle signera och så, stod det att de ha 30 dagars handläggningstid. Åhhh hade såna problem med F-kassan i och med min sjukskrivning (fick vänta 2 månader på pengar) och orkar verkligen inte vänta på pengar ännu en gång. Hur har ni andra gjort? Ja, ja jag lär väl bli varse hur det blir mitt fall.
    det stämmer att de har "upp till" 30 dagars handläggningstid..om alla papper är inlämnade o man fått godkänt för att vara berättigad f-penning osv så ska det inte ta så lång tid.. men om du ännu inte anmält f-penning (alltså det där första du gör när du skickar in pappret från BM och fått fylla i din inkomst osv) kan det nog dröja på sig lite.. tror inte du kan räkna med att få ngt utbetalt i slutet på november men till december borde du fått!

jag har lagt in fr.o.m 15 nov-28 feb, 3 dgr/v.. får se om det räcker nånvart! svårt att veta i förväg hur lite man klarar sig på.. man behöver ju liksom inte ta ut fler dagar än vad man gör av med i pengar för att lägga f-penning på sparkontot känns ju väldigt onödigt när man istället kan vara hemma längre tid!
    Helen C skrev 2010-11-06 10:15:59 följande:
    Jag har inte ansökt än. ska börja i feb mars tror jag...
    men då har du pengar sparat eller? för annars saknar du ju inkomst för nov, dec, jan??
  • sunflower79
    Bebis050810 skrev 2010-11-06 10:46:44 följande:
    nica83 skrev 2010-11-06 10:29:20 följande:
    Tänk på att inte ha något glapp i inkomsten, är inte säker men tror SGI/fp kan sänkas då. Dvs man måste arbeta, vara anmäld arbetslös, studerande, sjukskriven eller ta FP för att skydda SGI:n.
    Ja fast det börjar inte gälla förrän barnet är 1 år. Då måste man ta ut 5 dagar FP/vecka eller jobba, studera osv... eller blanda mellan dessa. bara man gör nåt 5 dagar i veckan.
    ah så om man skulle plugga en dag i veckan eller jobba en dag i veckan, räcker det då att jag plockar 4 dagar per vecka för att behålla SGI? och dessa 4 dagar kan jag tex ta 3 SGI-dagar och 1 lägsta-nivå-dag?
    Bebis050810 skrev 2010-11-06 10:49:58 följande:
    Jag vaknade i natt vid 4 och kände inte av bebis hur mkt jag än buffade, fick panik!!! men efter flera glas med vatten och buffar och tv-tittande så vaknade den iaf! :) blir så lätt rädd när jag inte känner den, särskilt när jag vaknar på natten då är allt så mkt mer oroligt o mörkt, då blir iaf jag mer rädd o orolig.

Nu är jag nere på ensiffrigt, BF om 9 dagar
    jag håller med dig.. när det är mörkt o tyst o bäbis inte rör sig blir jag oxå extra orolig.. eller om jag sover själv i sängen (har en tendens att slänga ut sambon på soffan när han snarkar ) eftersom min bäbis rör sig nästan hela tiden dygnet runt blir det sån stor skillnad när det blir HELT lugnt!
  • sunflower79
    Bebis050810 skrev 2010-11-06 11:55:42 följande:
    Fram till barnet är 1 år behöver du inte ta ut någon FP alls för att skydda sgi:n men sen from 1-årsdagen så gäller det att man har sysselsättning 5 dagar i veckan, FP, jobb, plugg, srbetssökande osv.... du kan tex plugga 2 dagar i veckan och sen ta fp 3 dagar i veckan.
    ja att det gäller från att barnet är 1 år visste jag.. men inte att man kunde kombinera på det sättet med jobb, plugg, f-penning så att totalen blev 5 dgr det skulle nämligen passa mig som handen i handsken hihi för jag har tänkt plugga lite framöver...
    men skulle man tex kunna ha en vecka så här; f-penning SGIgrundad 3 dgar, lägsta nivå 1 dag och plugg 1 dag?
  • sunflower79

e barnvakt åt en 2,5 åring.. burit runt o fixat o lekt.. inte van vid detta haha.. har massa sammandragningar o molvärk ner i livmodertappen.. tagit en alvedon nu o får se om det lugnar ner sig =)
    förstår inte hur ni som har barn innan fixar detta hihi

• sunflower79
    Bebis050810 skrev 2010-11-06 15:34:22 följande:
    nica83 skrev 2010-11-06 15:17:16 följande:
    Ja så kanske det är. Vet bara att jag hade väldigt knepigt när jag hade arbetat innan jag pluggade och fick sedan barn under studierna. Då fick det inte bli något glapp för att jag skulle tillgodoräkna mig min inkomst innan studietiden. Så troligen skyddas SGI:n den dagen barnet föds, men tiden innan måste man nog också ha sysselsättning eller FP. Det är verkligen en djungel!!
    Ja man får aldrig någonsin har något glapp någonstans! som nu när jag belv gravid hade jag vårdnadsbidraget fram till sista maj, sen fp from 1 juni fram till sista augusti och då 1 september skrev jag in mig på AF och stämplar, sen kommer jag stämpla fram till dagen då bebis föds och sen dagen efter det börja med föräldrapenning. Men som jag skrev innan så behöver man inte ta ut full fp, dvs 5 dagar/vecka när barnet är under 1 år för att få behålla sig SGI. men däremot efter att barnet är 1 år.
    Sen måste man ju ta ut ett visst antal SGI-dagar innan man får börja ta av LN-dagarna och det vet jag inte hur många det är kanske 200-250 st.... Nån som vet??

SUNFLOWER- ja så kan du ta (förutom LN-dagarna då som du inte kan ta av förrän du tagit visst antal av SGI som jag skrev ovan).
    ah fasen va bra! jag tror man måste ha tagit minst 180 av de vanliga SGI-dagarna innan man kan börja plocka från LN-dagarna!
    popcornplaya skrev 2010-11-06 15:36:34 följande:
    Man får inte vara ensam hemma med ett barn när man har a-kassa. Då måste man visa upp att man har en annan vårdare till barnet. TyvärrRynkar på näsan
    ja jag har för mig det oxå.. för att man då inte räknas som att stå till arbetsmarknadens förfogande!
  • sunflower79
    Bebis050810 skrev 2010-11-06 15:43:35 följande:
    Man klarar mer än man tror! det kommer du att märka sen, man får nån konstig styrka och ork när man blir mamma. sen är det klart att tålamodet är NOLL ibland, ganska så ofta nu faktiskt. Men sen är det skillnad att ta hand om sina egna barn och andras.
    Nu har jag ju 2 barn sen innan och det är lättare på ett sätt för dom kan ju leka ihop mkt, men sen är det mkt bråk oxå, allt har fördelar och nackdelar. sen har dom ju dagis 3 dagar i veckan, det är skönt för både dom och mig!
    ja det kan jag iofs tänka mig.. men nu när man aldrig haft barn själv är det helt ofattbart hur ni klarar det hihi.. så all heder åt alla flerbarnsmammor vill jag säga

på tal om julskinka så håller jag på att giljera en i ugnen här hemma just nu hihi.. luktar jul i hela lägenheten haha... bara musten som fattas.. glömde köpa!
  • sunflower79
    Bebis050810 skrev 2010-11-06 16:04:46 följande:
    Jag har oxå en julskinka hemma i kylen som jag tänkte griljera nån dag framöver, köpte billig helgskinka på Ica förra veckan mums!
    sunflower79 skrev 2010-11-06 15:49:34 följande:
    ja jag har för mig det oxå.. för att man då inte räknas som att stå till arbetsmarknadens förfogande!
    ja så är det, man måste ha annan barnvakt om man ska få stämpla och inte har barnomsorg. men Helen menar kanske att hon just nu går på a-kassa och sen när bebis är född så ska hon klara sig på de pengarna fram till feb-mars. ?
    Jag var inskriven på AF en period med första barnet och stämplade då utan att ha skrivit in min dotter på dagis men då fick jag skicka in ett intyg med 3 olika personer som kunde ta hand om henne om jag skulle jobba.

-----
    Jag har packat mina BB-saker i en mindre resväska, kan man göra det eller kommer det se konstigt ut??
    Hittar ingen annan bra tygväska....
    ja jag köpte för 29.90kr/kg på willys denna vecka, så jag köpte två st på 1,5 kg vardera haha..

jo jag undrade oxå om det var så hon menade för att klara sig till feb/mars =)... ju längre fram i tiden man kan vänta med att börja ta ut dagar är ju bra! jag vill verkligen vara hemma så länge jag bara kan.. helst inte börja på dagis förrän h*n själv kan säga om någon är elak mot henom haha..

jag har oxå nästan packat klart väskan.. började med en ryggsäck men inser att den inte kommer räcka om jag ska ha in lite mjukiskläder till både mig o sambon, så jag tror det får bli en mindre resväska här oxå haha.. men det spelar väl ingen roll? det är ju en resa i sig
  • sunflower79
    popcornplaya skrev 2010-11-06 16:33:49 följande:
    Min BB-väska är färdigpackad nu, har en mindre resväska i tyg med ett jättebra bottenfack på också. Men den är verkligen knökad till bristningsgränsen. Kamera och mobiler och så ligger ju inte i men jag har skrivit på en lapp som jag lagt på väskan så man inte glömmer det.

Har precis druckit en stor kopp hallonbladste nu. Gör väll säkert ingen nytta, kommer väll få gå över tiden den här gången säkert, känns så...... Jaja, blir färdknäpp ikväll också. Mannen blir ju glad i alla fall.
    haha ja ungefär så ser min ryggsäck ut just nu och jag har inte fått i nessesären eller kameran än! så det får bli en resväska istället.. hellre det än flera mindre väskor!

hoppas få mitt hallonbladste med posten i början på nästa vecka.. tänkte börja dricka det till nästa helg eller nåt =)
    färdknäpp har jag inte gett mig på än (till sambons förtret haha) men mina hemmisar är inte så trevliga *suck* och så gör det ont när han är i mig
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2