Inlägg från: sunflower79 |Visa alla inlägg
  • sunflower79

BF November,2010 DEL 2

Bebis050810 skrev 2010-11-08 14:37:28 följande:
    Var o hämta posten precis! Gubbj. på arbetsförm. slutar fan aldrig att förvåna mig!! Nu har har skickat ut en anvisan på jobb som jag måste söka för annars meddelar han min a-kassa så de drar in min stämpling!
    Det är ett lärarjobb på flyktingförläggningen som ska vara inne till den 15 nov, alltså på min BF-dag!!!!
    Vikariatet börjar veckan därpå och fram till våren nångång.
    Han är fan sjuk i huvet på riktigt!!!! men jag måste ju söka annars ringer han min akassa.
    men herregud! vad tror dom? att du skulle få jobbet när du berättar att du ska vara föräldraledig samma dag som du ev skulle börja jobbet? haha.. men antar att de måste följa nån form av konstig rutin även på AF
  • sunflower79
    Bebis050810 skrev 2010-11-08 15:22:35 följande:

Ja jag kommer söka jobbet OM jag nu inte hinner få bebisen innan den 15 nov, för det är då ansökan ska vara inne. sen börjar jobbet typ veckan efter.
    Arbetsgivarna där lär stå med gapande munnar när de läset mitt ansökningsbrev, de lär tro att jag är psyksjuk på nåt vis som söker jobb när jag precis ska bli mamma igen!!!
    Eh jag är så trött på den där gubbjäveln..... *ursäkta*
    Klart dom har regler att följa, men man kan ju se genom fingrarna lite tycker man, man är ju inte mer än människa.....

menade absolut inget illa mot dig bebis =) menade mer att af har sina regler att följa och det är inte helt omöjligt att din handläggare oxå känner sig dum som måste skicka ut brevet till dig.. men om han/hon skulle se mellan fingrarna så begår de tjänstefel. är du med?
    jobbar själv inom myndighet och vet hur jäkla sjukt systemet är ibland och man vill bara sjunka genom jorden när man ber klienter om vissa saker för det är helt orimligt men jag måste för att följa regler o lagar :-/

man får ju hoppas att dem du söker jobbet hos fattar att det är AF som i princip tvingar dig att söka jobbet och förstår att det inte är du som är "psyksjuk"
  • sunflower79

bebis; förstår att du e förbannad!! herregud vilken idiot till handläggare!! men snart slipper du honom =)

taniko; tog absolut inte illa upp! bra me lite tips o råd =)

Williams Mamma 070824 skrev 2010-11-08 18:10:44 följande:
    jag kör på amningsbh!

Innan grav hade jag 75B i storlek, på min amningsbh har jag 90D
    haha shit ja det var skillnad det!
    själv har jag ganska stora från början 80 C men har fått gå upp till 85-90 DD eller E redan nu... får se hur det går haha
  • sunflower79
    Barnen är mitt liv skrev 2010-11-08 19:28:44 följande:

Hedi; För att göra en hinnsvepning brukar bm eller läkaren föra in fingrarna in till cervix vid livmodermunnen, man bör vara mogen och helst lite öppen innan för att göra en hinnsvepning. Fingrarna "retar" upp och bm eller läkaren sveper med fingrarna inuti livmodern så att en del av hinnorna (dom tar inte hål på hinnorna) Man brukar få kraftiga förvärkar utav dom nästan på en gång och slemproppen lossnar oftast i samband med en teckningsblödning, Vid en bra och lyckad hinnsvepning kan förlossningen starta inom 48 timmar.. Gubben gjorde det på mig igår men jag fegade ut lite men det resulterade till mensvärkssmärta under hela kvällen och natten men nu har det lugnat ner sig igen :( Lika bra kanske när man inte riktigt har någon barnvakt som kan rycka in inatt om det skulle hända något.. 

Hur långa förlossningar har era tagit?

hur vet din sambo hur långt in han ska känna då? o precis som hedi frågade.. måste man veta att man är öppen en bit innan man ska försöka sig på det?
  • sunflower79
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-11-08 20:04:24 följande:
    Min sambo har försökt hitta tappen, men han hittar inget alls men han tror han känner bebis huvud, de känns  tydligen så. Själv har jag för korta fingrar och för stor mage för att ens ge mig på denna uppgift...
    känna bäbis huvud? wow va coolt haha.. men e du öppen nånting då?
    kicki08 skrev 2010-11-08 20:10:23 följande:
    Min första förlossning tog 6 timmar från första värken. 15 minuters krystande att få ut honom
    Min andra förlossning tog 8 timmar från första värken. Öppnade mig 4 cm på 15 minuter. På två krystvärkar var han ute.
    Min tredje här nudå tog 10 timmar från första värken. Öppnade mig 5 cm på 15 minuter. På 1 krystvärk var hon ute

Hedi skrev 2010-11-08 19:40:29 följande:
    Barne är mitt liv: Hej och välkommen! ah tack för infon. Jag det känns ju som att man maste vara öppen annars sa kommer man väl inte in?

Var hos läkaren nu ikväll och min tapp verkade mogen och livmoderhalsen var kortad. Ctg visade ett lite lagt hjärtslag och läkaren visste inte om det var maskinen som ballat ur och visade mitt hjärtslag sa jag ska dit imorgon bitti igen för ctg. Annars har jag en del förvärkar och tror inte det är helt omöjligt att det startar snart!

Med Emmie hade jag första värken hemma vid 23-tiden typ förvärk och hon föddes kl 23 dagen efter. Hade inte haft nagra förvärkar alls innan, det är väl därför jag tror att det här kan dra igang snart. Ja lite av slemproppen kom ju idag ocksa med blod.
    Jag hade inte heller något "mellan" värkarna.... Dom var verkligen konstant! Det var lite chockande som du säger.
    wow vilka bra förlossningar du haft! hoppas man är en av dem hihi
    Rosen skrev 2010-11-08 20:13:30 följande:
    usch jag känner mig så dum för nicco bajsar jätteofta så han e alldeles röd i rumpan o har jätteont. o jag vet inte om det beror på mina värktabletter. jag har verkligen försökt att inte ta några men så kunde jag inte hålla mig idag o tog panodil i alla fall. men det har inte hjälpt mot min nackspärr o huvudvärk så nu fick jag ta 2 citodon igen. o nu e jag så rädd att han ska bajsa hela natten. synd om honom. men jag har så sjukt ont att jag vet inte vad jag ska göra... har provat allt snart. ska till kiropraktor på ons ialla fall.
    du har ju anledning att ta värktabletter.. men förstår att det känns fel.. bra att du fått tid till kiropraktorn nu iaf!!
    Marinero skrev 2010-11-08 20:18:13 följande:
    VA??? På min bvc sa dom att det är bra att amma för gulsoten för det innehåller ämnen som får bort gulsotet!
    ja det har jag oxå hört!!!
  • sunflower79
    Helen C skrev 2010-11-08 20:27:59 följande:
    Kan va så att den fixerar sig..... Hoppas=)

Här kommer de sammandragninar som går ut i svanken, inte alls skönt, men vill ha mer ont... Och nu är de hicka i magen... Åååå vill ju ha ont. Inte en hickande bebis
    hicka för fullt här oxå =)
    plus massa stickande i livmodertappen.. o en bäbis som är fullt vaken!!
  • sunflower79
    Barnen är mitt liv skrev 2010-11-08 21:18:06 följande:
    Känna bebisens huvud gör nog alla under denna tid så länge barnets huvud har fixerat sig dvs.. Både sambon och jag har buffat och retat honom och då jäklar blir han arg haha.. Du behöver inte ens komma in långt utan att känna "kokosnöten" :)
    Min gubbe fick "öva" in sig på att hitta "hålet" och livmodertappen flera gånger.. Det enklaste är om ni lägger era händer kupade under rumpan så ni lyfts ifrån underlaget en liten bit, det man känner först är barnets huvud, följ det mjuka, lena som är runt huvudet med fingret//fingrarna och till slut bakom huvudet så ligger livmodertappen där som ska kännas som en mjuk läpp om den är mogen, en hård nästipp om den är sluten, kommer han in med ett, eller två fingrar så är ni även öppna.. Min barnmorska sa att lättast att "självumdersöka" sig är att stå med ena benet mot toastolen och sen föra fingrarna djupt in så hittar man.. Detta är inget farligt att göra så länge man har rena händer givetvis, sen om man vill vara ännu säkrare på att minimera risker klipp naglarna, sprita händerna eller använd handskar.. Den enda gången det är en hygienrisk att göra denna "självundersökning" är ifall man misstänker att vattnet har gått..
    men va coolt.. måste jag ju testa =) både själv o be sambon =) men när man ska känna efter livmodertappen.. menar du då att man ska föra fingarna ovanför huvudet mot min navel så att säga eller under huvudet ner mot min rumpa?
  • sunflower79
    Hedi skrev 2010-11-08 21:58:08 följande:
    Alltsa jag har sadär 5 till 6 min mellan värkarna och de börjar halla i sig i 40 sek. Jag vet inte hur länge tror ni man kan vara hemma. Jag kan andas igenom dem men de gör ända lite ont. Maste de vara närmare 1 minut innan man aker?
    har du ringt fl? jag har fått lära mig att om man har ca 3 värkar inom 10 min är det dags att åka in =)
  • sunflower79
    Barnen är mitt liv skrev 2010-11-08 23:14:09 följande:
    Sunflower: Han eller du ska föra fingrarna bakåt ändtarmen alltså bak mot ryggen, jag kommer inte alls runt huvudet alls om jag skulle följa upp mot min navel för hans huvud tar i då.. "Följ" bara kanalen eller ingången hehe så känner du bebisen :) 
    ah tack för förklaringen! ska definitivt testa detta hihi.. men får nog ta hjälp av sambon för att känna tappen.. känns som magen är lite i vägen haha

hedi; hur går det?
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2