BF November,2010 DEL 2
man kanske ska skaffa dit en sån som filmar förlossningen till en
Jag vet inte hur vanligt det är men det blir vanligare och vanligare tror jag. Jag tycker att ha en extra person där som finns för oss bara och som inte lämnar oss känns tryggt. Jag tror mycket på avslappning och läst mycket om dyktekniken och jag vill gärna inte använda så mycket smärtlindring i medicinsk väg då jag oftar få biverkningar. Doulan hoppas jag kan hjälpa mig genom värkarna och jag tror att det finns studier att om det finns en doula med så sänker man antalet kjesarsnitt och mängd medicin.
Min man känner sig inte alls bekväm med sjukhus och inte heller svenska än (han är från England). Han tycker det är nog jobbigt med föräldragrupp som bara är 1,5 timme varje vecka :) Så att ha någon som kan kommunicera med personal om vad vi vill ha till hjälp så att min man kan bara koncentrera sig på mig känns som om det skulle kunna vara något för oss.
Här har de dragit ner väldigt mycker på personal och när min bästa vän födde för 4 veckor sedan så blev det akut men de fick inte in personal förrän en timme senare och de fick flyga ambulans helikopter till Umeå (från Övik). Allt gick bra för henne men det kunde ha slutat värre.
Det ska i alla fall bli intressant att prata med henne och se om det är något för oss. Jag vet nog mer efter jag pratat med henne :) Känns som om det bara blir flummigt allt jag skriver, är lite trötter så jag ska nog sova lite.