Inlägg från: Belavon |Visa alla inlägg
  • Belavon

BF November,2010 DEL 2

Rosen skrev 2010-10-21 23:49:26 följande:
    aha okej, e det vanligt att man tar kontakt med en sån? vad e din största anledning till att ha en doula?
    man kanske ska skaffa dit en sån som filmar förlossningen till en eller det kanske inte e riktigt det hon e till för
    He he :)

Jag vet inte hur vanligt det är men det blir vanligare och vanligare tror jag. Jag tycker att ha en extra person där som finns för oss bara och som inte lämnar oss känns tryggt. Jag tror mycket på avslappning och läst mycket om dyktekniken och jag vill gärna inte använda så mycket smärtlindring i medicinsk väg då jag oftar få biverkningar. Doulan hoppas jag kan hjälpa mig genom värkarna och jag tror att det finns studier att om det finns en doula med så sänker man antalet kjesarsnitt och mängd medicin.

Min man känner sig inte alls bekväm med sjukhus och inte heller svenska än (han är från England). Han tycker det är nog jobbigt med föräldragrupp som bara är 1,5 timme varje vecka :) Så att ha någon som kan kommunicera med personal om vad vi vill ha till hjälp så att min man kan bara koncentrera sig på mig känns som om det skulle kunna vara något för oss.

Här har de dragit ner väldigt mycker på personal och när min bästa vän födde för 4 veckor sedan så blev det akut men de fick inte in personal förrän en timme senare och de fick flyga ambulans helikopter till Umeå (från Övik). Allt gick bra för henne men det kunde ha slutat värre.

Det ska i alla fall bli intressant att prata med henne och se om det är något för oss. Jag vet nog mer efter jag pratat med henne :) Känns som om det bara blir flummigt allt jag skriver, är lite trötter så jag ska nog sova lite.
  • Belavon

Grattis Chanell! Härligt att höra att allt har gått bra för er. Njut i helgen medans ni är hemma och hoppas ni skrivs ut på måndag! *kram*

• Belavon

Sunflower - Välkommen hit! Jag bor i Örnsköldsvik och vi har det så vackert nu med snö som legat på marken hela helgen. Mys!

Hedi - jag är också rädd för förlossningen så jag har ingen direkt panik att få ut min bäbis. Men jag har inte så ont heller så det går bra.

Här händer det inte så mycket så därför har jag inte så mycket att tillägga, men jag läser intresserat av vad alla andra skriver.

Ha det gott!

• Belavon
    MammaDeborah skrev 2010-10-25 08:31:33 följande:
    Jodå, jag sov. Var bara uppe en gång i natt. Jag kände mig besviken på att bm på fl inte ens kollade om det hade hänt nåt.
    Jag grät mig till sömns och jag har brutit ihop och gråtit x antal ggr redan idag.
    Men, jag är väl förmodligen bara löjlig eftersom jag inte ens har passerat bf-datumet. Som det är nu känns det som en förlossning som pågar i flera dagar, snudd på veckor... Jag kan gå tre, fyra veckor till om jag slipper ha onda värkar var och varannan dag. Det här känns bara som vansinne...
    Låter hur jobbigt som helst. *skickar massa stora kramar*
    Finns det någon du kan ringa och få stöd av? Din BM eller spec mvc? Eller kan du helt enkelt åka till förlossningen och säga att du inte åker hem förrän du har fått hjälp?
    Om jag skulle sovit lika lite som dig så skulle jag bli jättenedstämd och jätteirriterad på allt. Jag skulle nog inte klara av att gå så länge som du med värk.
  • Belavon

Williamsmamma - vilken underbar bild. Han ser så fridfull ut :) Man skulle inte kunna tro att han ligger på neo. Hoppas att William kryar på sig och att du får träffa honom snart. Måste vara jättejobbigt.

• Belavon

Massa kramar till alla som vill ha en som tycker det är lite jobbigt just nu.

Här har vi varit på vår första träff med vår doula. Tiden bara flög iväg och visade sig att vi suttit och pratat på ett kafé i nästan 4 timmar. Hon verkar väldigt seriös och kunna vara där för oss med det vi vill och behöver. Jag känner mig mycket tryggare nu inför förlossningen och jag blev faktiskt väldigt taggad idag :)

Taniko (eller någon annan) om ni vill veta mer om vår träff med doula så är det bara att skicka ett meddelande till mig :)

I korthet så kommer vår doula att komma över till oss och gå igenom mer saker inför förlossningen. Vi kommer även träna olika avslappningstekniker och andning. Hon kommer att vara på plats så mycket eller lite vi vill under förlossningen och sedan finns hon även med och man kan ringa henne om amning och allt man tänker på efteråt.

Det roliga var att när vi kom hem så tog min man upp en av mina böcker om förlossning och började läsa väldigt intresserat. Jag satt bara och tittade på honom och log. Kul att han vill läsa mer och sätta sig in i allt som ska hända.

• Belavon
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-10-25 22:43:19 följande:
    Nu har jag min plutt inne på rummet och myser
    Han vaknade för o käka o få ny blöja sen somnade han lika fort igen :P Heheh!

Vägde han ikväll också , och nu väger 1790 så han har gått upp 30 gram sen igår
    Härligt att ni har ett eget rum och att du kan få vara med honom själv där :)
  • Belavon
    Bebis050810 skrev 2010-10-26 10:51:20 följande:
    Jag ringde nu och kollade om pris för att hyra en TENS här www.cefar.se/campaigns/Foundation_0706/femina/
    kostade 470 spänn för 4 veckor!!! nä det betalar jag inte, tänk om jag inte ens behöver den sen.....
    vid mina  2 tidigare graviditeter har landstinget subventionerat priset och man har kunnat hyra den för 100 kr, mkt bra och jag har haft nytta av den men 470 är alldeles för dyrt!
    Nån som vet nåt annat billigare alternativ?
    Hörde på föräldragruppen igår att här får man låna gratis från sjukgymnast via vårdcentralen. Sedan har de på förlossningen att låna om man inte vill ha någon hemma.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2