Inlägg från: Bebis050810 |Visa alla inlägg
  • Bebis050810

BF November,2010 DEL 2

Maddie72 skrev 2010-11-02 13:05:39 följande:
    Ja du, det beror precis på hur det går. Jag är ju tyvärr lite skakis sedan förra förlossningen 4 år sedan. Komplikationer vid snitt, öppnad igen och drogad i ett antal dagar. Jag låg inlagd i drygt en vecka. Men min förhoppninig är ju att det ska gå så mkt bättre denna gång och att jag klarar att föda vaginalt. Och då stannar jag väl 3-4 dagar. Som diabetiker är blodsockret lite si och så efter förlossning och amning måste komma igång, krux med blodsocker då med och så.

Du själv då? Hur länge stannar du? Vi måste höra oss för om vi nu skulle hamna där samtidigt. Madeleine Y Bergkvist heter jag.

Jag kommer nog stanna i de 2 dygn som krävs för att bebisen ska ta den sär sprutan, vet inte vad den heter, men det är en spruta som tas så nära inpå 2 dygn efter bebisens födelse. eftersom vi bor 9 mil från BB så vill jag inte åka hem ena dagen för att nästa dag behöva köra igen!! jag har stannat 2-3 nätter de andra gångerna med. Känns bra att vara där och "vila" , ja vila från övriga familjen ett par dagar, så man kommer in i det lite, lättare att sova och vila där än hemma med alla barn omkring sig som ska serveras mat och lekas med!
    Det enda är att maten där är så äcklig!! men man får äta mkt vid frukost och mellis o kvällsmålen eller får gubben komma med god mat! :) båda ggr vi har åkt från BB har vi kört direkt till McD för jag har varit såå hungrig!
    Jag heter oxå Madeleine, vad kul! 

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810
    MammaDeborah skrev 2010-11-02 14:01:55 följande:
    Ja, man kan ju hoppas att man har fel, men instinkter brukar stämma... Oavsett så känner jag mig som en ny människa sen igår. Har massor av förvärkar och ryggen gör vrålont idag, men jag kan tänka på annat nu när jag vet. Jag kunde somna utan tabletter och det kändes så skönt att slippa vakna med superhuvudvärk. Lite nervositet inför förlossningen börjar jag känna men allra mest är jag lättad.

Någon frågade om igångsättningar alltid är jobbigare. Man bör ställa in sig på att det kan vara så, men långt ifrån alla är jobbiga. Jag känner flera som haft alldeles normala förlossningar trots igångsättningar. Min förra förlossning sattes ju också igång och den var skitjobbig. Men det berodde på att min son låg fel. Han låg i vidöppet läge, vilket innebär att han hade sin ryggrad mot min, istället för att ha ryggraden mot sidan, som är det vanligaste. På det viset bjöd han inte den smalaste delen ner mot bäckenet och kunde inte tränga ner ordentligt. Jag blev igångsatt med bardkateter, en tunn kateter som förs upp genom livmoderhalsen, med en liten ballong högst upp som fylls med vatten. Den stimulerar till värkar och när livmoderhalsen är öppen 3-4cm så trillar ballongen ut. Därefter tog man hål på hinnorna och sen var värkarna i full gång. Men i och med att han låg fel började jag kort därefter få krystvärkar fastän jag inte hade öppnat mig mer. Jag hade fruktansvärt ont. Vanligt är att man när bebis ligger så får extremt ont i ryggslutet och det stämde. Efter några timmar gick jag med på att kopplas till värkstimulerande dropp, men det var jättejobbigt. Fick så starka värkar att jag fick panik. Efter många om och men kom jag upp på knä i sängen och plötsligt kunde sonen rotera rätt och han bokstavligt talat flög ur mig. 18.55 var jag öppen 7 cm, 19.00 var han född.

Risken att detta händer igen är aningens större när inte förlossningen startar självmant. Hade inte sonen roterat rätt hade det förmodligen slutat med akutsnitt. Det ska vara tekniskt möjligt att föda ett barn i vidöppet läge, men tyvärr går det inte alltid ändå. Så jag vet mycket väl vad jag ger mig in på när jag kräver igångsättning. Jag vill mer än nåt annat att det startar självmant, men jag tror det inte. Den känslan är så stark att jag inte kan förklara den. Jag bara vet instinktivt att det nog inte blir så. Därför är det många känslor som snurrar i huvudet just nu. Jag hoppas ju även kunna ge min man en fin upplevelse eftersom han tidigare bara har varit med vid snitt. Men allt ordnar sig. One way or the other.
    Min första dotter föddes med ansiktet tittandes mot taket, är det det som kallas för vidöppet läge?? jag tror mig minnas att jag läst det i min journal....
    Den förlossningen gjorde jävulskt ont och tog låång tid! 10 h på fl och EDA. andra ggr så gick det superfort, med bara lustgas o 7 min på fl. hon föddes med ansiktet tittandes neråt.
  • Bebis050810
    MammaDeborah skrev 2010-11-02 16:48:55 följande:
    Bebis: Japp, då vet du precis! Det gör fruktansvärt ont. Det är tack och lov ganska ovanligt :)
    Ja det gör sjukt ont!!!!! trodde jag skulle dö!
    men det konstiga är att ingen BM eller nån har sagt att det va en speciellt ovanlig situation att bebis föddes med ansiktet uppåt. Diskuterade aldrig det med dem. De nämnde det bara + att det stå i min journal.
    kicki08 skrev 2010-11-02 17:27:45 följande:
    Bebis: Det låter som en väldigt bra idé att ligga kvar så länge du kan på BB. Önskar såhäri efterhand ändå att jag legat kvar en natt till. Det hade varit rätt skönt. Även om det var ganska skönt att komma hem oxå.

Bebis och mamma D: Vad är det som händer när bebisen kommer ut med ansiktet uppåt som gör allt värre?
    Jag vet faktiskt inte, men det har väl nåt med bebis kropp att göra, att det inte "rinner" ut lika lätt, axlarna kanske tar emot på ett annat vis när den ligger "fel"..... mammaD kanske kan svara bättre.

Rosen- Skönt att det är över för dig och att allt gick bra!
    vad är petidin?
  • Bebis050810

Fasen vad hungrig jag är!!! fast bara på kvällarna, på dagarna äter jag inte mkt men sen på kvällen kommer suget och hungern. vill ju inte trycka i mig massor när man snart ska sova. ätit 2 morötter o några pepparkakor, en banan och nu en macka men inget hjälper, är hungrig så får bli en macka till, sen är jag sååå sötsugen med på en bulle eller chokladbit!
    Nån som känner som jag?

• Bebis050810
    Annizsj skrev 2010-11-02 21:53:12 följande:
    Har alla i tråden sd o förvärkar? Jag har inget! Men en bökig bebis som vänder i vrider på magen. Lagom behagligt.. Känner ofta ett stort tryck neråt, bebisen är rörlig sedan åtminstonde två v tillbaka. Tror inte att den kommer fixera sig innan det är dags, knappast vara ruckbar heller! Fasiken va nyfiken jag är på VEM som finns där inne????? Tjej kille? Tror att vi är överens om killnamn ny iaf, så det känns brA!
    sammandragningar har jag lite då och då men inga som gör ont utan bara att magen blir stenhård. annars har jag inte en enda känning! inte minsta förvärk, nada.
    Har jag inte haft med de andra 2 heller så det är skönt på ett sätt, men sen när det väl sätter igång ja "då sätter det igång om man säger så!" den smärtan är jag rädd för! fy!
    Bebis bökar och sparkar och har sig i massor!!! ibland undrar man vad den håller på med, igår kväll sparkade den så det strålade ut i benen och gjorde jätteont, det kom och gick som stötar eller vad man ska säga, svårt att förklara....
  • Bebis050810
    Hedi skrev 2010-11-02 22:09:05 följande:
    Har en morotskaka i kylskapet inte bra!
    åh jösses så gott!!
    sunflower79 skrev 2010-11-02 22:08:44 följande:
    samma här! inte alls hungrig mitt på dagen men på kvällen kan jag peta i mig lite av både det ena o det andra.. ikväll har jag ätit en blodgrape, riskakor, mjuka pepparkakor, lite nötter o godis... fortfarande sugen på nåt!
    Kan det vara så att man blir så hungrig på kvällen för att man äter så dåligt på dagarna?

nä ska ta och tina upp en bulle nu!
  • Bebis050810

Jag har en babybjörn som jag haft med båda barnen, inte jättemkt men då och då och den funkar bra. Men andra barnet köpte jag en Tricot slen sjal men använde den aldrig för det var så bökigt att knyta den!! så den sålde jag.
    Nu kommer jag få hem en ringsjal genom en prenumeration på en föräldratidning :) Hoppas den är bra!

• Bebis050810
    Frogster- vilken liten sötnos!! ja som du skriver, skumt att tänka att han eg. inte skulle vart född ännu!
  • Bebis050810
    Helen C skrev 2010-11-03 12:42:37 följande:
    Killen gjorde en liten hinnesvepning pp mig igår. Imorse kom de massa slem så förmodar det e slemproppen som lossnar, men inget blod....
    Hur gör han det??
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2