Inlägg från: Bebis050810 |Visa alla inlägg
  • Bebis050810

BF November,2010 DEL 2

Inget mer händer här ännu iaf, magen har lugnat ner sig.

Har varit och hälsat på en liten enmånaders bebis idag!!! så söt o liten!

Nu har jag morotskaka i ugnen som vi sen ska smaska på till Idol, läääängtar!!

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810

jag va på Ikea i måndags men inte har nån bebis kikat ut för det.... Tungan ute

• Bebis050810
    Annizsj skrev 2010-11-05 22:54:43 följande:
    Taniko- nu tänker jag vara ärlig! Jag tycker att du ska kasta ut den där knölen till kille! Nu! Han får ju bara dig till att må dålig! Är han ngt att ha ska han Banne mig stötta dig nu! Kram
    Taniko- Ja jag säger som Annizsj, släng ut karlfan!!! han är inget att ha! han haft fått alldeles för många chanser nu och när har han satt sin sista potatis!
    Allt kommer lösa sig bara du och barnen kommer bort från honom!
    Kan han inte stötta dig nu och vara en normal vuxen människa när ni snart ska bli tvåbarnsföräldrar då är han inget att ha! Säg det rätt ut till honom: -"Ska du förstöra min förlossning och göra denna dagen till ett fruktansvärt minne för oss båda när det eg. ska vara största lyckodagen??"
    Han borde inse att han gör fel!! Ska han ha det på sitt samvete sen resten av livet, han kommer ångra sig.

Vet att det inte är lätt! Stor kram {#emotions_dlg.flower}
  • Bebis050810
    Maddie72 skrev 2010-11-06 10:13:20 följande:

Ang föräldrarpenning:

Ni som inte fått era små ännu. Har ni begärt föräldrarpenning ännu? Alltså gjort ansökan om hur många dagar ni ska ta ut och så? Jag gjorde den först idag, planering för första halvåret. Men kanske har sökt för sent för att få ut den i slutet av denna månaden. Blir så trött, när jag klickade i hur jag skulle ha det och skulle signera och så, stod det att de ha 30 dagars handläggningstid. Åhhh hade såna problem med F-kassan i och med min sjukskrivning (fick vänta 2 månader på pengar) och orkar verkligen inte vänta på pengar ännu en gång. Hur har ni andra gjort? Ja, ja jag lär väl bli varse hur det blir mitt fall.
    Jag väntar med att ansöka till bebis är född. vill inte ta dagar i onödan, nu stämplar jag.
    Har inte heller räknat på hur många dagar/vecka jag ska ta ut, kanske 3-3,5. men funderar på att ta kanske 5 dagar/vecka första månaden eftersom det är så mkt utgifter i december med alla julklappar mm!!

Helen- förstår om du längtar, särskilt som du har BF idag!!
    nica83 skrev 2010-11-06 10:29:20 följande:
    Tänk på att inte ha något glapp i inkomsten, är inte säker men tror SGI/fp kan sänkas då. Dvs man måste arbeta, vara anmäld arbetslös, studerande, sjukskriven eller ta FP för att skydda SGI:n.
    Ja fast det börjar inte gälla förrän barnet är 1 år. Då måste man ta ut 5 dagar FP/vecka eller jobba, studera osv... eller blanda mellan dessa. bara man gör nåt 5 dagar i veckan.
  • Bebis050810

Jag vaknade i natt vid 4 och kände inte av bebis hur mkt jag än buffade, fick panik!!! men efter flera glas med vatten och buffar och tv-tittande så vaknade den iaf! :) blir så lätt rädd när jag inte känner den, särskilt när jag vaknar på natten då är allt så mkt mer oroligt o mörkt, då blir iaf jag mer rädd o orolig.

Nu är jag nere på ensiffrigt, BF om 9 dagar

• Bebis050810
    sunflower79 skrev 2010-11-06 11:25:28 följande:
    ah så om man skulle plugga en dag i veckan eller jobba en dag i veckan, räcker det då att jag plockar 4 dagar per vecka för att behålla SGI? och dessa 4 dagar kan jag tex ta 3 SGI-dagar och 1 lägsta-nivå-dag?
    Bebis050810 skrev 2010-11-06 10:49:58 följande:
    Jag vaknade i natt vid 4 och kände inte av bebis hur mkt jag än buffade, fick panik!!! men efter flera glas med vatten och buffar och tv-tittande så vaknade den iaf! :) blir så lätt rädd när jag inte känner den, särskilt när jag vaknar på natten då är allt så mkt mer oroligt o mörkt, då blir iaf jag mer rädd o orolig.

Nu är jag nere på ensiffrigt, BF om 9 dagar
    jag håller med dig.. när det är mörkt o tyst o bäbis inte rör sig blir jag oxå extra orolig.. eller om jag sover själv i sängen (har en tendens att slänga ut sambon på soffan när han snarkar ) eftersom min bäbis rör sig nästan hela tiden dygnet runt blir det sån stor skillnad när det blir HELT lugnt!
    Fram till barnet är 1 år behöver du inte ta ut någon FP alls för att skydda sgi:n men sen from 1-årsdagen så gäller det att man har sysselsättning 5 dagar i veckan, FP, jobb, plugg, srbetssökande osv.... du kan tex plugga 2 dagar i veckan och sen ta fp 3 dagar i veckan.
  • Bebis050810
    sunflower79 skrev 2010-11-06 12:46:52 följande:
    ja att det gäller från att barnet är 1 år visste jag.. men inte att man kunde kombinera på det sättet med jobb, plugg, f-penning så att totalen blev 5 dgr det skulle nämligen passa mig som handen i handsken hihi för jag har tänkt plugga lite framöver...
    men skulle man tex kunna ha en vecka så här; f-penning SGIgrundad 3 dgar, lägsta nivå 1 dag och plugg 1 dag?
    nica83 skrev 2010-11-06 15:17:16 följande:
    Ja så kanske det är. Vet bara att jag hade väldigt knepigt när jag hade arbetat innan jag pluggade och fick sedan barn under studierna. Då fick det inte bli något glapp för att jag skulle tillgodoräkna mig min inkomst innan studietiden. Så troligen skyddas SGI:n den dagen barnet föds, men tiden innan måste man nog också ha sysselsättning eller FP. Det är verkligen en djungel!!
    Ja man får aldrig någonsin har något glapp någonstans! som nu när jag belv gravid hade jag vårdnadsbidraget fram till sista maj, sen fp from 1 juni fram till sista augusti och då 1 september skrev jag in mig på AF och stämplar, sen kommer jag stämpla fram till dagen då bebis föds och sen dagen efter det börja med föräldrapenning. Men som jag skrev innan så behöver man inte ta ut full fp, dvs 5 dagar/vecka när barnet är under 1 år för att få behålla sig SGI. men däremot efter att barnet är 1 år.
    Sen måste man ju ta ut ett visst antal SGI-dagar innan man får börja ta av LN-dagarna och det vet jag inte hur många det är kanske 200-250 st.... Nån som vet??

SUNFLOWER- ja så kan du ta (förutom LN-dagarna då som du inte kan ta av förrän du tagit visst antal av SGI som jag skrev ovan).
  • Bebis050810

Sitter hemma hos min mamma nu och väntar på att vi ska äta när hon kommer hem igen, vi har hämtat kroppkakor som vi ska smaska i oss

Har varit på julmässa idag och fikat gott på skinkmacka med senap och sen provsmakat en massa gott!!

Vad gör ni andra idag?

Bebis bökar och har sig massor som vanligt!! undrar om den aldrig sover....

Hedi skrev 2010-11-06 15:28:31 följande:
    Förstar att det maste vara jobbigt! Det är ju svart att fokusera pa nagot annat när det kan hända närsom. Hoppas det sätter igang snart sa du slipper att vänta. Pa vilken dag fick du ditt första barn? Jag är pa BF-3 om man kan säga sa . Jag tycker ocksa han borde komma nu snart, är rädd för förlossningen och vill bara fa det överstökat.
    Jag tänker oxå mkt på fl och börjar bli riktigt nervös inför den och den j-la smärtan!! jag vill oxå ha det gjort så man kan slappna av, man vet ju inte när det sätter igång och inte kul att stå där på Ica och vattnet går!! vad gör man då lixom? pinsamt!
  • Bebis050810
    sunflower79 skrev 2010-11-06 15:38:31 följande:
    e barnvakt åt en 2,5 åring.. burit runt o fixat o lekt.. inte van vid detta haha.. har massa sammandragningar o molvärk ner i livmodertappen.. tagit en alvedon nu o får se om det lugnar ner sig =)
    förstår inte hur ni som har barn innan fixar detta hihi
    Man klarar mer än man tror! det kommer du att märka sen, man får nån konstig styrka och ork när man blir mamma. sen är det klart att tålamodet är NOLL ibland, ganska så ofta nu faktiskt. Men sen är det skillnad att ta hand om sina egna barn och andras.
    Nu har jag ju 2 barn sen innan och det är lättare på ett sätt för dom kan ju leka ihop mkt, men sen är det mkt bråk oxå, allt har fördelar och nackdelar. sen har dom ju dagis 3 dagar i veckan, det är skönt för både dom och mig!
  • Bebis050810
    sunflower79 skrev 2010-11-06 15:51:19 följande:
    ja det kan jag iofs tänka mig.. men nu när man aldrig haft barn själv är det helt ofattbart hur ni klarar det hihi.. så all heder åt alla flerbarnsmammor vill jag säga

på tal om julskinka så håller jag på att giljera en i ugnen här hemma just nu hihi.. luktar jul i hela lägenheten haha... bara musten som fattas.. glömde köpa!
    Jag har oxå en julskinka hemma i kylen som jag tänkte griljera nån dag framöver, köpte billig helgskinka på Ica förra veckan mums!
    sunflower79 skrev 2010-11-06 15:49:34 följande:
    popcornplaya skrev 2010-11-06 15:36:34 följande:
    Man får inte vara ensam hemma med ett barn när man har a-kassa. Då måste man visa upp att man har en annan vårdare till barnet. TyvärrRynkar på näsan
    ja jag har för mig det oxå.. för att man då inte räknas som att stå till arbetsmarknadens förfogande!
    ja så är det, man måste ha annan barnvakt om man ska få stämpla och inte har barnomsorg. men Helen menar kanske att hon just nu går på a-kassa och sen när bebis är född så ska hon klara sig på de pengarna fram till feb-mars. ?
    Jag var inskriven på AF en period med första barnet och stämplade då utan att ha skrivit in min dotter på dagis men då fick jag skicka in ett intyg med 3 olika personer som kunde ta hand om henne om jag skulle jobba.

-----
    Jag har packat mina BB-saker i en mindre resväska, kan man göra det eller kommer det se konstigt ut??
    Hittar ingen annan bra tygväska....
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2