• Redan47

AVA klinik i Riga

Ullisa; när jag läst om hcg, det som framkommer är att det inom ivf världen (USA , uk) är mycket vanligt med upprepade prover på hcg. Just för att se den kontinuerliga stegringen. 3 mätpunkter är alltid i all matematik säkrare! Vi vet heller inte exakt när ägget fäster, starten på hcg produktion, individuellt med hur stor koncentration hcg är, finns inga exakta facits ,rätt eller fel. Bara att det under en tidig period ska fördubblas mellan 48-72h. Vilket ger indikationer på embryots kvalité. Men, det finns undantag här oxå. Senare i graviditet avtar den.

Vi kan omöjligt få svar bara våra oroliga tankar i spekulationer. Tyvärr eller bra att den mest kritiska livsavgörandet är fram till V8, därefter sjunker missfall risken ytterligare. I ditt ich mitt fall är det mest troliga att det varit genetiska fel, tex Downs, på våra embryon alltså, äggen fäste ju i oss , det kritiska som har med vår värd kropp. Jag kände sorg för förlusten, hoppet och lättnad just att det slocknar istället för kritiska KUB/nupp test senare...kram. Vi satsar på nästa ! Kram

• Redan47

Helisa, minns inte exakt , men det blir det nog om inte mer... Först hade vi samtal med Dr. Redovisade embryo utv, val av x antal till transfer, dialog om de frågor vi hade med oss, hon gav datum för UL ich hcg prover, vidare medicinering, sen byte av rum till själva gyn delen ich öf , start kolla slemhinna , kolla på embryoneb på tv skärmen sedan själva transfer, därefter en stund vila, 10-15, med täcke över, jag frös, gick fort hade velat ligga mer, såååå trött, därefter byte av sal vidare till nästa rum, där akupunktur 20-30min, efter det till sköterska för blodprov, kolla behov av trombyl/blodförtunnande, sedan möte med koordinator som lämnar papper med ordinationerna våra mediciner, hormoner , vi frågar ytterligare frågor rätar ut en del till. Allt detta tar tillsammans mer än 1h....

Kim ihåg att ta med passet för att leg dig/er. Jag glömde det...inte bra:(

Ha det gott det viktigaste sv allt att se till att ha glad hormon i kroppen !!! Kram

• Redan47

Dina, jag tror att mängden medicinering vi tar beror en del på våra grundvärden och ålder. Alltså på mängden östrogen du har normalt i kroppen. Däremot vill man vara garanterad att livmoder slemhinnan verkligen tjocknar för att embryo ska fästa. Jag 47, låg österogenhalt före, tar samma dos före och efter ET. Du kan ju be din gyn att skriva ut trombyl, i förebyggande syfte, så har du ju receptet på det. Och ev lite prednisolon 2,5 el 5mg. Jag rek 5mg,för de är lätta att dela, skåra i. Övrigt progestoron, men det vill jag ha från Riga då jag vill ha det bioidentiska, Utrigesten. Fråga Riga vad de planerar. Vad tiden går fort, snart ET för dig oxå!

• Redan47

Skade mfl;

Ja, bioidentiska skyddande kontra de syntetiska som tycks vara cancerframkallande. Med hänsyn till hur mycket jag äter av dem denna period är det viktigt för mig, valet av bioidentiska. Utrigest har jag tydligen svarat mycket bra på därför vill jag fortsätta med samma. Det är ju det viktigaste hormonet för att bibehålla graviditet.

Här är listan på bioidentiska hormoner som finns att få på recept i Sverige:

Östrogenplåster

Estradot, Evorel, 25-1000 ug per dag

Östrogen Gel

Divigel, 0,25 , 0,5, 1,0 mg

Östrogentabletter

Femanest,

Progynon

Progesteron

Crinone vaginalgel 8% (80mg)

Lutinus vaginaltablett (100 mg)

• Redan47

Hemma! 2 insatta.

Känner mig lite orolig dock, behöver få tag på min gyn imorgon. Mitt blod koagulerade i provröret när de skulle tabloid för det provet. Ja, de fick kämpa under 45minför att få fram tillräckligt m blod för ett prov. Det gjorde ont, minst sagt avkopplande efter ET. Den extra shutten med glukos uteblev....Nu tar jag motsvarande Fragmin fr.o.m. Igår. Undrar ändå hur vet jag att det verkligen är rätt dos?

Som ni hör känner jag mig inge vidare...

Ang Utrogest helisa, jag tar mina 8 bollar oralt. Och jag svarade mycket bra på dem, att döma av provtagningen förra gången. MEN dr F sa att jag kan ta 2 av mina 4 på kvällen vaginalt om jag vill, för att möjligen minska biverkning av den kolossala trötthet jag upplevde. Får se om jag gör det.

Mammsen, det gör ont att höra om dina blödningar, förstår och hör hur förfärad av sorg du varit. Mitt i all förtvivlan positivt med hcg! Ska du ta ett till igen ? Snälla kan du ta dina progestoron på nedre plan framledes?!!!

Nyfiken: Li och Krvik, blir vi igångsatta före BF? Varför då? Har ni fått argument? Är det alltid så för 40plus? Då bortsett från planerande KS.

Ang KUBB kommer jag göra det, men inte FVP. Vågar inte utmana missfallsrisken....Beroende på vad kubb visar, fattar vi nya beslut.

Just nu vill jag komma fram till januari och få se levande foster! Det är min målbild.

• Redan47

Tack callimero , jag skickade mail till Riga nu och berättade om min oro. Mest van att bita ihop. Nu står det en graviditet på spel. Väntar på deras besked om att få ta trombylen ixå.

• Redan47

Helisa, det är att med två mätningar kan se fördubblingstakten, vilket ger en indikation på utvecklingen. Det är inget måste. Jag kommer ta mina prov den 23 resp. 27. Har mina remisser fr min gyn med mig till labbet då. Dr F sa att om det inte funkar pga julen så får det bli clearblue helt enkelt. Inte hela världen! Så låt det inte bli en stressfaktor för dig, det är absolut det minsta du behöver, undvik stress för bästa utveckling nu! Kram

• Redan47

Dina, "Alla kombinerade p-piller kan ge oregelbundna blödningar (stänkblödning eller genombrottsblödning), speciellt i början av behandlingen. Därför är en utvärdering av oregelbundna blödningar meningsfull först när kvinnan använt p-piller under cirka 3 månader. "

Detta har jag för säkerhets skull tagit från bipcksedel för desolett, motsvarande regulon. Knapra på du! Kram

• Redan47

Dags att uppdatera, helisa rätta uppg.

På gång

Skade (första) ET 19/12.

Dina0001 ET 22/1

Wonderstruck ET 15/1 2014

Ruvar

Helisa, ET 9/12, TD

Redan47(ÄD 2) FET 10/12 , TD 23/12 &27/12

MrsCecilia (6 IVF, 8 ÄD, Avbr graviditet i v.21) FET 11/ 12. TD 24/12

Gravida

Mammsen2012 1:a ET blev bebis 2012. 1:a FET 21 nov -13 ,vul 23/12

Li02 (2 äldre barn) (3 IVF) ÄD nr 1, nya AVA, ET 5/10. VUL 8/11

Krvik (Första) ET 7/10. VUL 14/11

L isa (2 äldre barn) ÄD nr 1 ET gamla AVA 17/10 VUL?

Callimero 13 IVF, första ÄD på nya AVA, ET 21/10, VUL 25/11

Hösttjej, FET 23/10, testar positivt 4/11.

Missfall/avbruten graviditet

Ullisa 7 misslyckade IVF, nu ÄD nr 1 på nya AVA, VUL 4/12 då ett fördröjt missfall konstateras

Baraettbarn, 1 barn på naturlig väg, 2 misslyckade IVF, första ÄD på nya AVA, ET 11/10, VUL 14/11, missfall konstaterat 13/11

Redan47, 2vuxna barn, ÄD ET 28/10, missfall Mellan ruvardag 8-15.

MrsCecilia 6 IVF, 8 ÄD, Avbruten graviditet i vecka 21

Fått barn

Ahm66, 2 avbrutna IVF, Donor 1-3 avbrutna ÄD, 2 FET minus- Donor 2-1 ET ÄD minus, 1 FET minus. 1 FET - Tvillingpojkar födda 1/7-2013 (10:e gången gilt !!!)

RigaMaria: 5 ÄD, pojke född 7 maj 2013

TyckOmMig (14 barn på naturlig väg) 2 IVF 2012, 1 ÄD på gamla Riga ET 4/6 - tvillingflickor födda 22/11-13. Sissan 3 ÄD,Flicka född 17/7-2013

Svar på tråden AVA klinik i Riga