• Redan47

AVA klinik i Riga

Mammsen, jag håller med Riga! Vid mitt sk missfall gick hcg värdena ner. Dina visar ff utveckling ! Kram

• Redan47

Jag blev farmor idag;), hoppas bara oxå att det verkligen är sonens barn....många gruskorn på livets väg.

• Redan47

Tack tjejer. Visst så känns det faktiskt Li. De lever inte tillsammans... Sonen vill ta sitt ansvar, men de var inte överens om att skaffa barn....de hade separerat och lever ej tillsammans idag heller. Jag känner stt det lika gärna kan vara annan pappa. Hon gick tillbaka till sitt ex under pågående relation....

Krvik denna lilla flicka kommer verkligen behöva farmor farfar, familj att backa upp, då mamman inte är stabil och relativt ensam i Sverige. Spansk flygv station i Sverige. Endast 6mån föräldraledig.

Min konst blir ocå att släppa taget låta mina vuxna barn leva sina liv, de är fullt kapabla till det. Men när det gnisslar vill jag gärna vara där och peta.... Så funkar det ju inte. De behöver och ska leva utifrån de val de gör i livet även om de inte samstämmer med mina åsikter alla gånger ;)

Jag ser fram mot min graviditet och få min starka barn-längtan tillfredsställd efter så många år! Nu börjar jag redan, ruvardag 4, sukta efter att testa Stickan!

Ullisa, undrar hur du mår, hur det gått för dig, mens igång , har ni börjat planera FET? Tänker på dig ska du veta.

Sen är det verkligen underhållande denna cirkus att inte BM har kompetens att räkna BF! Säkrare datum än vad vi har som vet befruktningsdsg, svårt att få utan VUL! Men det snurrar väl till det för dem när det inte stämmer med deras nollpunkt! Hihi. Ser fram mot den dagen!

• Redan47

Helisa, jag sprang som en galning från säk kontrollen till gate, 30sek marginal ...,, var helt övertygad om att det gick åt helvete ...och vet inte säkert än... Det rann till i trosan...ich när man väl fick gå på toa på planet rusade jag in... Men det var inte blod. Vattning flytning. Så den flyg stressen ich den efter egg transfern har varit fina påslag . Tänker klarade de sig efter det så är det ment to bee;)) . Ett vanligt liv efter transfer minus Max 3-5 kg lyft. Min gyn sa att det är alltid bra att ta det lugnare vid grav och lyssna på kroppen. Kram på er , bebismammor, ruvare och pillertrillare!

• Redan47

Wonder; förstår om du blir frustrerad. Det är ju en bit bort och inte bara kvista förbi . Jag har bara känt så en gång under all kontakt med nya ava Riga. Tror det speglade mer min icke kontroll och otålighet.

Undrar, kan landstinget vägra ta blodprover som aptt, protrombin bara flr jag medicineras i Riga? Om jag får en propp blir det ju akut och landstinget som får ta den... Mitt problem är att min gyn öppnar ej posten förrän 2/1. Så behöver gå annan stans. Ska börja ringa VC mån och sedan den privata dom tog mina inledande prover . Vad vet ni?

• Redan47

Dina, du kan ta spruta när som. Rek: köp Emla bedövning plåster. Låt sitta 2h då har du 3h kvar efter sprutan. Jag titta oå youtube klipp hur man ska sätta den. Jag tog Rigas Zoladex den finns det klipp på. Nålen var respekt ingivande för mig. De filmklippen, hjälpte mig. Ang donator vi fick besked ca 10 dgr innan ET typ. Skulle inte oroa mig för det, fråga dina frågor maila på du, du är aldrig ensam med duna funderingar.

• Redan47

Li : tack. Har du numret/mail tull Sthlm? Men du står ju under Mvc nu, är inte de beställare ? Är det Riga nu oxå för dig?

• Redan47

Li, tack. Jag kommer inte KS om det inte är så att barnets el min hälsa kräver. Har ju som du 2 födslar okomplic bakom mig.

Dina, fråga Riga . Jag skulle inte självmedicinerar. Tycker din gyn att du behöver det trombyl ? Du kommer ju att nedregleras sedan östrogenbehabdlas, propprisken beror icå på nedärvt och östrogenbeh. Kom ihåg att vi här på tråden har olika medicinska bakgrunder, så du ska inte jämföra på det sätter. Trombyl och kortison är "här och nu" mediciner, de behöver inte byggas upp med i kroppen. Efter transfer får du förmodligen tex kortison några dagar. Bara för stt dämpa kroppens immunförsvar när ägget ska fästa i bädda in sig. Då är det känsligt för att kroppen försvarar sig mot främmande vävnad. Trombyl tunnar ut. Jag känner att jag skulle frågat och berättat mer frekvent till Riga om all huvudvärk jag hade när jag käka östrogenet. Nu när jag inte nedreglerats behövde jag trombyl då mina prover visa det. Trombyl är inte spec farlig, 75mg, är ju bara en bråkdel av en magnecyl, men det är onödigt arr inta mer än vad är nödvändigt. Mail bomba Riga och rådgör med din egen gyn.

• Redan47

Katt , nya ava, sätter blactocyt, 5dgr. Den enda info jag fått. Vi förde en dialog med dr F om ett eller två transfer på transferdagen. Och det avgörande beslutet är helt hållet ni. Vår hälsa vårt ansvar. Så om de avråder och du vill blir det som du vill. Jag frågade.

Ang att få vänta på sin tur i väntrummet, ja det fick vi göra bägge ggr. Ta nåt med att läsa. För min del har det inte spelat någon roll. Lite lugnande ixå efter promenaden. Det jag vill säga är ocå, att när det väl varit vi i fokus så ger dr F tid för frågor dialog etc. Och likaså denna gång fick hon ju komma ännu en gång och diskutera blod och medicin , istället för att bara lämna det till koordinatorn. Då känns det bra att veta, att vänta kan innebära att någon annan får den tid den behöver. Och att när jag behövde mer tid fick jag det, någon annan behöver vänta då. PS låt bli att kissa precis innan transfer!

• Redan47
    snartgravid skrev 2013-12-15 13:27:39 följande:
    Katt . Nya Ava verkar optimera chanserna för befruktning genom blastocyst+icsi eller picsi.
    Du får fler embryon i slutändan. Det är oseriöst att inte använda de tekniker som redan finns för att optimera, klinikerna vill spara pengar och tid genom att bara ta ansvar för embryona i två dagar. De tjänar pengar på att man inte lyckas med två dagar-eller tre dagars. Vad synd att du inte blev gravid. Vill du försöka igen? /mer cash till kliniken. Med det sagt, många lyckas även med två-tre dagars.
    Denna sk "sanning" är inte helt sann....
    Om ni ex läser svenska klinikers argument så är det 3-dagr som sätts in i första hand. blactocyt eftr flera misslyckande eller andra medicinska orsaker. De menar att cellen mår bäst i livmodern än på labbet. Går att läsa utförligt på Linne hemsida.
    I utlandet där denna teknik IVF är mer för alla (som har råd) är det konkurrens. det statistik på bästa resultat som är deras konkurrensmedel. Så de tjänar inte pengar på sikt med misslyckade resultat. Det som går att läsa om denna industri är att det som mycket avgör överlevnaden för embryo från 3 till 5 dagar är klinikens kompetens, embryologister och labb.teknik utveckling och "förvaring"teknik utrustning. de som inte har förutsättningar för att lyckas få embryon att överleva till blacto levererar upp till 3 dagars. Detta finns mycket att läsa om på amerikanska sidor, som menar att just det är en viktig aspekt att ta hänsyn till i valet av klinik för oss som kunder.  Och många kliniker kommer med utbud som försäkringar att lyckas och de står för kostnad vid misslyckande. Jag betalar inte samma för försök nr 2, jag betalar för förvaring, och insättning och medicin, vilket är en liten del, tycker jag. 
    Jag håller inte med om att de tjänar pengar på att misslyckas! I utlandet är detta verksamheter vars överlevnad hänger på lyckade IVF/ÄD! I sveige har jag svårt att uttala mig då finansiering är inblandad med statsbidrag.
Svar på tråden AVA klinik i Riga