AVA klinik i Riga
Kanske har du eller så har du inte läst om studien fertilitets forskare gjorde i Holland.
Denna studie är mycket relevant för dig om du funderar över det skulle vara till din fördel att ta Trombyl vid din IVF behandling.
I studien så prövade forskarna att behandla 364 gravida kvinnor (som tidigare drabbats av missfall) med salicylsyra.
När forskarna senare undersökte resultaten, är detta vad de fann som har hjälp läkare att förstå hur vida Trombyl vid IVF är bättre än utan:
Ingen av de behandlade kvinnorna fick bättre utfall än någon av de (lika många obehandlade). Tyvärr kunde forskarna inte visa att det fanns något samband mellan en minskad risk för att du ska drabbas av missfall och behandling av Trombyl i samband med din IVF.
Forskarna säger att det stärker tesen att du som drabbas av tidiga missfall gör det på grund av avvikelser i ditt embryo. Tyvärr kan ditt embryo inte räddas med denna typ av behandling.
Risker med Trombyl och IVF
Kanske har du om andra som har tagit Trombyl vid IVF? Ofta så framförs argumentet att Trombyl är ?ofarligt? och att det inte kan skada att i alla fall prova.
Studien ovan visar att du med största sannolikhen inte har någon som helst fördel att ta Trombyl i samband med din IVF behandling. Denna extra medicin ger dig ingen ökad chans att bli gravid.
Du bör också veta att även låga doser av Trombyl (acetylsalicylsyra) eller andra typer av blodpropps förebyggande läkemedel INTE är helt och hållet ofarliga. Om du vill veta mer: klicka här och läs om de 2 vanligast biverkningarna av Trombyl. Trombyl IVF i kombination är allstå inget som de allra flesta seriösa läkare rekommenderar dig.
Sedan är det upp till var och en om man vill 'självmedicinera'
det finns olika aspekter varför blodförtunnande sätts in eller ej. Undersökningen som ref till undersöker bara graviditet-eller ej, specifikt vid IVF.
Jag tycker inte den studien är en referens som jag kan applicera på min behandling i en ÄD process. Då ivf sällan östrogen stimuleras till skillnad mot ÄD. Och experimentet gjordes efter synlig graviditet. Dvs undersöknings personerna startade medicinering vid synlig graviditet, tidigt VUL.
I vårt fall handlar det om att öka cirkulationen i livmoder för att underlätta inplantering. Det är anledning till att barn albyl ord före och efter transfer.
I mitt o många fall startar m trombyl/baby asperin samtidigt m östrogen för att förebygga propp bildning, och därmed få den cirkulation som även behövs i livmodern.
Ålder påverkar oxå trombos i kombi m östrogen.
Trombyl kan oxå sättas in vid konstaterad graviditet för att förhindra/ förebygga havandeskapsförgiftning, vilket föreligger ökad risk vid ÄD.
Att värdera det som oseriöst av läkare att ordinera trombyl- är ett generellt uttalande utan hänsyn till individ eller behandling. Och min mening är att det är lika oseriöst att inte ordinera det men hänsyn till individen och grunda medicinska beslut utifrån blodvärden under behandlingen. (Då krävs ju provtagningar....) Och det är ju det som blir problemet med klinikernas "standard" behandlingar. Vi är olika och svarar olika på tex östrogen. Vi ordineras ibland med olika många mg/dygn.
Då finns det ju även fog för att ställa Mig kritisk till varför jag då får och tar trombyl under en tid efter behandling om det inte har någon verkan ....
Får jag en propp , pga östrogen behandling, så sätts hela min behandling på spel och mitt liv och hälsa. De senare är svårt att värdera monetärt.
När behandlande läkare ej tar hänsyn eller ordinerar provtagningar eller tar symptom på allvar- tappar jag förtroende för den. Att gå på tro och gammal standard vana. Skrämmande tycker jag.
Jag står fast vid min ståndpunkt att jag är ansvarig för min hälsa. Speciellt vid ÄD programmet, då allt ansvar frånskrivs kliniken.
Så att titta på biverkning av medicin är en del, och ställa de olika riskerna per medicin och individ mot varandra. Jag tar gärna tex Magsyra problem, än en propp var som helst när som helst .... Då det tycks vara så att min kropp får koaguleringsbiverkningar av östrogen. Jag har ju ingen sk ivf historia ell medicinsk bakgrund att falla tillbaka på, då jag ej medicinerat mig tidigare. Bara två grav och förlossningar .