zaq1234 skrev 2014-06-24 18:08:52 följande:
På vilken dag brukar man göra FET i cykeln, om man börjar med östrogen ca dag 3?
Mellan dag cd12-17. Det är från ca du skulle ha ägglosssning (jag har dag12), det motsvarar ju äggplock plus 3-5 dagar. Det är det som följer kvinnans naturliga livmoderutveckling (som vid spontan graviditet). Så Peny, serum Aten, vill ju tex jag stimuleras så att slemhinnan blir färdig på denna tid- för att slemhinnan ska hålla sitt bäst före datum. Det är likadant på tex Huddinge vid IVF/ÄD samma förhållning. Jag kollade mina flighter och meddelade när jag bäst kan vara där runt den 15/7 i detta fall, utifrån det bestäms slutdatum. Jag är också där plus två dagar så det går att vara flexibel- tack vare mina flygpriser inkl hotell och totala restider.
Vi äter ju östrogen därför vår naturliga produktion ej räcker till, de av oss som har det, behöver ej äta 8mg tex. Plus att vi svarar olika på externa tillsatser av östrogen. En stor del tas upp i ämnnesomsättningen till ex, som påverkar de högre doser vi behöver ta för att räcka till slemhinnan. Det är därför en del av oss haft möjlighet att få plåster utskriva, de är dyrare, men effektivare , plus som vanligt, mindre biverkningar än vid oralt, och för mig med koaguleringsproblem är det mindre risk m plåster. Jag är jätte glad jag lyckats få tag i det. men iallfall- det är pga östrogenets påverkan när det är svagare som transfer då drar ut på tiden. Slemhinnan för bästa förutsättning är 8-14mm, för den faktorn, som går att påverka.