AVA klinik i Riga
Hej! Kliniken i Riga vill veta min RH-status den här gången, det var inget de frågade om på gamla Riga när jag var där.. Jag har ingen aning om vad jag har och ringde till gyn här för hjälp, men de kunde inte hjälpa mig. Tips på vad jag kan göra? Är lite för rädd för sprutor för att bli blodgivare..
Hej Lina,
Du har säkert ett "positivt" RH-värde som de flesta svenskar (jag utgår från att du är svensk, eller i alla fall skandinav, från ditt namn här. :) ).
Vilket värde har din mamma? Om hon är negativ och du positiv så hade din mamma behövt en special-spruta vid förlossningen så inte ditt blod skulle ha blivit angripet av hennes. Så hon bör veta vad du har för värde då hon har fått special-behandling om ni har olika status. (Min mamma är negativ och jag är positiv.)
Det finns riktigt billiga hemma-test som både kollar blodgrupp och RH-faktor. Testen kan skickas på två dagar och resultatet får du på en gång efter tagning.
Dock kan det vara lite meckigt med att förstå beskrivningen hur man ska göra. Har du lite läggning åt kemi eller biologi bör det dock inte vara något problem.
Dessa tester används i undervisning på mellanstadie- eller högstadie-nivå.
Sticket i fingret kommer du tyvärr dock inte undan. (Är själv inte så glad i nålar, så jag är så glad att jag har en sambo som inte är rädd att sticka mig. Något som det ändå blir en del av under denna typ av behandling. :) )
Lycka till med hcg-provningsställe. Inte så lätt att få tag i när det är semestertider kanske.