• Beccalie

AVA klinik i Riga

LinaQ skrev 2014-07-07 23:09:10 följande:

Hej! Kliniken i Riga vill veta min RH-status den här gången, det var inget de frågade om på gamla Riga när jag var där.. Jag har ingen aning om vad jag har och ringde till gyn här för hjälp, men de kunde inte hjälpa mig. Tips på vad jag kan göra? Är lite för rädd för sprutor för att bli blodgivare..

Hej Lina,

Du har säkert ett "positivt" RH-värde som de flesta svenskar (jag utgår från att du är svensk, eller i alla fall skandinav, från ditt namn här. :) ).

Vilket värde har din mamma? Om hon är negativ och du positiv så hade din mamma behövt en special-spruta vid förlossningen så inte ditt blod skulle ha blivit angripet av hennes. Så hon bör veta vad du har för värde då hon har fått special-behandling om ni har olika status. (Min mamma är negativ och jag är positiv.)

Det finns riktigt billiga hemma-test som både kollar blodgrupp och RH-faktor. Testen kan skickas på två dagar och resultatet får du på en gång efter tagning.
    Dock kan det vara lite meckigt med att förstå beskrivningen hur man ska göra. Har du lite läggning åt kemi eller biologi bör det dock inte vara något problem.
    Dessa tester används i undervisning på mellanstadie- eller högstadie-nivå.

Sticket i fingret kommer du tyvärr dock inte undan. (Är själv inte så glad i nålar, så jag är så glad att jag har en sambo som inte är rädd att sticka mig. Något som det ändå blir en del av under denna typ av behandling. :) )

• Beccalie

Grattis Chikita! (Höll på att skriva Conchita först; kände att jag var tvungen att kolla upp det först. ;) )

• Beccalie

Och till er som har undrat om mig.

Det tog ett tag att få internet igen efter att jag kom fram till Lofoten.

En kopia från min post från Facebook-gruppen (6/7):

<<<

1 TD, 30/6 - negativt,

2 TD, 3/7 - negativt,

3 TD, 5/7 - svagt positivt (dag 18?),
    4 TD, ska testa igen 8/7.

Alla 4 urintesterna har både frusit (var 4 grader ute en natt i husvagn utan värme igång) och varit för varma (har varit över 30 grader i husvagnen på morgnarna sedan vi har kommit fram).

Oavsett vad fjärde testet visar så får det nog bli ett färskt norskt också ifall de andra testerna har blivit skadade på något sätt. Var inne på att avsluta medicinerna efter det andra negativa men nu knaprar jag medicin för fullt och hoppas på det bästa. Och att det inte är fel att resultat kan visas efter 18 dgr då max brukar vara 16.

>>>

Med uppdatering från idag (8/7):

<<<

Jag tror banne mig att det har gått vägen denna gången! 
    Fjärde testet visade positivt nästan direkt och blev starkare än tre dagar tidigare. Dock är det inte helt rött än som i kontroll-fönstret.

Nu blir det till att jaga någon sjukinrättning som kan ta blodprov.

>>>

Så vad ni än gör... avsluta inte mediciner för tidigt!
    Nu är jag fundersam på om jag kanske var gravid förra gången med men att det inte fick en chans att visa sig på stickan då testerna gjordes så tidigt.
    Kanske är seg-startad med gravid-hormoner då man bara har en äggstock som är aktiv?

• Beccalie
    Frk Röd skrev 2014-07-08 13:24:28 följande:

Måste tyvärr flytta upp mig på listan till de som avvaktar/är på gång. Fick svar på hcg- provet idag och det låg bara på 3,7. Är naturligtvis förtvivlad och jätteledsen att det inte fungerade denna gången heller. Varför fäster inte unga ägg HELLER när slemhinnan är tjock och ser fin ut. Har aldrig varit gravid så såvitt jag vet så finns inga ärrbildningar. Har även skickat mensblod till Serum för analys men det visade inte på nån infektion. Funderar på om det kan ligga immunprobematik bakom, vet med mig att jag har ett starkt immunförsvar. Fick inte heller denna gång några embryon till frysen så när det blir ett nytt försök så är det bara att börja om igen. ET är ju betydligt dyrare än FET så vare sig jag vill eller inte så blir det till att avvakta några månader.

Attans, vad tråkigt att det inte gick vägen och att du hade sådan otur med embryon till frysen.
  • Beccalie
    Frk Röd skrev 2014-07-08 16:24:34 följande:

Redan, har inte tagit några immunprover. Angående dålig äggskörd så vet jag inte vad det beror på. Vid det senaste försöket så blev det 11 ägg men bara 6 befruktades och endast 3 gick till blasto. Jag mailade och frågade angående detta innan jag åkte till Aten men fick inget svar på det. Jag har nog varit lite för snäll och inte ifrågasatt den dåliga äggskörden så mycket, bara konstaterat att det här var dåligt. Har endast fått svar från min koordinator än men hon eller doktorn skulle återkomma angående hur vi kan gå vidare nu.

Chikita, tack. Har gjort 2 äggdonationsförsök, 3 blasto insätta denna gång, och 3 st 3-dagars insatta första gången. Förutom de vanliga medicinerna Progynon och ultrogestan så tog jag Clexanne, prednisolon, trombyl, omega3 och folsyra.

11 ägg låter ju ok ändå.

Funderar på om det kan ha varit äggen som inte gillade din mans simmare eller om det är simmarna i sig som kanske inte var elitsimmare, eller om det är kvaliteten på äggen som gjorde det svårt för simmarna, eller om det är en mix av allt.

6 befruktade ägg av 11 skulle ju kunna vara att äggen inte är tillräckligt bra eller att simmarna inte nådde mål ordentligt. Men att hälften faller ifrån till blasto-stadie låter rätt mkt.

Var dem inte med alls i matchen eller var dem bortvalda för att inte vara tillräckligt ok för återföring?

Hm... kanske var det att simmarna och äggen inte hade rätt kemi ihop om bara hälften blir befruktade och bara hälften av de befruktade fortsätter utvecklas?

Jag tror det finns väldigt mycket kvar att lära sig inom detta område för medicinen.

(Läste någonstans att man faktiskt kan vara "allergisk" mot sin partner och att det är därför det inte blir något. Kommer dock inte ihåg mer exakt hur denna "allergi" yttrade sig.)
  • Beccalie
    Frk Röd skrev 2014-07-08 17:30:07 följande:

Beccalie: De resterande befruktade äggen blev bortvalda för de var inte av tillräcklig god kvalitet. Spermierna är testade och ska vara av god kvalitet, om än från en man som är drygt 40 år. Jag skrev och frågade om det kan ha varit en dålig "match" av ägg och spermier när bara drygt hälften blev befruktade men den frågan har jag inte fått svar på. Vid sista IVF: n med mina gamla ägg så blev 4 av 5 befruktade. Vet att det kan vara så att vissa ägg och spermier inte kan "göra barn" ihop men var och en kan med nån annan om du förstår vad jag menar. Med dålig äggskörd två gånger i rad där inget har gått till frysen så är jag oerhört besviken och ledsen.

Ja, det är självklart att man blir ledsen över att inte få något till frysen när man använder så mkt pengar och satsar så mkt i medicin-påverkan av sig själv. 

Rent statistiskt så föll nästan hälften ifrån för oss också i form av bortvalda med lägre kvalitet än andra. Det är nog svårt att få till bra 5-dagars, lättare med 3-dagars då man inte ser så många egenskaper hos det tidiga embryot.

• Beccalie
    LinaQ skrev 2014-07-08 17:34:46 följande:

Beccalie: Tack för din toppenbeskrivning! Jo, jag är svensk, men hörde att man kan vara RH-neutral om man som jag har 0 i blodgrupp. Sedan går verkligen inte kliniken vidare på bara ett "jag tror"..

Googlade lite men hittade inget sånt test som du refererar till, skulle bli jätteglad om du vet var man får tag på det!

Och du, grattis!

Jag har inte hört något om RH-neutral men jag är inte någon expert heller. ;)
    Hittade lite info på dessa platser när jag kikade lite snabbt:
    sv.wikipedia.org/wiki/Blodgrupp
    www.healthtap.com/topics/neutral-blood-type

Jag ska kika lite efter var jag hittade testet; det ska finnas liknande tester på många siter.

Och tackar! (Vill inte ta ut det helt säkert utan ett blodprov också men det verkar ju onekligen positivt så långt. :))

• Beccalie
    wonders skrev 2014-07-08 13:14:02 följande:

Redan Riga har inte sagt något om att jag har meddelat att gyn såg denna skugga. De har bara sagt hur jag ska ta mina mediciner och inget mer.

Beccalie man får gratulera till ditt plus. Lite försiktig men tror att eftersom du har fått ett starkare resultat så bör det ju gå åt rätt håll. Glad Lycka till med hcg-provningsställe. Inte så lätt att få tag i när det är semestertider kanske.

Tackar!

Ja, det är inte lätt varken i semestertider eller som utlänning i norra Norge där det bara bor 11 000 människor i största staden.

Och så har jag gjort misstaget att nämna äggdonation också vid kontakt med ett sjukhus fast äggdonation tydligen inte är lagligt i Norge. Får se hur det går.

• Beccalie
    Fru84 skrev 2014-07-08 16:13:39 följande:

Wonders-jag har ett myom i bakvägg, högt upp på livmodern. 7cm i diameter. Och det är ofarligt och påverkar inte, de har gjort ordentliga utredningar.

Grattis igen beccalie.

Och jag är verkligen ledsen för er skull frk röd. :(

18aug är det ju dags för ET igen här. Längtar. Kommer ha gått 3 månader sen Mio föddes då.

Kämpa på alla!

Tackar, tackar! Bara hoppas att det ser lika fint ut vid ett eventuellt blodprov (som Riga vill ha). :)
  • Beccalie
    LinaQ skrev 2014-07-08 17:34:46 följande:

Beccalie: Tack för din toppenbeskrivning! Jo, jag är svensk, men hörde att man kan vara RH-neutral om man som jag har 0 i blodgrupp. Sedan går verkligen inte kliniken vidare på bara ett "jag tror"..

Googlade lite men hittade inget sånt test som du refererar till, skulle bli jätteglad om du vet var man får tag på det!

Och du, grattis!

Hittade den site där jag beställde testet från tidigare. Dem verkar ha packat om det nu så det är två tester i en förpackning, men vad gör väl det när det är så billigt?
    Dock verkar det vara slut på lagret just nu.

www.bastpatest.se/produkt/2_pack_blodgruppstest_faderskapstest_/74

Svar på tråden AVA klinik i Riga