• Stor mamma

Dödsstraff-för el emot

Ja denna tråd handlar om dödsstraff.

Är ni emot eller för dödsstraff.

Jag kan säga att jag är för om på ett sätt. T.ex pedofiler, mördare.

Våldtäcksmän nej det ger inte dödsstraff om det inte är en återfallsförbrytare som åkt dit upprepade gånger.

Jag skulle vilja sverige hade dödstraff.

Vill ni det eller varför inte. Jag vill hör era åsiker om varför och varför inte. INGA PÅHOPP I DENNA TRÅD- STARTA EN EGEN

Jag vill bara veta era åsikter där ute i sverige

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff-för el emot
  • Damar

100 % emot. Mord är alltid fel.

Dock ska fängelsestraffen bli hårdare. Idag känns det som om brott lönar sig i Sverige.

• elska

Nej, jag kan inte komma på någon människa som ska få bestämma om man ska leva eller inte. Sen tycker jag det är lite dubbelmoral - man får inte döda som du gjort nu, så nu ska du dö!

Om någon däremot gör något mot mina barn, tycker jag nåt helt annat, men då är jag inte objektiv längre...

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Isanje
    Stor mamma skrev 2010-05-16 19:48:45 följande:
    Svarar här på några på en gång Livstid fängelse- finns det i sverige? Nej och det kommer bli vekare och vekare i sverige Dödas så dom aldrig kan göra det igen
    Hade någon mördat någon i min familj så had ejag velat att han slå låsas in,och lida. Bli terrorriserad på kåken osv. Döden,visst han eller hon lever inte längre,men lever man inte kan man inte LIDA.

(jag vet precis hur illa det låter)
  • ThePointOfItAll
    Stor mamma skrev 2010-05-16 19:48:45 följande:
    Svarar här på några på en gång Livstid fängelse- finns det i sverige? Nej och det kommer bli vekare och vekare i sverige Dödas så dom aldrig kan göra det igen VD:n nej lite svårt att bevisa att han dödat några på detta sätt. Nej fängelse blir det ju. Men straffen kan ju höjas i sverige först och fängelsena kan ju bli mer fängelse än det är idag. Jag hoppas han får ett hårt straff men tvivlar på det då sverige är milt Min kompis som dog kunde ha varit vem som helst, det är lika illa. Han hade inte kunnat köra rattfull än om sverige hade gett bättre straff. Nu riskerarvem som helst att dö när han kör rattfull- är det rätt Nej jag står för min hopp på dödsstraff i sverige
    Du svarade inte på min fråga, om du är lika benhård om det gäller ditt eget barn eller en annan mycket nära familjemedlem. Skulle du vara lika säker där?
  • Stor mamma
    ThePointOfItAll skrev 2010-05-16 20:09:05 följande:
    Du svarade inte på min fråga, om du är lika benhård om det gäller ditt eget barn eller en annan mycket nära familjemedlem. Skulle du vara lika säker där?
    Ja jag skulle nog tycka lika för alla. Begår dom Mord skulle jag nog kallt vända dom ryggen. Det är hemskt men så tycker jag
  • April barn

Jag är emot detta, vi är ju inga bättre människor själva då?
    Och detta ger ju inte de kriminella något lidande, det är ju värre att sitta i fängelsse än att dö?
    Nej bara för att någon gör något dumt ska man absolut inte göra samma sak tillbaka.

• April barn

Håller även med ovanstående om att skärpa fängelsestraffen, tex har du begått skattebrått kan du får sitta 10år men har du våldtagit eller mördat en liten flicka får du kanske ett halvår vilkorligt :S

• Bradbury

Alltid emot, oavsett brott. Jag tycker INTE att det är ok att ett samhälle beslutar vem som ska få leva och vem som ska få dö. Vad man känner inombords när man ser vilka vidriga människor det finns i världen och vad det utsätter andra för, det är en sak. Men man kan inte sanktionera mord för den sakens skull. 

• glasbubblan
    Zepplan92 skrev 2010-05-16 20:25:53 följande:
    Håller även med ovanstående om att skärpa fängelsestraffen, tex har du begått skattebrått kan du får sitta 10år men har du våldtagit eller mördat en liten flicka får du kanske ett halvår vilkorligt :S
    Gissning från min sida är att det fler skulle begå skattebrott (mer "värt risken") om straffet var lägre, men fler skulle inte våldta barn om straffet för det var lägre... Straffskalorna har ju ett preventivt syfte och är inte (bara) en rangordning i av alla brott utifrån vilket som är värst. (Och nej, du kan aldrig få villkorligt för våldtäkt eller mord!)
Svar på tråden Dödsstraff-för el emot