• Himmelsblå

hur ofta duschar ni?

Jag hörde en morgon på radion om en undersökning som gjorts hur ofta folk duschar. 63 % i undersökningen duschade mindre än 7 gånger i veckan.

Alla får göra som de vill men jag duschar alltid varje dag. Sen beroende på hur dagen ser ut så kan tidpunkten på dygnet variera för duschen.

Hur ofta duschar ni?

Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Svar på tråden hur ofta duschar ni?
  • Veladis

Apropå det, läser man många av inläggen ovan så formulerar sig folk ofta "Jag känner mig inte fräsch annars". Inte "Annars luktar jag illa" eller "Annars är jag inte ren" helt enkelt.

Själv reflekterar jag faktist över min kropp, hur smutsig jag verkligen är (eller inte är) och duschar helt enkelt när jag behöver tvätta hela kroppen. Annars tvättar jag ju utsatta ställen varje dag, morgon och kväll och händerna stup i kvarten. Och nej, det är inte bökigt. Det tar kanske 30 sekunder att tvätta underlivet respektive armhålorna, och ansiktet går på mindre än en minut. Massor av vatten spar man också. och ja, det blir rent. Varför slösa flera hundra liter vatten på att tvätta sådant som smalbenen och armbågarna två gånger om dagen?

• Denebola
    Veladis skrev 2010-05-22 15:13:36 följande:
    Jag undrar vad siffrorna är på hur många som tvättar händerna efter att ha varit på toa. Jag har träffat folk som duschar två gånger om dan, men som inte tvättar händerna alls när de har varit och skitit... Det tycker jag är ohygineskt däremot! Att duscha varje dag har helt enkelt blivit norm. Något man "ska" göra, utan att egentligen reflektera över om det behövs. Då sitter ju renlighetskänslan i hjärnan och inte i kroppen. Tråkigt, då det tär på både hud och miljö.
    Exactamente!
  • Vroooooom

Jag duschar ungefär varannan dag. De dagar jag inte duschar så tvättar jag mig på ställen som behöver daglig rengöring, som exempelvis armhålorna.
    Det är väl egentligen lite enklare att bara hoppa in i duschen men eftersom att jag har en dermografism med tillhörande klåda är jag tvungen att inte duscha för ofta.

Mina armar och ben behöver defintivt inte duschas varje dag för att hålla sig fräscha..

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • felisa

Här duschas det varje dag (även håret) Och ja, jag tvättar självklart alltid händerna efetr toalettbesök.. För mig är det även en självklarhet att händerna ska tvättas när man har varit ute, innan man äter osv..

• Momalicious

När det behövs. Om jag blivit svettig/smutsig eller känner mig ofräsch så duschar jag. Annars tvättar jag mig i ansiktet/armhålorna/underlivet varje dag, ansiktet två gånger om dagen såklart.

Har känslig hy och den hade inte gillat om jag duschade varje dag.
  • Denebola
    Veladis skrev 2010-05-22 15:18:51 följande:
    Apropå det, läser man många av inläggen ovan så formulerar sig folk ofta "Jag känner mig inte fräsch annars". Inte "Annars luktar jag illa" eller "Annars är jag inte ren" helt enkelt. Själv reflekterar jag faktist över min kropp, hur smutsig jag verkligen är (eller inte är) och duschar helt enkelt när jag behöver tvätta hela kroppen. Annars tvättar jag ju utsatta ställen varje dag, morgon och kväll och händerna stup i kvarten. Och nej, det är inte bökigt. Det tar kanske 30 sekunder att tvätta underlivet respektive armhålorna, och ansiktet går på mindre än en minut. Massor av vatten spar man också. och ja, det blir rent. Varför slösa flera hundra liter vatten på att tvätta sådant som smalbenen och armbågarna två gånger om dagen?
    Precis, man undersöker behovet helt enkelt.

Inte äter man väl om man redan är mätt, bara för att klockan är si och så mycket? Eller städar ett rent golv? Går ut med soppåsen för bara för att det är onsdag även om det inte är något slängt i den?
  • Bebissjuk89

Duschar 1-2 ggr per dag. Men för det mesta morgon. Ibland både morgon och kväll, beror på va man gjort under dagen det:) Men fräsch ska man va!

• Bebissjuk89

Att duscha på morgonen är ju ett måste tycker jag. För duschar man endast på kvällen så blir man ändå äcklig när man sover :S BLÄ!  

• Denebola
    Bebissjuk89 skrev 2010-05-22 15:37:47 följande:
    Att duscha på morgonen är ju ett måste tycker jag. För duschar man endast på kvällen så blir man ändå äcklig när man sover :S BLÄ!  
    Fy tusan för att gå ut på vintern i 25 minusgrader när man duschat på morgonen. Huden spricker ju av torrhet! Jag duschar som sagt på kvällen, i synnerhet på vintern, för att huden ska få en möjlighet att återhämta sig efter den uttorkande behandlingen som dusch innebär.
  • Schnauser

Duschar varannan, var tredje dag - lite oftare på sommaren. Tvättar strategiska ställen varje dag. Använder inte tvål, schampoo eller vanlig deo. Istället använder jag olja, bikarbonat och kristalldeo. 

Jag är ren och fräsch
    Jag luktar inte illa
    Jag sparar miljön
    Min hud mår jättebra och behöver inte smörjas i tid och otid
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
Svar på tråden hur ofta duschar ni?