• Himmelsblå

hur ofta duschar ni?

Jag hörde en morgon på radion om en undersökning som gjorts hur ofta folk duschar. 63 % i undersökningen duschade mindre än 7 gånger i veckan.

Alla får göra som de vill men jag duschar alltid varje dag. Sen beroende på hur dagen ser ut så kan tidpunkten på dygnet variera för duschen.

Hur ofta duschar ni?

Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Svar på tråden hur ofta duschar ni?
  • SilverEmma
    Bebissjuk89 skrev 2010-05-22 15:37:47 följande:
    Att duscha på morgonen är ju ett måste tycker jag. För duschar man endast på kvällen så blir man ändå äcklig när man sover :S BLÄ!  
    Blir du äcklig när du sover så rekommenderar jag att du byter sängkläder oftare istället... Och behöver du duscha två gånger/dag så har du själv skapat det behovet för din kropp. Det är inte nödvändigt annars.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Queenie70
    Joe skrev 2010-05-22 15:09:16 följande:
    Ja visst låter det jobbigt? Det tycker jag också. Min poäng är förstås inte att man ska byta ut duschen mot tvättlappstvätt utan exemplet är menat som en tankeexperiment med slutsatsen man kan tvätta sig utan att duscha. Min poäng är alltså att en som duschar två-tre gånger i veckan troligen tvättar sig oftare än så.Ni som duschar 7 ggr/vecka och tycker att allt under det är äckligt - störs ni alltså av kroppslukt etc hos fler än hälften av de ni möter i vardagen?
    Inte hälften. Men rätt ofta så vandrar man in i nån männsikas kroppsodörer så att man håller på att storkna. Unga människor som ser fräscha ut, snygga kläder, mejkade etc. De är säkert övertygade om att de inte stinker men de gör det. Igår vandrade jag in i såna otrevliga moln, säkert fyra gånger när jag var i affären.
  • Queenie70
    Veladis skrev 2010-05-22 15:13:36 följande:
    Jag undrar vad siffrorna är på hur många som tvättar händerna efter att ha varit på toa. Jag har träffat folk som duschar två gånger om dan, men som inte tvättar händerna alls när de har varit och skitit... Det tycker jag är ohygineskt däremot!Att duscha varje dag har helt enkelt blivit norm. Något man "ska" göra, utan att egentligen reflektera över om det behövs. Då sitter ju renlighetskänslan i hjärnan och inte i kroppen. Tråkigt, då det tär på både hud och miljö.
    Det är änu värre, och jag tror folk är skitdåliga ¨på att tvätta händern efter muggen. Ofta går man in efter nån och konstaterar att det är torrt i handfatet. Därför gillar jag inte att äta det andra preparerat. Folk är snuskigare än man tror. blä.
  • MissMango
    Denebola skrev 2010-05-22 15:18:20 följande:
    Jag skulle kunna säga tvärtom, alla som duschar (minst) en gång om dagen är överhygieniska (vilket alltså är ett negativt ord),
    Jag är hellre överhygienisk och doftar rent och är ren, än en ofräsch snuskpelle (vilket alltså också är ett negativt ord) som bara anser det nödvändigt det nödvändigt att duscha två gånger i veckan och luktar röv fast han tror han han "doftar naturligt". 
    Och det gör han ju. Men rövlukt finns inte att köpa som eau de cologne vad jag vet
  • jannah
    Bebissjuk89 skrev 2010-05-22 15:37:47 följande:
    Att duscha på morgonen är ju ett måste tycker jag. För duschar man endast på kvällen så blir man ändå äcklig när man sover :S BLÄ!  
    Blir man äcklig när man sover? Inte om man har rena lakan i sängen... Jag känner mig åtminstone fräsch på morgonen när jag duschat kvällen före... Enda undantaget är väl då isåfall om man t.ex. haft feber och svettats en massa... (Ja, jag vet, man svettas alltid när man sover, men det gör man ju på dagen också...) Jag skulle känna mig riktigt ofräsch om jag gick och la mig efter en heldag på jobbet utan att duscha... Och då har jag ändå inget jobb där man blir speciellt svettig.
    ¤ Othilia 080524 ¤
  • Queenie70
    felisa skrev 2010-05-22 15:25:57 följande:
    Här duschas det varje dag (även håret) Och ja, jag tvättar självklart alltid händerna efetr toalettbesök.. För mig är det även en självklarhet att händerna ska tvättas när man har varit ute, innan man äter osv..
    Det var nån som startade en tråd för ett tag sen på hur många som tvättar händerna efter att ha varit ute, och jag tror de flesta inte gjorde det. Det är obegripligt hur man kan komma in ocdh börja tafsa på saker, packa upp varor etc utan att först tvätta händern. Tvättskummet blir ju helt svart när man tvättar händerna efter att ha varit några timmar på stan liksom. Usch.
  • Denebola
    MissMango skrev 2010-05-22 16:10:44 följande:
    Jag är hellre överhygienisk och doftar rent och är ren, än en ofräsch snuskpelle (vilket alltså också är ett negativt ord) som bara anser det nödvändigt det nödvändigt att duscha två gånger i veckan och luktar röv fast han tror han han "doftar naturligt".  Och det gör han ju. Men rövlukt finns inte att köpa som eau de cologne vad jag vet
    Haha. Kära nån. {#lang_emotions_dreamer}
  • Isanje

Jag duschar på morgonen, för att vakna till sen har jag lockigt hår som man får tvätta och borsta för att få det fint sen brukar jag lägga min i badet på kvällen,skönt att varva ner innan man ska sova.

• Nice Girl Wrong Place
    Krätchen skrev 2010-05-22 01:30:03 följande:
    Härligt att höra att din snippa mår jättebra Men om man får kiss eller bajs på handen t ex vid blöjblyte så inte torkar man bara med torrt papper. Bajs på handen luktar inte hallon direkt efter att man bara torkat med papper.Hur kan en snopp/snippa/anal lukta fräscht om man inte tvättar varje dag?
    Exakt.

Så där tänker jag också.
    Personligen är jag ganska nojig över sådant. Jag tvättar mig även efter toalettbesök
    OCH duschar varje dag.
    Beautifully Human
Svar på tråden hur ofta duschar ni?