• Himmelsblå

hur ofta duschar ni?

Jag hörde en morgon på radion om en undersökning som gjorts hur ofta folk duschar. 63 % i undersökningen duschade mindre än 7 gånger i veckan.

Alla får göra som de vill men jag duschar alltid varje dag. Sen beroende på hur dagen ser ut så kan tidpunkten på dygnet variera för duschen.

Hur ofta duschar ni?

Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Svar på tråden hur ofta duschar ni?
  • ääni

Varannan dag ungefär. Oftare om jag svettas (men det gör jag nästan aldrig), har mens eller blivit smutsig.

• MissMango

Jag fattar inte hur ni kan inbilla er att ni är rena om ni bara duschar 2 ggr i veckan. Ofräscha är vad ni är.

• Joe

många här verkar likställa tvätta sig med att duscha... visst är duscha att tvätta sig, men tvätta sig är inte nödvändigtvis att duscha. vad skulle ni säga om någon som aldrig duschar, men tex omsorgsfullt går igenom och rengör hela kroppen med tvättlappar morgon och kväll? är det också ofräscht?

• Krätchen
    Joe skrev 2010-05-22 14:43:45 följande:
    många här verkar likställa tvätta sig med att duscha... visst är duscha att tvätta sig, men tvätta sig är inte nödvändigtvis att duscha. vad skulle ni säga om någon som aldrig duschar, men tex omsorgsfullt går igenom och rengör hela kroppen med tvättlappar morgon och kväll? är det också ofräscht?
    Låter bara jobbigt
  • MissMango
    Joe skrev 2010-05-22 14:43:45 följande:
    Vem skulle göra det som har tillgång till ett modernt badrum? I ett torp el liknande kan jag förstå det och det är ett bra alternativ om man saknar dusch eller bad. Men som daglig rengöring låter det ofräscht, ja
  • Lil W

Varje dag självklart annars så anser jag inte att man är renlig THATS IT

• Joe

Ja visst låter det jobbigt? Det tycker jag också. Min poäng är förstås inte att man ska byta ut duschen mot tvättlappstvätt utan exemplet är menat som en tankeexperiment med slutsatsen man kan tvätta sig utan att duscha. Min poäng är alltså att en som duschar två-tre gånger i veckan troligen tvättar sig oftare än så.

Ni som duschar 7 ggr/vecka och tycker att allt under det är äckligt - störs ni alltså av kroppslukt etc hos fler än hälften av de ni möter i vardagen?

• Veladis

Jag undrar vad siffrorna är på hur många som tvättar händerna efter att ha varit på toa. Jag har träffat folk som duschar två gånger om dan, men som inte tvättar händerna alls när de har varit och skitit... Det tycker jag är ohygineskt däremot!

Att duscha varje dag har helt enkelt blivit norm. Något man "ska" göra, utan att egentligen reflektera över om det behövs. Då sitter ju renlighetskänslan i hjärnan och inte i kroppen. Tråkigt, då det tär på både hud och miljö.

• Denebola
    Krätchen skrev 2010-05-22 13:34:23 följande:
    Jag torkar mig på ett jättebra sätt Men ändå, får man bajs på handen så tvättar man med tvål/olja whatever. Torrt papper eller vatten räcker oftast inte. Jag är bara förundrad över att man inte tvättar underliv/anal varje dag.
    Fast man är ju liksom inte heller och tar i en massa saker med analen
  • Denebola
    MissMango skrev 2010-05-22 14:36:46 följande:
    Jag fattar inte hur ni kan inbilla er att ni är rena om ni bara duschar 2 ggr i veckan. Ofräscha är vad ni är.
    Jag skulle kunna säga tvärtom, alla som duschar (minst) en gång om dagen är överhygieniska (vilket alltså är ett negativt ord),
Svar på tråden hur ofta duschar ni?