• Himmelsblå

hur ofta duschar ni?

Jag hörde en morgon på radion om en undersökning som gjorts hur ofta folk duschar. 63 % i undersökningen duschade mindre än 7 gånger i veckan.

Alla får göra som de vill men jag duschar alltid varje dag. Sen beroende på hur dagen ser ut så kan tidpunkten på dygnet variera för duschen.

Hur ofta duschar ni?

Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Svar på tråden hur ofta duschar ni?
  • Maggis

Varje morgon. Måste det för att vakna till ordentligt och så tycker jag det är trevligt att känna sig fräsch när man jobbar nära människor.

//Maggis
  • Maggis
    Bebissjuk89 skrev 2010-05-22 15:37:47 följande:
    Att duscha på morgonen är ju ett måste tycker jag. För duschar man endast på kvällen så blir man ändå äcklig när man sover :S BLÄ!  
    Då sover du sannolikt på äckliga lakan.
    //Maggis
  • ääni
    Queenie70 skrev 2010-05-22 16:10:18 följande:
    Det är änu värre, och jag tror folk är skitdåliga ¨på att tvätta händern efter muggen. Ofta går man in efter nån och konstaterar att det är torrt i handfatet. Därför gillar jag inte att äta det andra preparerat. Folk är snuskigare än man tror. blä.
    Jag tycker också det är äckligt när jag tänker på det. Men hur ofta blir man sjuk egentligen? Jag är ärligt talat nästan aldrig sjuk och har bara varit magsjuk en gång i mitt liv (för 20 år sedan) så det vore tråkigt att undvika att äta mat som andra lagat för den sakens skull. Lite smuts klarar man. Sen finns det förstås personer som har dåligt immunförsvar, känslig mage osv och måste vara försiktiga av det skälet.
    Jag är personligen väldigt noga med att tvätta händerna, tar av eller skruvar ordentligt på ringarna för att de också ska bli ordentligt rena. Ringar är ju annars jävligt äckligt.
  • Queenie70
    ääni skrev 2010-05-22 17:39:15 följande:
    Jag tycker också det är äckligt när jag tänker på det. Men hur ofta blir man sjuk egentligen? Jag är ärligt talat nästan aldrig sjuk och har bara varit magsjuk en gång i mitt liv (för 20 år sedan) så det vore tråkigt att undvika att äta mat som andra lagat för den sakens skull. Lite smuts klarar man. Sen finns det förstås personer som har dåligt immunförsvar, känslig mage osv och måste vara försiktiga av det skälet. Jag är personligen väldigt noga med att tvätta händerna, tar av eller skruvar ordentligt på ringarna för att de också ska bli ordentligt rena. Ringar är ju annars jävligt äckligt.
    JAg såg en intervju med nån smittskyddsläkare på kunskapskanalen häromdagen, och hon berättade att nu när folk har varit noggrannare med handhygien och spritat sig och så pga. influensan har man sett en markant minskning av RS virus och mycket mildare vinterkräksjuka än vanligt. Tänk att man faktiskt kan rädda liv pga. att sköta sin handhygien. Det är ju som du säger mest känsliga grupper som riskerar att påverkas, gamla, sjuka, nyfödda etc. Därför är det upp till oss andra att vara lojala med dessa och tänka på hygienen.
  • ääni
    Bebissjuk89 skrev 2010-05-22 15:37:47 följande:
    Att duscha på morgonen är ju ett måste tycker jag. För duschar man endast på kvällen så blir man ändå äcklig när man sover :S BLÄ!  
    Fast är det svett du menar så svettas inte alla så ofantligt mycket.
  • ääni
    Queenie70 skrev 2010-05-22 17:43:25 följande:
    JAg såg en intervju med nån smittskyddsläkare på kunskapskanalen häromdagen, och hon berättade att nu när folk har varit noggrannare med handhygien och spritat sig och så pga. influensan har man sett en markant minskning av RS virus och mycket mildare vinterkräksjuka än vanligt. Tänk att man faktiskt kan rädda liv pga. att sköta sin handhygien. Det är ju som du säger mest känsliga grupper som riskerar att påverkas, gamla, sjuka, nyfödda etc. Därför är det upp till oss andra att vara lojala med dessa och tänka på hygienen.
    Ja, det håller jag fullständigt med om.
  • Snigelkotten
    MissMango skrev 2010-05-22 16:10:44 följande:
    Jag är hellre överhygienisk och doftar rent och är ren, än en ofräsch snuskpelle (vilket alltså också är ett negativt ord) som bara anser det nödvändigt det nödvändigt att duscha två gånger i veckan och luktar röv fast han tror han han "doftar naturligt".  Och det gör han ju. Men rövlukt finns inte att köpa som eau de cologne vad jag vet
    Haha, härligt inlägg!
  • Snigelkotten
    Denebola skrev 2010-05-22 11:43:27 följande:
    Jag är också renlig av mig och ändå räcker det med dusch två gånger i veckan
    Det är inte ens nära renligt.

Du måste seriöst lukta fruktansvärt nu när det är så varmt ute.

Varför denna hygienfobi?
  • Snigelkotten
    Denebola skrev 2010-05-22 12:07:32 följande:
    Ingen har någonsin klagat. Och jo, jag har människor i min omgivning som skulle säga ifrån. Dessutom - om man inte stör kroppens egna funktioner (exempelvis genom överdrivet duschande och användning av olika medel) så hamnar de i balans. Exempelvis behöver jag inte smörja in mig en massa längre sen jag slutade använda duschcreme, eftersom min hud inte blir uttorkad och får störd sebumproduktion. Och jag blir inte så smutsig att jag behöver använda duschreme, den mesta smutsen (oftast är det svett det handlar om) är vattenlöslig. Skulle jag bli "riktigt" smutsig, så tvättar jag mig med lite olja. Och som sagt. Jag tvättar mig vid behov. Jag går inte i 3-4 dagar utan att duscha och tvätta mig på pin kiv. Armhålorna behöver jag tvätta varje dag, därför gör jag det. Duscha behöver jag inte göra varja dag, alltså gör jag det inte.
    Du duschar alltså 2 gånger i veckan, och då bara med vatten? Inget tvål?

Seriöst, fy fan.
Svar på tråden hur ofta duschar ni?