CecAl skrev 2010-05-22 00:16:36 följande:
Måste fråga vad grejen är med att duscha innan man går och lägger sig? Alltså huden utsöndrar ju massa fetter och svett under natten också, så när man vaknar och går till jobbet så är man ju typ "smutsig" igen... Någon annan skrev att de duschar på kvällen för att det är lättare när man har barn, men om man inte har barn då? Vad är tankegången över att duscha innan läggdags? Hade en vän som sa att hon duschade på kvällen för att "man vill ju vara ren när man går och lägger sig i sin rena säng". Men vill man inte vara ren när man tar på sig rena kläder och går ut också?
Under natten är man bara i kontakt med sin eventuella pyjamas och sängkläder. Under dagen utsätts man för föroreningar och en massa annan smuts samtidigt som man svettas betydligt mer. Dessutom är en dag många fler timmar än en natt.
Jag skulle aldrig vilja gå och lägga mig svettig och smutsig i min säng. Hellre då att duscha, gå och lägga sig ren och sedan på morgonen vara aningen mindre ren (men definitivt inte smutsig) när jag klär på mig.
Det är desutom en viss skillnad på att bära kläder i en dag och sova i samma sängkläder i en vecka... gissa vilka man bör försöka hålla renast.