• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    Proppen1982 skrev 2010-06-08 21:22:19 följande:
    Tack, grattis till dig me:)
    Vi bor på Landalagången. Jag är i v.11 och mår faktiskt väldigt bra, har lite känningar i tjejmagen och i ryggslutet ibland men inget farligt, kissar lite oftare och jag är extremt trött. Men mår inte illa å det är jag glad för. Hur är det med dig, vilken vecka är du i och hur mår du?
    På fredag skall vi på inskrivning på MVC Kungshöjd, skulle egentligen varit där i torsdags men vi åkte till Spanien så fick byta datum. Kul med en göteborgs grupp tycker jag:)
    O, ska du också gå på kungshöjd. Vem ska du till? Jag skulle till nån Karin. Nästa fredag. Är i v 13 då...  
    Du bor ju nära mig. Jag bor vid schillerska.
  • Bjornis

Jo det här med bastu och bubbelpool har jag också läst men att det är runt v 6-8 som är mest kritiska gällande värmen. Läst att man ska undvika att bada varma bad precis då men har förstått att om man är längre gången är det OK... Men man kan ju alltid kolla.

• Kiaa

Nu har jag gogglat runt och läst hur mycket som helst om bubbelbad och graviditet och - hör och häpna - det råder delade meningar. Några sidor säger att det inte är nån fara alls. andra sidor att man absolut inte ska vistas i vatten som är över 38,9 grader innan vecka 7, och max 10 minuter efter vecka 7. Hmmm... Varför kan det aldrig finnas några entydiga svar?!!

Så planen är nu att ringa min BM imorgon och förklara läget för henne. Kolla vad hon säger om bubbelpool och kolla om hon har möjlighet att göra ett ultraljud. Om hon inte har det, ringa Mama Mia och kolla om jag kan boka in ett där. Så får vi se vart jag hamnar...

• Lillebäcks mamma
    Proppen1982: Skönt at du haft det så lugnt på symptomfronten. Jag är sedan två veckor tillbaka nästan helt symptomfri, bara lite växtvärk emellanåt, måste kissa minst en gång i timmen och har fått en ny kärlek till vatten Glad De första veckorna i graviditeten var jag jättetrött, sov 12 timmar om dygnet. Sen hade jag jätteont i brösten, men de växte två kupor med så det var nog därför. Illamående har jag haft, men inte så illa så att jag behövt kräkas, vilket ju känts som en välsignelse. 
    Jag går in i vecka 12 i morgon (11+0) och håller också till på mvc kungshöjd Glad Har en jättesöt barnmorska där som heter Linda Burefors. Både jag och min sambo har hittills varit mycket nöjda med alla där. 

Kiaa: Ja, det verkar vara som det mesta man snubblar över i informationsväg som gravid. Det och att allt är fullsträndigt normalt. Haha, vi har troligtvis aldrig varit så normala som vi är nu Tungan ute Återkom gärna om du får någon vettig information från barnmorskan.
    Jag vet att jag tänkte när jag läste det där om värmen....tänk om man befinner sig i Grekland på sommaren där det blir upp till 46 grader i skuggan. Hur lyckas dom få barn då undrar man ju...
  • Proppen1982
    Bjornis skrev 2010-06-08 22:13:22 följande:
    O, ska du också gå på kungshöjd. Vem ska du till? Jag skulle till nån Karin. Nästa fredag. Är i v 13 då...  
    Du bor ju nära mig. Jag bor vid schillerska.

Vad kul:) Då skall vi nog gå till samma, hon heter Karin Möller. Om hemsidan stämmer så finns det bara en Barnmorska som heter Karin på kungshöjd.

• Erwanith
    Kiaa skrev 2010-06-08 22:25:00 följande:
    Nu har jag gogglat runt och läst hur mycket som helst om bubbelbad och graviditet och - hör och häpna - det råder delade meningar. Några sidor säger att det inte är nån fara alls. andra sidor att man absolut inte ska vistas i vatten som är över 38,9 grader innan vecka 7, och max 10 minuter efter vecka 7. Hmmm... Varför kan det aldrig finnas några entydiga svar?!!

Så planen är nu att ringa min BM imorgon och förklara läget för henne. Kolla vad hon säger om bubbelpool och kolla om hon har möjlighet att göra ett ultraljud. Om hon inte har det, ringa Mama Mia och kolla om jag kan boka in ett där. Så får vi se vart jag hamnar...
    Jag har visserligen inte bubbelbadat eller bastat, men jag duschar och badar alltid varmt. Antagligen lite för varmt för mina fötter är röda och jag behöver dricka när jag kommer ut (har gjort det de senaste 5-10 åren). Har inte fått mf än och nu är jag i v 28+4. Skulle nog undvikit bastun, men bubbelbad låter som himmelriket för min rygg just nu...
    Tycker att man måste försöka ta allt med en nypa salt. Jag har "sprungit runt" på nätet och letat efter info om hennafärg när man är gravid, men inte hittat något direkt. Men jag vet folk som färgat vanligt utan problem och henna är en naturligare färg än det så det känns inte skadligt. Plus att det är en engångsföreteelse.
    /C
  • Proppen1982
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-08 22:55:56 följande:
    Proppen1982: Skönt at du haft det så lugnt på symptomfronten. Jag är sedan två veckor tillbaka nästan helt symptomfri, bara lite växtvärk emellanåt, måste kissa minst en gång i timmen och har fått en ny kärlek till vatten Glad De första veckorna i graviditeten var jag jättetrött, sov 12 timmar om dygnet. Sen hade jag jätteont i brösten, men de växte två kupor med så det var nog därför. Illamående har jag haft, men inte så illa så att jag behövt kräkas, vilket ju känts som en välsignelse. 
    Jag går in i vecka 12 i morgon (11+0) och håller också till på mvc kungshöjd Glad Har en jättesöt barnmorska där som heter Linda Burefors. Både jag och min sambo har hittills varit mycket nöjda med alla där.
    Då är vi några på Kungshöjd, kul:) Skönt att du är nöjd med din barnmorska, skall ju dit på fredag, får se om jag blir lika nöjd. Mannen skulle ju oxå följt med men han åker till Boden å jobbar på torsdag:(
    Ja det är verkligern skönt att inte må illa å så iaf. Bara den här tröttheten gör över hade jag varit nöjd. Man orkar ju inte göra något, ligger bara å jäser känns det som :) När försvann din trötthet?
  • Bjornis

Min man följer inte heller med på inskrivningen för han är bortrest med jobbet men vi var ju på inskrivning med ma:t ihop och det var otroligt ospännande. Haha. Iaf i majorna.

Ja, nä jag hoppas det är OK att vistas i solen och i varmt vatten jag med. Vi åker ju till Vietnam nästa fredag och där kommer det inte va 20 grader direkt. Hehe. Hoppas snarare på 35! 
    Jag tar också allt med en nypa salt men just det med runt v 6-8 är det enda jag hört. Har bara hört att det kan vara bra att bada varmt och gött senare för ryggen osv.

Jag är fortf trött också även om jag TYCKER att det blivit lite mindre. Det värsta är att jag alltid varit mer trött än medelbefolkningen så nu vet jag inte om jag alltid varit så här trött eller om det är nåt gravidsymptom!? Så är det nästan med alla symptom jag har. När man gått med dem i snart 3 månader då börjar man fundera: "brukar jag må lite illa runt 10 varje dag i vanliga fall också?" eller "har jag alltid varit så här sugen på isvatten men bara inte fattat?". Haha. Allt blir bara en sörja.

• frökenelin

Kiaa - Kan du inte säga att till brudtärnorna att du har mens eller något så att du inte kan bada så långa stunder?
    Jag har en snarlik situation som jag försöker komma på ett sätt att ta mig ur utan att behöva berätta om grav. Mina föräldrar och svärföräldrar samt jag och sambon ska på en vinprovning nästa vecka (kommer då att vara i v8 och vill inte berätta förrän efter v12) som vi bokade in för jättelänge sen och det är den grej som vi pratat om och glatts åt hela våren. Lite otajmat att bli gravid kan man tycka, men både jag och sambon var övertygade om att det inte skulle ta sig på första försöket Flört
    Men nu håller jag på att luska ut hur jag ska komma ur det. Jag har ju betalt rätt mycket för det, så jag måste ju avboka hela grejen, men vill vänta in i det längsta så att jag inte får ett mf efter att jag avbokat. Har ni några förslag på vad jag kan ha för ursäkt för att inte vara med? Funderar på att säga att jag äter antibiotika, men min mamma är i vården och hon vet att man får dricka med de flesta antibiotikasorter så jag får försöka googla fram en sort där man absolut inte får dricka. Men då måste jag ju plantera redan nu att jag inte mår bra och borde uppsöka läkare...

Angående symptomen och min BM så är det jätteskönt att ni lugnar mig. Jag har läst på flera ställen att illamående och en frisk bebis inte har något direkt samband, men tydligen resonerade man så tidigare och den här damen var nog av den lite äldre skolan.
    Sedan har jag ju en massa andra symptom som man inte kan blunda för och mina bröst värker så mycket att jag knappt han sova.

• cotton

En till MVC kungshöjd här! Ska på inskrivning där den 24 juni och det känns väldigt roligt! Ska på VUL på Carlanderska dagen innan för att se att det finns en bebis magen också. Det känns så klart ännu mer spännande!

Vad gäller bubbelpool och bastu mm, får man väl fatta egna beslut där. Men så fort det råder delade meningar, följer jag min intuition och jag hade inte badat bastu eller bubbelpool före vecka 12. Av samma anledning ska man ju inte heller få ryggmassage före vecka 12... något om att ökad blodcirkulation som det ger upphov till, kan ge missfall.

Jag tror vi gravid följer många regler som är mer eller mindre onödigt hårda, men vad gör man inte för att säkerställa så långt man själv kan, att pyret stannar hos en...

Frökenelin, kan du inte fejka magkatarr? Då ska man inte dricka alkohol ju... det gjorde jag härom veckan när vi var på bio och alla tjejer drack vin men jag tog Sprite.  

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?