• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • frökenelin

Cotton: Magkatarr är bra! Det har jag haft förut, när jag var yngre och fått medicin för så det skulle jag faktiskt kunna skylla på! Får googla fram lite mediciner som avråder från alkohol också. Fass.se är min vän! Tungan ute

• Lillebäcks mamma

Vad skulle man göra utan google tjejer? Skrattande

Vad det gäller bubbelpool så brukar det stå en skylt intill med en gravid kvinna och ett rött kryss över. Vad jag förstår är inte värmen det största problemet just där, utan att fostret kan "lossna" från livmodern. Öh...någon mer ingående information har jag inte i ämnet. Men som sagt, återkom gärna när du pratat med din barnmorska. Det kan ju vara bra att veta hur det egentligen ligger till.

Proppen1982: Jadu, bra fråga. Nu när jag tänker på det så kanske den är kvar? Bara att jag inte upplever det som lika jobbigt nu. Fram till vecka 9 jobbade jag, så jag gick upp klockan sex och när jag kom hem klockan sex så däckade jag i soffan. Sen vaknade jag till vid tio-tiden, bara för att förflytta mig in i sovrummet och sova till klockan sex på morgonen. Trevligt sällskap Tungan ute
    Vecka 9 var en jobbig vecka, så jag var ganska glad att jag kunde vara hemma då. Nu har jag nog sänkt till 10 timmar sömn per dygn, vilket är mycket det med. 

• Lillebäcks mamma

Förresten, det slog mig just: Ni som har varit på inskrivning, vad gjorde ni vid denna? Mätte bm någonting på magen eller var det bara snack, prover och vägning?
    När fick ni sedan nästa tid? Jag ska inte träffa min bm förrän i september nästa gång. När jag pratade med en annan bm i telefon idag så reagerade hon på det. Jag har också funderat kring det...hur ska de kunna rita upp kurvor och sånt när man inte ses? 

• Fialisan

Det var likadant för mig med inskrivningen, jag gick senaste gången hos min bm i början av april och ska inte se henne förens i augusti nästa gång, tyckte också det var konstigt.
    Jag blev inskriven på de två första gångerna jag var hos min bm, näår jag var i vecka 6 och 7. Så det var tidigt. Jag fick ta blodprover och väga mig. Sen var resten bara snack, om allt sånt man redan läst sig till egentligen. men ingen mätning på magen osv, men det var väl lite tidigt för det också kan ja tänka mig.

• Kiaa

Måste börja med att skicka en stor ros till min MVC i Frölunda.
    Åkte dit i morse, förklara mitt dilemma, och en kvart senare hade dom fixat ett ultraljud åt mig. Och allt såg jättebra ut. Det var EN livlig krabat (var ju orolig för tvillingar pga att jag ökat i vikt så pass mycket och även börjat få foglossningar så väldigt tidigt) och han/hon sprattlade runt så glatt och hjärtat bankade på. Underbart!
    Så nu har vi bestämt att vi ska berätta för familjerna. Vi får hålla tummarna för att allt fortsätter gå bra även fortsättningsvis. (Jag är ju i vecka 11+0)

Frågade förresten ang. bubbelpool och graviditet. Min BM sa att för fostrets del så var det ingen risk. Där emot är det lite större risk att jag råkar ut för UVI eller svamp pga bakterier i det varma vattnet. Man hon tyckte absolut jag skulle åka dit och njuta. Så det kommer jag göra. Kan tänka mig att det nästan bara kommer bli bebissnack nu när vi bestämt oss för att berätta det (och lite bröllopsplanering kanske)...

• MajsanD

Ett tips är att sov sov sov, det behöver man, nu när jag är i vecka 39 så har jag de senaste 3 månaderna haft svårt att sova, stor magen, sparkar och knuffningar, 'sd som känns obehagliga men man får ta allt med ros då man vet vad som händer där inne Solig
    och tröttheten går över, sen blir man piggare för att sen bli tröttare igen men som min BM säger, passa på att sov Oskyldig

• Lillebäcks mamma

Haha, hörde just en sån fantastisk rolig sak (ha nu i åtanke att jag har konstig humor) Skrattande

Kompisens tvååriga dotter vill "åka kuken" för det mesta nuförtiden. Tydligen är det lite svårt att säga "cykel" Tungan ute Och väldigt pinsamt för mamma som måste klargöra, högt och tydligt vad det egentligen är hon menar....

Vecka 12 för mig idag Hjärta Känns verkligen som en milstolpe!

• Fialisan

Lillebäcks mamma: Ja det kan jag tänka mig blir lite pinsamt, hehe =)
    Grattis till v. 12. Visst känns det skönt =)

• cotton

He he he, barn är underbara!

Grattis till första stora milstolpen under graviditeten!!! 

• Proppen1982
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-09 10:51:58 följande:
    Proppen1982: Jadu, bra fråga. Nu när jag tänker på det så kanske den är kvar? Bara att jag inte upplever det som lika jobbigt nu. Fram till vecka 9 jobbade jag, så jag gick upp klockan sex och när jag kom hem klockan sex så däckade jag i soffan. Sen vaknade jag till vid tio-tiden, bara för att förflytta mig in i sovrummet och sova till klockan sex på morgonen. Trevligt sällskap Tungan ute
    Vecka 9 var en jobbig vecka, så jag var ganska glad att jag kunde vara hemma då. Nu har jag nog sänkt till 10 timmar sömn per dygn, vilket är mycket det med. 
    Idag känns tröttheten lite bättre faktiskt, tror jag:) Jobbar du inte längre?? Å grattis till v.12 måste kännas skönt.
    Ja barn är verkligen goa, arbetar på en förskola å där kan man få höra både det ena och de andra:)

cotton - vilken barnmorska skall du till?
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?