• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    cotton skrev 2010-06-24 15:43:44 följande:
    Hallå tjejer!

Var på inskrivningen idag på MVC! Jag ska ha barnmorska Susanne som börjar i augusti, men idag fick vi träffa en sommarvikarie som var väldigt trevlig.

Vi har även bokat tid för blodprover och UL den 22 juli (på Carls födelsedag!). Så skönt att man får ett UL där runt vecka 10-12 alltså.

Vad gäller storlekar på bebisar, är det inget ni ska noja över. Det kan skilja många mm från dag till dag, och en bebis kan växa lite långsamt i några dagar bara för att ha en växtspurt en annan dagssekvens. Säger läkaren att det ser bra ut, och slår hjärtat fint, ska man vara väääldigt nöjd.
    Fick du ul på kungshöjd? Avis. Fick inte jag... Men jag var ju redan i v 12+ när jag var där så... Va trevligt att det var bra iaf!
  • Kiaa

Idag har jag varit och köpt mina första mammajeans. Ok, kanske lite tidigt än. Men eftersom jag bara har ett par av mina gamla jeans som jag fortfarande kan knäppa, och jag inte har nån lust att köpa på mig massa kläder som jag bara kommer kunna ha ett kort tag, så fick det bli ett par mammajeans redan nu. Känner mig fet! Usch! Blir nog bättre när man verkligen ser att det är en gravidmage och inte bara en fetmage jag går runt med.

Imorgon åker vi till småland. På lördag är det dags för bröllop. Hade hoppats det inte skulle synas att jag var gravid i brudklänningen, men det finns inte mycket att göra åt det nu. Ska i alllafall försöka posera så det syns så lite som möjligt på dom officiella bröllopskorten...

Jag skriver säker nått litet här inne innan vi åker imorron, men om vi inte hörs förr så ha så jättetrevligt på fikat. Nästa gång hänger jag deffinitivt på!

• Proppen1982

Vad säger ni om en liten fika lista så man kan se vilka som kommer på tisdag?Glad

Fikalista:

Tis 29/6 17.30 
    Condeco Linnégatan 30

Proppen1982

• Proppen1982
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-22 10:14:27 följande:
    Proppen1982: Det verkar som att vi har ganska mycket samma. Jag brukar också ha mest i ansiktet, på ögonlocken och ibland något på halsen samt ibland på händerna. Men sommaren är ju som du säger den bästa årstiden för oss.

Jag tyckte också att min hudläkare var lite nonchalant och skrattade mest åt mig. Jag ville att han skulle ta det på allvar men efter att även andra läkare sagt att det var okej så kändes det bättre. Protopic har jag också men den vägrar jag använda under graviditeten även om min hudläkare säger att jag kan det. Usch, den gillar jag inte ens i vanliga fall.

Ficortril kan man bada i sa både hudläkaren, mvc-läkaren och barnmorskan. Vilket är skönt, för det är nästan den jag använder mest. Har en klass II som heter Emovat med som jag använder på halsen och händerna om det behövs.
    Var mycket i solen, sa min läkare, så jag försöker balansera mellan icke-eksem och icke-pigmentsfläckar. 

Ficotril är en bra salva de, gillar den mycke:) Vad skönt att du inte heller har så mycke, finns ju atopiker som inte har de lätt.
    Jag är förvånad över hur bra jag klarar mig med bara ficortril, man kan ju hoppas att man är lite bättre under graviditeten även till hösten/vintern.
    Tror dock att det är dags att börja med någon allergitablett, nyser som en tok och näsan rinner som en kran.
    Är orolig för att mina barn skall få allergier och eksem. Både min man och jag har problem med de.
    Har hittat tre "metoder" som jag skall försöka mig påGlad
    Den första är ett tyg som kallas astmate "Patrik Mannius zu dem Berge har uppfunnit en speciell filt som han har världspatent på. Filten har bara provats i liten omfattning men verkar göra att barn inte utvecklar allergier"
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=1240658
    http://www.astmate.com/php/home.php

Det andra är att äta fiskolja. Hittade för längesedan en studie som gjorts på en grupp gravida och deras barn. Kommer inte ihåg hur dom gått tillväga för jag hittar inte den artikeln längre men har skrivit upp på en lapp "3g fiskolja från grav v.25 tills barnet är 3mån"

Och det tredje är att ta probiotika några veckor innan förlossningen och sedan forsätta ge de till barnet i form av t.ex semper magdroppar tills barnet är ett. Finns massa info att söka på nätet om olika studier. Stod om det i senaste nummret av Allergia med, en forskare som heter Christina West har gjort ett avhandlingsarbete om effekterna av att tillföra probiotika.

Du har säkert koll på detta redan men ifall attGlad Det verkar ju inte finnas någon fara med metoderna så jag å mannen känner att det är värt att prova. vågar dock inte äta 3g fiskolja eftersom blodet förtunnas, tänkte ta 2g.

• Lillebäcks mamma
    Kiaa: Jag har faktiskt med varit och köpt mina första mammakläder nu. Mina vanliga byxor gick visserligen fortfarande att stänga, men det var så obekvämt så jag ville bara knäppa upp dom igen. Min sambo säger att han tycker att det syns att det är en gravidmage eftersom den liksom putar rakt ut. Men fortfarande är den ju liten såklart.

Många lyckoönskningar och gratulationer till bröllopet! Hoppas att du får en oförglömlig dag Solig 

Proppen1982: Jag har såklart varit rädd för det med, men nu kommer min sambos far från Israel så sambon har fått den där typiska, lite oljiga starka hyn. Han har inga allergier alls, så jag hoppas att det kan väga upp.

Det stod och sas till mig innan jag blev gravid att en graviditet kan vara som en kortisonkur för kroppen och att allt är bättre då. Det är det inte! Jag brukar inte ha så här mycket eksem på sommaren. Så jag har definitivt blivit värre med graviditeten.
    Läste i någon broschyr jag fick på mvc att det är vanligare att man blir sämre under graviditeten. Var typ 92% som blev sämre eller nåt sånt. Så då kände man sig ju lite lurad, när man trott att man skulle bli bättre...

Jag följer med på fikan på tisdag också förresten! Skrattande 
  • cotton

Jag hänger också med på fikan, kommer att bli roligt att träffa er tjejer!

Björnis, när vi får vårt UL på MVC Kungshöjd (den 4 augusti) är vi också förbi vecka 12. Men jag tror vi hade tur som hade en vikarie som bokade in det och som var snällaste än snällast..

• Jätten gluff gluff

Jag går nästan bara omkring i mammabyxor jag... har köpt två par jeans & två par trekvartsbyxor & ett par korta, alla med sån där mudd. Jätteskönt, jag hade bara två par byxor som jag kunde ha innan. Men visst känner man sig tjock innan magen liksom ser gravidig ut! Jag längtar så tills jag är i typ v 20, då syns det nog, iaf gör det det på min kompis, hon har jättefin kula.

Jag har köpt mandelolja förresten, på apoteket, som jag smörjer in magen, höfterna & brösten med varje kväll, hoppas på att det åtminstone minskar bristningarna....

• Kajsa30
    Proppen1982 skrev 2010-06-27 19:33:57 följande:

Fikalista:

Tis 29/6 17.30 
    Condeco Linnégatan 30

Lillebäcks mamma
    cotton
    Proppen1982

Jag tänkte också följa med på fikat! Blir trevligt att ses live! Hoppas ni har haft en trevlig midsommar allihop. Själv har jag varit i London och lyckades hålla mig vaken på en nattklubb till kl 3 på natten, men herre gud vad trött jag var då. Somnar vanligtvis runt 21, så nu är man slut som artist =). Kommer nog dröja ett tag till nästa utgång.

• Kajsa30
    Jätten gluff gluff skrev 2010-06-27 20:02:32 följande:
    Jag går nästan bara omkring i mammabyxor jag... har köpt två par jeans & två par trekvartsbyxor & ett par korta, alla med sån där mudd. Jätteskönt, jag hade bara två par byxor som jag kunde ha innan. Men visst känner man sig tjock innan magen liksom ser gravidig ut! Jag längtar så tills jag är i typ v 20, då syns det nog, iaf gör det det på min kompis, hon har jättefin kula.

Jag har köpt mandelolja förresten, på apoteket, som jag smörjer in magen, höfterna & brösten med varje kväll, hoppas på att det åtminstone minskar bristningarna....
    Var köpte du dina mammakläder? Jag tycker att det är svårt att hitta annat än på Polarn  & Pyret i Gbg och där är det ganska dyrt. HMs mammaavdelning på Kungsgatan var verkligen en besvikelse, iaf när jag var där. Jag har inte kunnat ha mina vanliga byxor på länge (är i v 20 nu) utan har köpt resårjeans på Zara men även dessa börjar bli obekväma och hasar ner.  Behöver köpa riktiga mammabyxor. Jeanskjolen på Polarn & Pyret är iaf underbar kan jag tipsa om.
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?