• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Soffi83
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-21 15:55:54 följande:
    Jag går in i vecka 14 på onsdag. Men jag har hört att de inte gör Vaginalt utraljud (VUL) efter vecka 8, eftersom man då kan se via magen.

Kanske gör man på olika sätt på olika ställen. Jag gjorde ett UL i vecka 10 och ett i vecka 12 och även om de gjordes på olika ställen så gjordes båda via magen.
    Var det någon speciell anledning till att de gjorde vaginalt på dig? 
    Nej, det var nog bara att det var enklare så och som sagt lite lättare att se. Var i Frölunda. Han kanske tyckte att eftersom jag redan råkat ut för sådana undersökningar så kunde han lika gärna göra så.
  • Lillebäcks mamma
    Soffi83 skrev 2010-06-21 16:46:21 följande:
    Nej, det var nog bara att det var enklare så och som sagt lite lättare att se. Var i Frölunda. Han kanske tyckte att eftersom jag redan råkat ut för sådana undersökningar så kunde han lika gärna göra så.
    Eller så kanske han helt enkelt föredrog att göra ultraljudet på det sättet Tungan ute Vi såg bättre på ultraljudet i vecka 10, men det berodde på att det gjordes på en privatklinik vilken hade mycket bättre utrustning.

Jag tror inte att det är så vanligt att man väljer att göra VUL i vecka 12. Har faktiskt aldrig hört talas om någon (förrän nu då) som fått ett VUL efter vecka 11 om det inte varit för det att de absolut har behövt kissa innan ultraljudet. Finns det inget urin i blåsan kan det så tidigt vara svårt att se via magen... 
  • Fialisan

När jag gjorde mitt första ultraljud så blev det ett vaginalt.  Det är tydligen lite av standard att göra så fattade jag det som, eftersom att när man gör det brukar man vara runt v10-12. Jag var dock i v14. Men det är lättare för dem att se, inte massa "bös" i vägen och så, hehe.
    Jag fick göra det på läkarbesöket på mvc. Fick en jättetydlig bild på bebben, och bild med mig hem. Man kunde se så otroligt mycket redan i det stadiet. Helt fantastiskt =)

• Soffi83
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-21 17:24:44 följande:
    Eller så kanske han helt enkelt föredrog att göra ultraljudet på det sättet Tungan ute Vi såg bättre på ultraljudet i vecka 10, men det berodde på att det gjordes på en privatklinik vilken hade mycket bättre utrustning.

Jag tror inte att det är så vanligt att man väljer att göra VUL i vecka 12. Har faktiskt aldrig hört talas om någon (förrän nu då) som fått ett VUL efter vecka 11 om det inte varit för det att de absolut har behövt kissa innan ultraljudet. Finns det inget urin i blåsan kan det så tidigt vara svårt att se via magen... 
    Kan ha varit utrustningen det hängde på, men som Fialisan säger så ser de bättre så. Håller med om det för på senare UL har bebisen gjort sitt bästa för att gömma sig, det kunde han inte göra vid VUL :)
  • Proppen1982

Här skrivs det flitigt, hinner inte riktigt me:)
    Idag går jag in i v.13 och magen har börjat växa liteSkrattande nu börjar det nästan kännas på riktigt.

Är det någon mer här som har pollenallergi eller eksem. Hur gör ni i så fall med mediciner?
    Jag försöker hålla mig ifrån alla, tar bara ögondroppar och nässpray för tillfället.

• Lillebäcks mamma
    Proppen1982 skrev 2010-06-22 07:33:22 följande:
    Här skrivs det flitigt, hinner inte riktigt me:)
    Idag går jag in i v.13 och magen har börjat växa liteSkrattande nu börjar det nästan kännas på riktigt.

Är det någon mer här som har pollenallergi eller eksem. Hur gör ni i så fall med mediciner?
    Jag försöker hålla mig ifrån alla, tar bara ögondroppar och nässpray för tillfället.
    Jag är atopiker! (11% av de som små hade böjveckseksem har kvar sina eksem även i vuxen ålder, då klassas man som atopiker). Jag har fått oerhört bra stöd från barnmorskor, läkare och min egen hudläkare som guidat mig genom allt det här. Vågade först inte ta någon medicin alls, men sen sa min hudläkare att det var okej, läkaren på mvc sa att det var okej och barnmorskan gav mig en broschyr som handlade om astma, allergi och eksem där det stod att det var okej.

Kortisonkrämer för utvärtes bruk är okej i klasserna I-III, antihistamin är ofarligt att äta under graviditet men man bör välja en sort som är bra testad. Jag har fått Tavegyl utskriven, det är tydligen standard vid graviditet att man får den.

Nässpray får man ta, men det är tydligen lätt att man blir beroende av det under en graviditet, eftersom själva täppan kan bero just på graviditeten. Då kanske man överanvänder nässpray så att man inte kan vara utan den sen.

Grattis till vecka 13 förresten! Det började synas på mig då med. Jag blev alldeles paff! Trodde inte att det skulle synas förrän vecka 20 (naivt). Nu går jag in i vecka 14 i morgon och det syns ganska tydligt. Magen står liksom ut under brösten och ner på ett sätt som den inte gör om man bara är tjock. 
  • qatteriin

Hejsan,
    ni kan tyvärr ta bort mig från BF-listan. Var på gynakuten igår efter lite smärtor och fick veta det jag befarat sen jag fick veta på mitt tidiga UL att embryot inte var så stort som det skulle. Det var igår stort som v. 7 (borde vara i v.11) och ingen aktivitet över huvud taget. Väntar nu på om jag ska börja blöda själv eller om jag måste ta medicin. Får hoppas att kroppen tar hand om det själv som det gjorde förra gången.
    Ta hand om er och lycka till med underverken! Kram Katrin

• Proppen1982
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-22 07:42:05 följande:
    Jag är atopiker! (11% av de som små hade böjveckseksem har kvar sina eksem även i vuxen ålder, då klassas man som atopiker). Jag har fått oerhört bra stöd från barnmorskor, läkare och min egen hudläkare som guidat mig genom allt det här. Vågade först inte ta någon medicin alls, men sen sa min hudläkare att det var okej, läkaren på mvc sa att det var okej och barnmorskan gav mig en broschyr som handlade om astma, allergi och eksem där det stod att det var okej.

Kortisonkrämer för utvärtes bruk är okej i klasserna I-III, antihistamin är ofarligt att äta under graviditet men man bör välja en sort som är bra testad. Jag har fått Tavegyl utskriven, det är tydligen standard vid graviditet att man får den.

Nässpray får man ta, men det är tydligen lätt att man blir beroende av det under en graviditet, eftersom själva täppan kan bero just på graviditeten. Då kanske man överanvänder nässpray så att man inte kan vara utan den sen.

Grattis till vecka 13 förresten! Det började synas på mig då med. Jag blev alldeles paff! Trodde inte att det skulle synas förrän vecka 20 (naivt). Nu går jag in i vecka 14 i morgon och det syns ganska tydligt. Magen står liksom ut under brösten och ner på ett sätt som den inte gör om man bara är tjock. 
    Jag är oxå atopiker men har det ganska lindrigt på sommaren, har mest i ansiktet och där har jag använt protopic eftersom inget annat hjälpt. Men har faktiskt klarat mig bra utan nu. Använder ficortril ögonsalva på ögonlocken nu istället och det lindrar.
    Jag pratade lite med barnmorskan och jag själv känner att så länge jag klarar mig bra utan så varför inte. Har pratat med min hudläkare oxå men hon säger lite nonchalant att allt jag använder är okej.
    Men när jag läser i läkarefass om protopic tex så står det "Risken för människa är okänd. Protopic salva skall användas under graviditet endast då det är absolut nödvändigt."

Om läkare och barnmorskor säger att det är ok så borde det ju vara det. Men har lite svårt att lite på det fullt ut. Antar att jag är lite nojig Glad
    Det är inte vanlig nässpray jag använder utan för allergin.

Ja visst är det härligt när magen börjar synas, känns liksom på riktigt dåSkrattande
  • Angel20
    qatteriin skrev 2010-06-22 07:57:18 följande:
    Hejsan,
    ni kan tyvärr ta bort mig från BF-listan. Var på gynakuten igår efter lite smärtor och fick veta det jag befarat sen jag fick veta på mitt tidiga UL att embryot inte var så stort som det skulle. Det var igår stort som v. 7 (borde vara i v.11) och ingen aktivitet över huvud taget. Väntar nu på om jag ska börja blöda själv eller om jag måste ta medicin. Får hoppas att kroppen tar hand om det själv som det gjorde förra gången.
    Ta hand om er och lycka till med underverken! Kram Katrin
    nej men fy! skickar över massa styrkekramar till er.
    Jag hoppas ändå att dom dubbelkollar igen ifall du inte börjar blöda!
    Jag har fått både MF och MA å vet vad du går igenom.. har du frågor eller vill prata me nån e d bara hojta till!
    kramar...
  • Jätten gluff gluff

Men fy vad jobbigt qatteriin.... *kramar om* Det måste kännas fruktansvärt.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?