• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • I Blackrose I
    Add3 skrev 2010-08-12 23:47:03 följande:
    Det lustiga är att det visar att de som normalt vill sitta på någon moralisk piedestal och se ned på 'rasisterna' egentligen är likadana fast med en annan utgångspunkt. Det är inte fel att hata människor med grund i etnicitet, bara om det är 'deras' etnicitet...Drömmer
    Jag har idiotförklarat om det nu är till något hjälp...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Dorian Ertymexx
    Lizz skrev 2010-08-12 15:01:48 följande:
    Går man in på Hemnet så finns det flertalet lägenheter UNDER miljonen til försäljning i just Kista, förknippar inte jag med HÖG-status iallafall. Blev knepigare när jag letade i Danderyd, Lidingö, Bromma, Nacka, innerstaden osv...undrar varförCool
    ...och Bromma är invandrartätt. Nacka är inte heller ett helsvenskt område, om man säger så. Innerstaden är inte heller homogent. Danderyd har jag mindre koll på, Lidingö är mer en svensk enklav, men så märks det på folk därifrån, ofta, också. :/
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • 071001

Bromma är stort och uppdelat så det finns områden där det inte alls bor så många invandrare Dorian Ertymexx. Och dessa områden anses finare än andra.

• Dorian Ertymexx
    Lizz skrev 2010-08-12 15:05:08 följande:
    Ja sekelskiftshus med prunkande äppelträdgårdar är verkligen fasansfulla, tacka vet jag hederliga betongområden maxade med höghus. Som en (mar?)dröm!
    Eh, du har aldrig varit här ute va?

Det är en smaksak, antar jag. Små hus med skarpa gränser (staket) är klart mindre lockande för mig, jag avskyr den sortens alienation. Jag föredrar denna betongförort som är nära till kolonilotter, 4H-gård, natur och till både stad och lokala köpcenter. Hälsar på grannar, folk är ofta artiga mot varandra och det är på det hela taget en lugn och trygg stämning här. Klart, om man tror att alla som inte är albinobleka urvikingar är potentiella våldtäktsmän, tjuvar och rövare så blir man nog snart paranoid, men då är det ju ens tankar det är fel på, inte området.
  • Dorian Ertymexx
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-12 18:18:07 följande:
    Alltså jag tycker sådant där är helt onödigt Joppis. Hon får väl ha en åsikt precis som du?
    Du uttalar dig mer eller mindre exakt likadant fast om invandrartäta områden. Om inte värre, dina uttalanden brukar innehålla en rad fördomar om diverse saker och du har som sagt själv ganska starka åsikter om vissa saker.
    Det finns områden i Sverige där jag aldrig skulle sätta min fot, alla har sådana områden. Du med.
    Betyder det att vi har mindre rätt att bo här än du?

Personligen skulle jag mer än gärna flytta. För alltid. Men man har familj, åtaganden, ekonomin måste tillåta det. Men man har ett mål, mitt är att flytta härifrån, likaså Roses om jag får gissa.
    Jag är helsvensk men har aldrig känt mig mindre välkommen och accepterad någonstans än i Sverige. Så mitt mål är att flytta, men du vet ju själv att det är mer än att packa sina grejer och dra. Så om du inte vill att vi ska starta trådar där vi behandlar och låter effellarna analysera varje steg vi tar mot vår dröm, så kan du sluta fråga folk "varför bor du här egentligen".

Vi hör alla hemma någonstans, du hör uppenbarligen hemma här, jag är glad för din skull.
    Det är skönt att känna sig hemma, att man hör hemma någonstans. Priceless helt enkelt.
    Det sista håller jag inte med om. Joppis hör verkligen inte hemma i Sverige. Hen talar om sitt land som något som är väldigt främmande från det Sverige jag växt upp i och lever i...
  • Dorian Ertymexx
    BamBam skrev 2010-08-12 18:27:28 följande:
    Här haglar fördomarna ser jag. Svenska höginkomstagare är zombies och invandrare är glada och livliga.

Nä, här på FL dras ingen över en kam. Drömmer
    Ah, klassikern - "Jag får minsann trasha vem jag vill, men trashar de tillbaka är de dåliga människor som gör likadant som jag!!!"

Quad licet Iovi, non licet bovi?
  • Dorian Ertymexx
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 18:36:48 följande:
    Får man fråga vad det var för fel på Ärvinge?

Nu tog jag i lite väl för mycket men så fick vissa smaka hur det känns när dom uttalar sig lika hård om invandrartäta områden.

Jag bor för närvarande i en 80% Zombieliknande område. Inte långt ifrån dig. Hade det inte varit för shoppingcentret vi har i närheten hade jag DÖTT men så brukar jag "rymma" till Kista/Farsta flera gånger per vecka också för att få lite luft.
    Haha, säg till när du är i Kista så tar vi en fika. ;)
  • Dorian Ertymexx
    nollåtta skrev 2010-08-12 20:50:28 följande:
    Jag gillar inte Kista övht. Trivdes aldrig i skolan, med folket som bodde där. Skolan var dålig, eleverna hårda och tuffa. Jag borde ha gått i en mjuk waldorfskola istället Det var så mycket attityd och ilska som genomsyrade hela min barndom och uppväxt, tyvärr. Jag har svårt för hela konceptet liksom...

Jag har aldrig trivts så bra som jag gör idag, jag älskar att bo där jag bor. Det är lugnt (okej bortsett från riksväg 73), nära till stan, nära bort från stan osv osv) Men alla är ju olika och det är ju tur.

Det är ju inte heller alla förunnat att själva kunna välja vart man vill bo...
    Du, ta det från en som jobbat på många skolor (och som också gick i Ärvinge på högstadiet), det är ingen större skillnad på Ärvingeskolan och andra skolor.
  • Dorian Ertymexx
    071001 skrev 2010-08-13 10:42:25 följande:
    Bromma är stort och uppdelat så det finns områden där det inte alls bor så många invandrare Dorian Ertymexx. Och dessa områden anses finare än andra.
    Av vem?

Jag kan säga att Sveriges finaste bostadsområde också är det invandrartätaste - Drottningholm! :P
  • Anton Chigurh
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-13 10:46:00 följande:
    Ah, klassikern - "Jag får minsann trasha vem jag vill, men trashar de tillbaka är de dåliga människor som gör likadant som jag!!!"

Quad licet Iovi, non licet bovi?
    Aaah, du menar som den "klassikern" här nedan (från en annan tråd) som du envetet  försvarar.

"Jag skrev att det finns fientliga åsikter hos invandrargrupper som är berättigad. Hatet som svenska rasister hyser mot MENA-folket är bara löjligt och utan grund."
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.